Audi Tradition viert 40 jaar
Audi quattro

Audi Magazine

40 jaar geleden presenteerde Audi de allereerste Audi quattro – de eerste personenwagen met vierwielaandrijving in het premiumsegment. De ideale gelegenheid om na te gaan hoe dit historische model het daglicht zag, hoe het evolueerde en waarom het zo iconisch is geworden.

Maart 1980, het autosalon van Genève. Een sportieve coupé trekt meteen de aandacht. Het gaat om de Audi quattro, op dat ogenblik de eerste premiumwagen met vierwielaandrijving – een systeem dat tot dan toe was voorbehouden aan vracht- en terreinwagens. Maar vanwaar komt het idee voor dit model? Daarvoor moeten we even terug naar de winter van 1976-77.

Quattro 40 years
Quattro 40 years

Alles begint met een test van een Volkswagen Iltis in Scandinavië. Audi is op dat moment volop bezig met de ontwikkeling van een terreinwagen voor het Duitse leger. Audi ingenieur Jörg Bensinger zit in de testwagen en merkt dat de vierwielaandrijving uitstekende resultaten genereert op sneeuw en ijs. Hij krijgt meteen een briljant idee: wat zou er gebeuren als we een Audi 80 uitrusten met deze technologie?

coupé ‘Audi quattro’

De eerste tests zijn erg succesvol, wat resulteert in de productie van een sportieve Audi coupé onder de naam ‘Audi quattro’. Een krachtige variant van de 2.2 liter turbomotor met vijf cilinders, die wordt voorgesteld in de herfst van 1979, levert een vermogen van 147 kW/200 pk.

Audi A3 1.8 T quattro

Door de jaren verbetert de technologie en wordt de rest van het gamma er grotendeels mee uitgerust. De eerste Audi TDI’s met quattro komen in 1995 op de markt. Vier jaar later volgen de Audi A3 en de TT. In 2007 krijgt de vooras van de Audi R8 een viscokoppeling om het koppel beter te verdelen. Een jaar later volgt het sportdifferentieel. In 2016 vult de quattro transmissie met ultratechnologie het gamma verder aan.

Quattro

quattrotechnologie vandaag

Sinds 1980 zijn meer dan 10,5 miljoen Audi’s uitgerust met quattrotechnologie. Tegenwoordig bestaat die in drie vormen. De eerste twee hebben betrekking op de modellen met een in de lengte geplaatste motor. In die gevallen is de permanente vierwielaandrijving gekoppeld aan een automatische tiptronic versnellingsbak die toelaat om – afhankelijk van de rijsituatie – het koppel te verdelen. De modellen met een S tronic automaat of met een manuele versnellingsbak zijn voorzien van de quattro transmissie met ultra technologie, die in een oogwenk van voorwielaandrijving naar vierwielaandrijving kan overschakelen.

De compacte modellen van Audi hebben een dwars geplaatste motor en een specifieke quattro-aandrijflijn. In het hart daarvan zit een hydraulische meerschijvenkoppeling, die op de achteras rust voor een betere gewichtsverdeling. In veel modellen wordt die verdeling dynamisch beheerd en wordt een deel van het koppel op de vooras in bochten naar achter gestuurd.

Quattro 40 years

Audi quattro 2.0: elektrische koppelvectorisatie

De elektrificatie van het gamma van Audi doet uiteraard ook de quattrotransmissie evolueren. Vanaf 2020 worden de quattrosystemen in de Audi e-tron S en e-tron Sportback S vergezeld van elektrische koppelvectorisatie. In een paar milliseconden verdeelt die innovatie het gewicht over de verschillende wielen. Ze is ook goed voor een hoger koppel, waardoor de wagen als een sportbolide door de bochten kan. Audi is bovendien de eerste constructeur in het premiumsegment die de technologie van drie elektrische motoren in massaproductie heeft genomen.

Quattro

Opzienbarende sportieve resultaten

Ook de sportieve prestaties maken uiteraard deel uit van de quattrolegende. De Audi quattro maakte vanaf 1981 zijn officiële debuut in de autosport, eerst in de Jänner Rallye in Oostenrijk. De successen volgden snel: Audi won de titel voor constructeurs in 1982 en de titel voor piloten in 1983. Maar daar stopte het natuurlijk niet voor het merk met de vier ringen. Aan het begin van de jaren ‘90 trad Audi toe tot het DTM kampioenschap en behaalde het twee keer de titel. De Audi A4 quattro Supertouring, die ook uitgerust was met de quattro-technologie, won bovendien zeven nationale kampioenschappen. Ook in uithoudingsraces was het merk zegezeker met de Audi R18 e-tron quattro met zijn hybride aandrijving (V6 TDI om de achterwielen aan te drijven, in combinatie met 2 elektrische motoren op de voorwielen). Audi won drie keer de 24 uur van Le Mans en behaalde twee keer de titel voor piloten en constructeurs in de World Endurance Championship.