1300x551_Quattro.jpg

quattro®

Waarom slechts twee wielen benutten, als een auto er vier heeft? quattro permanente vierwielaandrijving.

Audi is een wegbereider van permanente vierwielaandrijving in premium auto’s. De hoogwaardige quattro technologie biedt dynamiek en veiligheid en zorgt ook voor een exclusief, uniek rijplezier. Een Audi met quattro aandrijving komt ook veilig en probleemloos op bestemmingen waar tweewielaangedreven auto’s geen tractie meer hebben, bijvoorbeeld via een gladde of onverharde weg.

00:00 | 00:00

quattro® is een permanente vierwielaandrijving

Als de wielen van een as grip verliezen of dreigen door te slippen, gaat de aandrijfkracht naar de andere as. Het middendifferentieel regelt dit automatisch en permanent. De basisverdeling is dat 40% van de aandrijving naar voren gaat en 60% naar achteren. De voordelen zijn een betere tractie tijdens accelereren en een verhoogde veiligheid dankzij de goede grip. Tot zover de techniek, want het is het gevoel dat rijden met quattro zo bijzonder maakt. “Alsof de auto aan de weg kleeft”, zeggen veel klanten. Wij formuleren het als volgt: quattro zorgt voor een zo goed mogelijk wegcontact en is veiliger.

00:00 | 00:00

quattro® met sportdifferentieel versterkt het onnavolgbare quattro gevoel

Auto’s vertonen tijdens insturen en in bochten onderstuurneigingen. Dat is een normaal natuurkundig proces: een bewegend lichaam verzet zich tegen richtingsverandering. De elastische banden en beweegbare delen van het onderstel verstijven als het ware, totdat de auto de nieuwe richting volgt. Tijdens versnellen uit bochten drukt er minder gewicht op de vooras, waardoor deze minder dwarskrachten op de banden kan overbrengen. De auto onderstuurt. Met het sportdifferentieel in de achteras wordt dit grotendeels tegengegaan. Aan het quattro differentieel in de achteras zijn links en rechts tweetraps overbrengingsunits toegevoegd. Deze zorgen ervoor dat de afzonderlijke wielen een verschillende hoeveelheid koppel ontvangen. Het effect: de aandrijfkracht duwt de auto als het ware de bocht in en deze volgt de hoek die de voorwielen maken.