Audi TT RS 40 years of quattro: een bijzondere editie voor een historisch jubileum

Audi Magazine

Audi blijft 40 jaar quattro-rijden in stijl vieren. Na een expositie op Autoworld en innovaties om quattro ook beschikbaar te maken voor elektrische modellen, brengt het merk met de vier ringen een exclusief model op de Duitse markt: de Audi TT RS 40 years of quattro. Een ode aan het succes en de prestaties van deze unieke technologie.

Audi TT RS 40 years of quattro: een bijzondere editie voor een historisch jubileum
40 jaar quattro vierwielaandrijving.

40 jaar quattro vierwielaandrijving. Zo'n jubileum verdient de nodige toeters en bellen, en Audi maakt daarop geen uitzondering. Want de technologie die Audi vanaf 1980 populariseerde, is vandaag een van de pijlers van de meeste modellen van het merk. En de beste manier om een dergelijk aandrijfsysteem te vieren, is natuurlijk om het toe te passen in een wagen die alle sterke punten benadrukt: precisie, dynamiek, betrouwbaarheid, kracht, ... Maak kennis met de special edition Audi TT RS 40 years of quattro, een beperkte oplage van – hoe kan het anders – 40 exemplaren.

Ultiem rijplezier

Ultiem rijplezier

Een snelle blik op de kenmerken van de Audi TT RS 40 years of quattro laat al geen twijfel bestaan ​​over zijn atletische capaciteiten. Onder de motorkap levert de 2.5 TFSI-motor van Audi Sport het vermogen dat typisch is voor het RS-gamma. De vijfcilindermotor, die negen jaar op rij de International Engine of the Year Award won, levert 294 kW (400 pk) en ontwikkelt een maximumkoppel van 480 Nm. De permanente quattro vierwielaandrijving verdeelt het vermogen naar behoefte over de voor- en achteras met behulp van een lamellenkoppeling. De wielselectieve koppelregeling maakt het rijden nog soepeler en veiliger en zorgt voor een ideaal rijgedrag in de bochten.

Voor optimaal rijplezier kunt u als bestuurder via het dynamische Audi drive select-systeem een aantal componenten bijregelen

Voor optimaal rijplezier kunt u als bestuurder via het dynamische Audi drive select-systeem een aantal componenten bijregelen – zoals de aandrijving, besturing, de zeventraps S tronic-versnellingsbak, de uitlaatkleppen en de motorkarakteristieken.

Dankzij zijn Aero-kit, die in de windtunnel werd ontwikkeld, straalt de Audi TT RS 40 years of quattro een natuurlijke en gecontroleerde dynamiek uit. In snelle bochten pakt hij uit met straffe prestaties en een uitstekende wegligging.

Knipoog naar autosporterfgoed

Knipoog naar autosporterfgoed

Op het gebied van prestaties haalt de Audi TT RS 40 years of quattro een standaard topsnelheid van 280 km/u. De sportieve compact sprint in amper 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. En aangezien elk RS-model ook een karakteristieke geluidssignatuur nodig heeft, wordt het ritme van de achtergrondmuziek bepaald door de karakteristieke vijfcilinder-ontstekingsvolgorde: 1-2-4-5-3. De aangrenzende cilinders en degene die verder uit elkaar staan, vuren hun saldo’s afwisselend af. Een echte symfonie van power.

En zijn looks? De motorkap, met zijn centrale ventilatie in glanzend carbon, is niet alleen visueel indrukwekkend: hij zorgt ook voor de afkoeling van het motorcompartiment, doordat de warmte sneller kan ontsnappen. Verder verwijst de Audi TT RS 40 years of quattro vol vertrouwen naar zijn autosporterfgoed. Hij hult zich in alpinewitte lak en de talrijke stickers op de motorkap, schouders, het dak en de achterkant zijn een eerbetoon aan de Audi Sport quattro S1. Die racete Walter Röhrl in 1987 naar de overwinning in de legendarische Pikes Peak-race in de Verenigde Staten. Grote quattro-letters op de deuren tonen duidelijk aan dat het gaat om een jubileummodel, net als het opschrift ‘40 years of quattro’ op de ramen.

40 exemplaren: een beperkte oplage

40 exemplaren: een beperkte oplage

Ook binnenin ademt de nieuwe Audi TT RS 40 years of quattro sportiviteit en exclusiviteit, met zijn op de bestuurder gerichte cockpit. Zwart alcantara siert de deurbekleding en het RS-sportstuur, dat ook voorzien is van een witte rechtuitmarkering. De middenarmsteun, de armsteunen van de portieren en de middenconsole zijn bekleed met zwart leder met een contrasterend wit stiksel. De vloermatten zijn voorzien van een sierlijk geborduurd RS-logo. De RS-sportstoelen in fijn zwart nappaleder, met een middenpaneel in zwart alcantara en een wit honingraatmotief, dragen trots een '40 years of quattro'-borduursel ter hoogte van de schouders. Een genummerd embleem op de S tronic-versnellingspook zorgt voor een laatste exclusieve touch – en maakt elk model uniek.

Als optie is het nog mogelijk om de achterbank te vervangen door een carbon verstevigingselement. Resultaat: de auto wordt 16 kilo lichter en daardoor nog wendbaarder. Ideaal om 40 jaar quattro op vol vermogen te vieren, met een nog intenser rijgeluid.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels