Formula E > Audi Sport > Audi België

Formula E

  • formuleE1.png
formuleE1.png

Formula E

Formula E wordt beschouwd als de autosportklasse van de toekomst. Niet toevallig dus dat het merk met de vier ringen opduikt in het deelnemersveld. Tijd voor een introductie.

Het nieuwste kind van de klas
Formule_E.png
Symbolischer kan haast niet. Op enkele weken na valt het einde van het Formule 1-seizoen samen met de start van het Formula E-seizoen. Het lijkt op een wissel van de wacht, en dat is het ook. E-mobiliteit is een heuse trend, en Formula E is het nieuwste kind in de klas van de autosport. Het nieuwe, inmiddels derde seizoen van Formula E startte in de herfst van 2016 en loopt tot eind juli 2017. Om ons in te leiden, ontmoetten we Allan McNish in Hongkong, net voor de start van de eerste race van het lopende seizoen. McNish is coördinatiedirecteur voor de autosportactiviteiten binnen de Audi Group en dus verantwoordelijk voor het partnerschap met het team ABT Schaeffler Audi Sport. “Het is een fantastisch concept. De race komt gewoon naar de fans toe, in het centrum van de stad”, stelt hij. De toeschouwers smaken het concept van de straatraces: uitverkochte staanplaatsen, 3.000 gasten in de viptent en nieuwsgierige menigten nabij de elektromobiliteitstand, waar – voornamelijk jonge – bezoekers de nieuwste technologieën ontdekten.
Elektriciteit is de toekomst
4.png
Een van de deelnemers hier is het Abt-team, dat sinds het begin van de Formula E twee jaar geleden aan de start verschijnt. Van de 22 races die tot nu toe werden gehouden, haalden de piloten van het team 18 keer het podium. Teambaas Hans-Jürgen Abt zag al snel het potentieel van deze autosportklasse: “We wilden er van het prille begin bij zijn en iedereen laten zien wat we in onze mars hebben.” Hij kon zowel toen als nu rekenen op de steun van technologiepartner Schaeffler, maar ook op die van Audi HQ in het Duitse Ingolstadt. Allan McNish licht toe: “Audi twijfelde geen seconde. Elektriciteit is de toekomst. En zoals altijd is autosport een uitgelezen manier om onze leidersrol te behouden.” Dat de regels geleidelijk aan versoepelden en ook onafhankelijke designs toelieten, was eveneens een meevaller. Het eerste jaar waren alle teams verplicht om dezelfde technologie te gebruiken. Maar vorig seizoen was “bijna alles op de batterij na” technisch gezien open voor interpretatie, zegt Abt. Elk van de in totaal tien teams mag de ophanging, schokdempers, motor, transmissie en aandrijfelektronica naar eigen goeddunken aanpassen, zolang de onderdelen maar in de voorziene ruimte in het chassis passen.
Autosport als testlabo
formuleE5.png
Net daar zit volgens Audi de toegevoegde waarde voor mobiliteit in het algemeen. Nu er steeds meer elektrische seriewagens van de band rollen, moet de autosport als traditionele voorloper van nieuwe technologieën zijn voortrekkersrol opnemen om technologische doorbraken in de praktijk te brengen. Formula E, de eerste raceklasse voor volledig elektrische wagens, past perfect in de strategie om vanaf 2018 modellen op de markt te brengen die enkel op elektrische batterijen rijden. Geen wonder dus dat Audi zijn samenwerking met ABT Schaeffler Audi Sport opdrijft op het vlak van technologische ontwikkeling tijdens het huidige seizoen 2016/2017. Meer nog, het partnerschap zou volgend seizoen zelfs kunnen uitgroeien tot een eigen, volwaardig fabrieksteam.

Zuinig omspringen met de batterij
formuleE3.png
Het belangrijkste onderdeel van deze racewagens die tot 200 kilowatt produceren, blijft echter de batterij. En die is in alle wagens identiek. Elke batterij levert een vermogen van 28 kilowattuur, wat genoeg is voor een halve race. Met dit vermogen tracht de piloot zo zuinig mogelijk de snelste rondetijden te rijden. “We laten vaak het gaspedaal los nog voor we moeten remmen en laten de auto met de motor in vrijloop rijden. Vervolgens gebruiken we de hendels op het stuur om het regeneratieve remsysteem te activeren of trappen we meteen het rempedaal in, waardoor eveneens energie wordt gerecupereerd”, legt Daniel Abt uit, het tweede teamlid dat plaatsneemt naast Audi’s fabrieksracer Lucas di Grassi. De piloten moeten ook hun wiskundeknobbel aanspreken. Voor de race van start gaat, delen ze de beschikbare energie door het aantal rondes. Daniel Abt vertelt: “We proberen het energieverbruik zo nauwkeurig mogelijk in te schatten. Telkens ik over de startmeet kom, toont een scherm op het stuur of ik te veel of te weinig energie verbruikt heb. Na een tijdje voel je zelf aan wanneer het goed zit.”
Straatcircuits kennen geen genade
formuleE6.png
De piloten moeten ook uitstekende reflexen hebben achter het stuur. Ondanks het eerder bescheiden vermogen van de wagen, accelereert hij pijlsnel. Een Formula E-racewagen van 880 kilogram (bestuurder inbegrepen) sprint van nul tot 100 kilometer per uur in amper 3,5 seconden. Ook remmen is geen sinecure. Aangezien de batterij ongeveer 300 kilogram weegt en achter de cockpit geïnstalleerd wordt, is de racewagen ‘staartlastig’. Komt daarbij dat de nogal smalle standaardbanden met hun loopvlakpatroon lang niet dezelfde grip garanderen als raceslicks. De racewagens hebben dan ook niet veel nodig om te beginnen slingeren of spinnen. Formula E-wedstrijden worden altijd gehouden op straatcircuits met meestal betonnen muren errond. Uitloopzones zijn er zelden of niet, wat het voor de piloten extra moeilijk maakt. De scherpe bochten en korte rechte stukken vragen om uiterste concentratie. Ook het oneffen en vuile asfalt maakt de grip op de weg er niet stabieler op. Of zoals Daniel Abt het samenvat: “Op een gewoon racecircuit schuif ik in het grind als ik pech heb. In de stad knal ik tegen een muur. Het is veel moeilijker om uit te zoeken hoe ver je kunt gaan.”
Overstappen in wagen nummer 2
2.png
Een race in de Formula E verloopt niet zonder slag of stoot. Omdat de standaardbatterijen slechts genoeg energie opslaan om een halve race af te leggen, moeten de piloten halfweg de pits in om in een tweede wagen te stappen met een volledig opgeladen batterij. Er werd wel een minimale pitstoptijd vastgelegd, maar die is zo kort dat – net als bij de bandenwissel in de Formule 1 – het team perfect op elkaar moet ingespeeld zijn. Ook de monteurs moeten paraat staan om op het juiste moment de piloten vast te gespen, te controleren of de radioverbinding in hun helm werkt en het stuur te monteren.
  • no_img-teaser.png
    Meer info

    Ook voor Audi Sport zelf is er een wissel van de wacht. Na achttien succesvolle jaren op het hoogste niveau van de uithoudingsraces (FIA World Endurance Championship) en met niet minder dan 13 overwinningen in de 24 Uren van Le Mans, wendt Audi Sport voortaan de steven richting Formula E. Alle resultaten van het Formula E-kampioenschap kunt u volgen op www.fiaformulae.com.

  • no_img-teaser.png
    Belgian Audi Club in 2017

    Prestaties van Audi Sport met een Belgische driekleur? Het Belgian Audi Club Team WRT treedt in 2017 opnieuw aan met de Audi R8 LMS in de twee voornaamste kampioenschappen: de Blancpain GT Series Endurance Cup en de Blancpain GT Series Sprint Cup. Noteer alvast de doortocht op Belgische bodem in Zolder (2 tot 4 juni – Sprint Cup) en natuurlijk de mythische Total 24 Uren van Spa (27 tot 30 juli – Endurance Cup). Voor haar leden voorziet de Belgian Audi Club tal van activiteiten, onder meer een trip naar Boedapest om er eind augustus een manche van de Blancpain GT Series Sprint Cup live bij te wonen.

    Meer weten