De nieuwe Audi A3 Sportback:
meer dynamiek, meer rijplezier

Audi Magazine

Hij debuteert binnenkort op de Geneva Motor Show. En daarna is hij er ook voor u. De gloednieuwe Audi A3 Sportback pakt uit met een totaal nieuwe look en een verbeterde rijdynamiek. De testwagen waarmee wij recent mochten kennismaken was uitgerust met quattro-aandrijving, progressieve stuurinrichting en adaptieve schokdemping – elementen die zorgen voor nog meer sportiviteit, rijplezier en comfort.

De nieuwe Audi A3 Sportback
Pure emotie

Pure emotie: maximaal rijplezier op alle terreinen

Met de gloednieuwe Audi A3 Sportback betuigt het merk met de vier ringen eer aan zijn kern-DNA: de quattro-aandrijving. Deze vierde generatie van de Audi A3 beschikt over de jongste versie van de succesvolle technologie: precies afgestelde vierwielsoftware vormt zijn ruggengraat. Het systeem geeft de Audi A3 niet alleen een maximale hoeveelheid stabiliteit, grip en rijplezier, het is ook extreem efficiënt.

In samenwerking met de adaptieve ophanging en de progressieve stuurinrichting leidt dit tot een sportieve inborst, die vooral indruk maakt op krappe slingerende wegen en gevarieerde stukken weg in bergen en dalen.

Intelligente technologie

Intelligente technologie: de quattro-aandrijving in detail

De geavanceerde technologie van de optionele quattro-aandrijving detecteert niet enkel de eigenschappen van de weg, maar ze kijkt ook naar de rijstijl. De sturing gebruikt die gegevens als een basis om de meest optimale koppelverdeling te berekenen en geeft die informatie door aan de koppeling.

De vierwielaandrijving verdeelt het koppel volledig variabel tussen de voor- en de achteras. Bij normaal rijden gaat het grootste deel van de motorkracht naar de voorwielen. Bij het vertrekken of wanneer de vooras weinig grip heeft, stuurt de koppeling bliksemsnel koppel naar achteren. Bij een sportieve rijstijl kan de koppeling al een deel van het koppel naar de achteras sturen wanneer de bestuurder aan het stuur draait. Zodra de bestuurder accelereert, duwt het koppel de Audi A3 de bocht in. Bij lastwissels maakt de koppelverdeling precies insturen in de bocht mogelijk, wat de rijdynamiek nog verder versterkt.

Volledige controle

Volledige controle: Electronic Stabilization Control

Gaat het over sportieve eigenschappen? Dan is de wielselectieve koppelverdeling, een softwarefunctie van de Electronic Stabilization Control (ESC), de kers op de taart. Wanneer de nieuwe Audi A3 een bocht op hoge snelheid neemt, remt het programma de twee wielen aan de binnenkant van de bocht zachtjes af. Het verschil in aandrijfkracht op beide assen doet de wagen de bocht insturen, waardoor hij de stuurhoek heel precies volgt. Dat maakt het rijgedrag nog levendiger, vloeiender en veiliger.

Rijdt u in Sport-modus? Dan kunt u zelfs driften in de sneeuw. De grotere hoeveelheid wielspin geeft in dit geval nog meer rijplezier.

Geen compromissen

Geen compromissen: de progressieve stuurinrichting

Sportiviteit en comfort: het hoeft geen compromis te zijn. De elektromechanische progressieve stuurinrichting in de nieuwe Audi A3 lost dit conflict op en het verhoogt het comfortpeil gevoelig. Op bochtige wegen vergroot het mechanisme de rijdynamiek, waardoor de A3 een nog sportievere rijstijl biedt. Bij lage snelheden is de stuurbekrachtiging sterker, voor eenvoudiger manoeuvreren. Bij het oplopen van de snelheid vermindert de bekrachtiging. Op die manier ervaart u als bestuurder een kalm, vol stuurgevoel, zelfs bij hoge snelheden op de snelweg.

De progressieve stuurinrichting is uitgerust met een hoogst efficiënte elektromechanische motor, die enkel kracht ontwikkelt wanneer dat nodig is. Hij werkt nauw samen met talrijke rijhulpsystemen zoals Adaptive Cruise Assist, Collision Avoidance Assist en Park Assist.

Schokdempende technologie

Schokdempende technologie in compact model: de adaptieve ophanging

Comfortabel soepel of sportief en stevig? Het kan allebei met de ophanging met adaptieve schokdempingscontrole. U kiest zelf de basisinstellingen van de schokdempers via de modi comfort, auto en dynamic in het Audi drive select-systeem. Bij een sportieve rijstijl in bochten, ondersteunen de dempers de auto en maken ze dat hij niet te veel duikt bij het remmen. Op die manier blijven de wielen beter in contact met de weg.

Een kwestie van karakter

Een kwestie van karakter: Audi drive select

Het Audi drive select-systeem is de interface tussen de gestuurde ophanging, de aandrijfsystemen en de bestuurder. U hebt de keuze tussen vijf modi – comfort, auto, dynamic, efficiency en individual – via een fysieke knop naast de versnellingspook. Kiest u voor de setting ‘individual’, dan kunt u uw persoonlijke voorkeuren in grote mate specifiëren.

Blijft u graag op de hoogte van de lancering van dit nieuwe model? Schrijf u dan meteen in voor onze nieuwsbrief en hou zeker ook onze sociale media in het oog.

Inschrijven op e-news