De Audi e-tron GT in 5 opvallende cijfers

De Audi e-tron GT in 5 opvallende cijfers

Audi Magazine

Met de Audi e-tron GT quattro en RS e-tron GT toont Audi aan hoe opwindend elektrische mobiliteit kan zijn. Bovendien zet deze GT de toon voor een nieuwe vorm van mobiliteit bij het merk met de vier ringen. Tijd om kennis te maken met deze twee gloednieuwe familieleden. En aangezien deze wagens echte sporthelden zijn, beschrijven we ze liefst aan de hand van hun meest markante prestaties. In cijfers, dus.

De Audi e-tron GT in 5 opvallende cijfers
1,41 m hoog

1,41
m hoog

Typisch voor een GT is het lage, dynamische silhouet: een lange wielbasis, grote spoorbreedte, grote wielen en een aflopende daklijn. Evenwichtige verhoudingen zijn nu eenmaal belangrijk als het over snelheid gaat. En ook de Audi e-tron GT beantwoordt aan dat plaatje: de vierdeurs coupé is 4,99 meter lang, 1,96 meter breed … en net 1,41 meter hoog. Maar hoe kan dat met een elektrische wagen? Wat met de batterij? Het antwoord is even simpel als ingenieus: uitsparingen in de elektrische unit. Daarin kunnen de achterste passagiers hun voeten plaatsen, met als resultaat een lage en comfortabele positie.

0,24 weerstandscoëfficiënt

0,24
weerstandscoëfficiënt

Aerodynamica is belangrijk in een sportwagen. En zeker is een elektrisch model. Want hoe lager de luchtweerstand, hoe zuiniger het verbruik. Bij de meeste wagens ligt de weerstandscoëfficiënt tussen de 0,25 en de 0,35. Die van de Audi e-tron GT bedraagt maar 0,24. Hoe dat komt? Heel wat technisch vernuft regelt de aerodynamica. Zo voorzien twee regelbare inlaten de voorremmen en het thermomanagement naar behoefte van koellucht. De achterspoiler kan in twee standen worden uitgeschoven, afhankelijk van de rijsituatie. En de aerolamellen waarmee sommige velgen zijn uitgerust, maken het aerodynamische concept compleet. Bovendien bestaat de buitenlaag van de elektrische gran turismo volledig uit aluminium, wat de wagen in zijn geheel lichter maakt.

Ontdek de Audi RS e-tron GT
646 pk

646
pk

Met zijn twee elektromotoren op de voor- en achteras is de Audi e-tron GT een sportieve touringwagen, met behoorlijk wat power. Afhankelijk van het model levert hij een vermogen van 350 kW (476 pk) of, als RS-uitvoering, 440 kW (598 pk). In overboost kan de Audi e-tron GT quattro zelfs even 390 kW (530 pk) leveren en de RS e-tron GT 475 kW (646 pk). Het totale koppel bedraagt 630 Nm of 830 Nm. Het RS-model sprint standaard in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u.

488 km rijbereik

488
km rijbereik

Dat de Audi e-tron GT voortreffelijke rijprestaties levert, is duidelijk. En ook zijn rijbereik moet niet onderdoen: in één laadbeurt legt u tot 488 kilometer af – dat komt neer op een retourtje Ardennen-kust. Onder ideale omstandigheden doet u er overigens maar vijf minuten over om op te laden voor een afstand van ongeveer 100 kilometer. Dat is te danken aan het spanningsniveau van 800 volt, waardoor u gelijkstroom (DC) kunt opladen met een maximum van 270 kW. Wilt u onderweg bijladen? Dat kan dankzij Audi charging bij meer dan 500.000 oplaadpunten in Europa.

100% CO2-neutrale productie

100%
CO2-neutrale productie

De Audi e-tron GT is de eerste volledig elektrische wagen van Audi die in Duitsland wordt gebouwd. Hij rolt van de band in Audi's Böllinger Höfe in Neckarsulm. De kleine serieproductie in deze vestiging werd uitgebreid en omgebouwd voor haar nieuwe taak, waarbij het bekwame vakmanschap van de vorige fabriek werd aangevuld met digitale processen en slimme technologieën. Kers op de taart: het hele productieproces is netto koolstofneutraal. Het gebruikt 100 procent eco-elektriciteit.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels

  • marc-lichte_header.jpg
    Marc Lichte:
    “Efficiëntie moet esthetiek altijd voorafgaan”
    Lees het artikel
  • carbon-neutral-production-header.jpg
    100% elektrisch en CO2-neutraal: Audi e-tron GT gaat in productie bij Böllinger Höfe
    Lees het artikel
  • 3d-e-tron-gt-header.jpg
    Virtual reality en 3D:
    Audi innoveert voor de productie
    van de Audi e-tron GT
    Lees het artikel