Audi en Umicore gaan de batterijen
van de Audi e-tron recycleren.

Audi Magazine

Sinds de start van de productie van de Audi e-tron in juni 2018 hebben Audi en Umicore, de technologie- en recyclagespecialist, gewerkt aan een recyclagesysteem voor de batterij van de eerste 100 procent elektrische Audi. Hun inspanningen staan vandaag in een concreet actieplan.

Met de Audi e-tron bereikt het merk met de vier ringen een ecologische mijlpaal in zijn autoproductie: niet alleen door het ontwikkelen van een CO2-neutrale auto, maar ook het feit dat dit gebeurt in een CO2-neutrale fabriek. Dan blijft er nog de kwestie van het recycleren van de batterij: een essentieel element van duurzame, elektrische mobiliteit, waar Audi al heel lang aan werkt achter de schermen. Dankzij de samenwerking met Umicore kan Audi nu een echte recyclage-oplossing voor elektrische batterijen aanbieden.

Audi en Umicore gaan de batterijen van de Audi e-tron recycleren
Een gesloten recyclagekringloop

Een gesloten recyclagekringloop

Hoe kunnen we de grondstoffen in batterijen zoals kobalt, koper en nikkel recycleren? Audi en Umicore stellen voor om dat in een gesloten recyclagekringloop te doen. Het proces omvat eerst het controleren van de zuiverheid van de gerecupereerde materialen. De kostbare materialen worden vervolgens ter beschikking gesteld in een grondstoffenbank.

Uiteindelijk zullen alle kostbare elementen van de batterijen worden gebruikt in nieuwe producten aan het einde van hun levenscyclus en worden ze dus gerecycleerd. Deze methode die in het labo getest werd, geeft indrukwekkende resultaten. 95 procent van de elementen kan worden teruggewonnen en opnieuw worden gebruikt.

"We willen pioniers zijn en het recyclageproces bevorderen. Dit maakt deel uit van ons CO2-reductieprogramma in de hele keten",
zegt Bernd Martens, lid van de raad van bestuur voor inkoop en IT bij Audi AG.

Een echte stap voorwaarts voor elektrische mobiliteit.