Marc Lichte:
“Efficiëntie moet esthetiek altijd voorafgaan”

Audi Magazine

“De mooiste wagen die ik ooit heb ontworpen.” Met die woorden presenteerde Marc Lichte, hoofd van Audi Design, de Audi e-tron GT concept in 2018 in Los Angeles. Twee jaar later viert de eerste volledig elektrische Gran Turismo van Audi zijn première als seriemodel. De ideale gelegenheid voor een gesprek met Lichte over wat die lancering voor Audi betekent.

Marc Lichte: “Efficiëntie moet esthetiek altijd voorafgaan”
e-tron GT quattro

Het wachten is voorbij. Audi lanceerde zopas de e-tron GT quattro. Is de presentatie van zo'n model voor u nog altijd spannend, zelfs na zeven jaar als hoofd van Audi Design?

De wereldpremière is een magisch moment. Dat geldt zowel voor het hele Audi Design-team als voor mij persoonlijk. De presentatie van een nieuwe wagen is het hoogtepunt van een productieproces dat doorgaans vier jaar in beslag neemt. Het is een lange weg die veel werk, veel discussies en soms moeilijke beslissingen met zich meebrengt. Maar uiteindelijk presenteren we allemaal met trots het resultaat van onze inspanningen.

Ontdek de Audi e-tron GT quattro
Productielijn e-tron GT

Trots is hier het sleutelwoord. Met jouw uitspraak over de conceptwagen legde je de lat behoorlijk hoog voor de Audi e-tron GT quattro. Wat onderscheidt het design van de auto?

Een goed ontwerp is zowel esthetisch als functioneel. Het moet bovendien passen in een naadloze totaalervaring. De basis voor esthetiek ligt in de verhoudingen: korte overhangen en een lange wielbasis, gecombineerd met een slanke cabine en een krachtige carrosserie. De e-tron GT quattro heeft het allemaal.

e-tron GT quattro op de baan

Is het te snel om naar deze auto te verwijzen als het nieuwe designicoon van Audi?

Ja, zonder twijfel. Je kunt geen designicoon creëren op de tekentafel. Een wagen moet zo’n reputatie gaandeweg verdienen. Echte designiconen hebben iets wat onmiskenbaar duidelijk is: er zijn bijvoorbeeld maar drie lijnen nodig om een ​​VW Kever of een Porsche 911 te schetsen. Het zijn wagens met een bepaalde attitude.

En welke attitude wil Audi uitdragen met de Audi e-tron GT quattro?

Dat is absoluut ‘Vorsprung durch Technik’, of – om onze nieuwe merkstrategie te citeren – ‘Living Progress’. In de loop van onze geschiedenis hebben bepaalde modellen deze claim op een unieke manier vormgegeven: de Audi A2 vertegenwoordigde meedogenloze efficiëntie, bij de Audi TT draait alles om de vorm en de Audi R8 staat voor compromisloze prestaties. De vraag bij de Audi e-tron GT quattro is dan ook niet of het een designicoon is, maar hoe het design precies de ‘Audi attitude’ uitdrukt. Met andere woorden, de vraag is hoe het ‘Vorsprung durch Technik’ herinterpreteert.

achteraanzicht e-tron GT

Welke koers zet u nu uit?

De Audi e-tron GT quattro is een Gran Turismo. Oorspronkelijk stond deze term voor sportwagens die geschikt waren voor langeafstandsraces. GT-modellen onderscheiden zich dus van pure sportwagens doordat ze meer comfort en een groter interieur bieden. Als volledig elektrische gran turismo herinterpreteert de Audi e-tron GT quattro deze evenwichtsoefening door de prestaties niet te reduceren tot de pure output, maar door ook een creatief belang toe te kennen aan efficiëntie.

Efficiëntie als basisidee voor het ontwerp. Wat houdt dat precies in?

Een lagere luchtweerstand vertaalt zich in een groter bereik. Deze basiswet van de fysica is het designprincipe van de Audi e-tron GT quattro. Vorm volgt functie, esthetiek ontstaat door efficiëntie. De nieuwe designtaal zorgt voor een betere flow en daarmee voor een verfijnde aerodynamica. Het ontwerp van de Audi e-tron GT quattro vormt daarmee de basis voor het ontwerp van toekomstige elektrische modellen.

productie e-tron GT

We hebben het nu alleen over het exterieur gehad. Maar hoe kun je die efficiëntie uitdrukken in het interieurdesign?

Elektrische mobiliteit draagt ​​bij aan de luchtigheid en functionaliteit van het interieur. Compact van buiten, ruim van binnen. Daarom hebben we de Audi e-tron GT quattro een sculpturale basisarchitectuur gegeven. Die benadrukt zowel de typische sportiviteit van een GT, met zijn duidelijke focus op de bestuurder, als zijn duurzaamheid. De conceptwagen uit 2018 diende als prototype voor het seriemodel. Dat heeft overigens een heel eigen interieurlijn, waarbij gerecycleerde materialen het traditionele leder volledig vervangen.

Een sportieve Gran Turismo, die zichzelf positioneert op basis van efficiëntie en duurzaamheid. Is dit de nieuwe Audi attitude die u eerder noemde?

In een notendop, ja. Duurzaamheid begint bij het oorspronkelijke idee en komt tot uiting in het ontwerp. De Audi e-tron GT zet daarmee de toon voor een nieuwe manier van denken in de wereld van elektrische mobiliteit.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels

  • 3d-e-tron-gt-header.jpg
    Virtual reality en 3D: Audi innoveert voor de productie van de Audi e-tron GT
    Lees het artikel
  • carbon-neutral-production-header.jpg
    100% elektrisch en CO2-neutraal: Audi e-tron GT gaat in productie bij Böllinger Höfe
    Lees het artikel
  • di-grassi-audi-1920x1080_Header.jpg
    Lucas di Grassi voelt Audi RS e-tron GT aan de tand: de indrukken van een kampioen
    Lees het artikel