Audi grandsphere concept. De elektrische luxueuze roadster van morgen.

Audi Magazine

Autonoom rijden, luxe en eindeloze opties, razendsnel opladen, futuristisch design … Audi neemt ons mee naar de toekomst van elektrische mobiliteit, met voertuigen die autogeschiedenis schrijven op visueel en technologisch vlak. En wel in eerste klasse! Het merk met de vier ringen heeft zopas 2 prachtige conceptcars onthuld, allemaal onder de naam "sphere", met een luxueus interieur dat een ongekende rijervaring biedt.

De “sphere” familie zag in augustus het daglicht met de première van de Audi skysphere concept, tijdens de Monterey Car Week in Californië. Audi wachtte niet lang met de onthulling van zijn tweede model: de Audi grandsphere concept, die zijn debuut maakte op de schermen tijdens de Duitse autobiënnale (IAA) 2021. Dit model neemt een speciale plaats in de evolutie van het merk in, omdat zijn technologieën en designkenmerken zeker zullen worden gebruikt in toekomstige Audi wagens.

Audi grandsphere concept. Reis door de tijd in eerste klasse.
Zelfstandig rijden niveau 4.

Zelfstandig rijden niveau 4.

Autonoom rijden ligt op ieders lippen in Ingolstadt. De Audi grandsphere concept biedt autonoom rijden van niveau 4, het op één na hoogste. De bestuurder hoeft slechts 2 knoppen in te drukken om het stuur en de pedalen te laten verdwijnen in het dashboard en onder de vloer, en zo de wagen de controle te geven wanneer de omstandigheden dit toelaten, bijvoorbeeld tijdens het rijden op de snelweg. Een comfortniveau dat vandaag zijn gelijke niet kent, vooral dankzij de zetels die tot 60° achteruit kunnen plooien, en waarmee het volop genieten is in het buitengewoon ruime interieur.

Eindeloze mogelijkheden.

Eindeloze mogelijkheden.

Wanneer de wagen niet langer bestuurd hoeft te worden, komt tijd en ruimte vrij om te genieten van talloze mogelijkheden. En om deze vrijheid te gebruiken voor ontspanning, werk, het gezin ... De mogelijkheid om functies te integreren is bijna eindeloos. Uiteraard is er toegang tot een reeks reisgerelateerde services, zoals het creëren van een panoramische reisweg of genieten van aanpasbare infotainment-opties. De wagen kan ook taken op zich nemen die verder gaan dan het rijden op zich. Zo zal de Audi grandsphere concept in autonome modus passagiers kunnen ophalen, of zelfstandig naar een laadstation rijden.

Totale luxe binnenin.

Totale luxe binnenin.

Door het ontbreken van een verbrandingsmotor kon de motorkap korter gemaakt geworden, en de wielbasis langer. Dit zorgt voor een ​​gigantische binnenruimte met extra veel comfort. Dankzij de uit elkaar openende deuren zonder B-stijl is het interieur extra vlot toegankelijk voor de passagiers, die geïdentificeerd worden nog vóór ze aan boord gaan. Ze worden begroet via een welkomstdisplay en een gepersonaliseerde lichtsfeer. De positie van de zetels, de airconditioning of de infotainment-opties hoeven niet te worden aangepast, want de Audi grandphere concept heeft dit al gedaan dankzij passagiersidentificatie.

In de autonome modus verdwijnen stuur, pedalen en dashboard, wat een bijzonder gevoel van openheid geeft. De horizontale lijnen ondersteunen de indruk van een unieke en grenzeloze ruimte, geaccentueerd door de grote glaspartijen, de lange voorruit en het transparante dak. De Audi grandsphere concept is een 2+2-zitter, dankzij de 2-persoonszetel met volledig geïntegreerde armleuning in de achterzijde van de wagen.

De schoonheid van het exterieurdesign.

De schoonheid van het exterieurdesign.

Met een lengte van 5,35 m, een breedte van 2 m en een hoogte van 1,39 m toont de Audi grandsphere concept onmiddellijk dat hij zich in het luxesegment bevindt. Het ontwerp is uiteraard gebaseerd op de 100% elektrische aandrijving. De korte overhangen, platte motorkap en voorruit die ver naar voren komt, zijn enkele van de blikvangers. In tegenstelling tot veel elektrische wagens oogt de Audi grandsphere concept niet futuristisch, maar benadrukt hij een premium schoonheidsideaal.

In een oogwenk opgeladen.

In een oogwenk opgeladen.

Het hart van het elektrische systeem is de 800 volt laadtechnologie. Net als bij de Audi e-tron GT garandeert deze een batterijlading tot 270 kW in zeer korte tijd bij snellaadstations. In slechts 25 minuten gaat het laadniveau van de 120 kWh-accu van 5 naar 80%, en 10 minuten is voldoende voor bijna 300 km actieradius!

Met een totale actieradius van ruim 750 kilometer is de Audi grandsphere concept uitermate geschikt voor lange afstanden. Bovendien sluiten zijn actieradius en laadsnelheid nauw aan bij die van verbrandingsmotoren, waardoor dit een perfecte wagen is voor dagelijks gebruik.

Dit premium berlineconcept is een uitstekende inspiratiebron voor het toekomstige Audi gamma. De toekomst wordt magisch.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels