De nieuwe Audi A7 Sportback: weet wat op u afkomt.

Audi Magazine

Zijn monumentaal design spreekt voor zich. De nieuwe Audi A7 Sportback schetst de toekomst van de automobiel. Met zijn sportiviteit, prestaties en intelligentie legt hij de lat voor technologische vooruitgang opnieuw hoger. Vier ingenieurs die instonden voor zijn ontwikkeling praten erover, fier en enthousiast.

De nieuwe Audi A7 Sportback

Zijn dynamiek verder aangescherpt

Sebastian Kruse, Project Leader Chassis

Sebastian Kruse

“We ontwikkelden nieuwe functies en technologieën die de nieuwe Audi A7 Sportback nog dynamischer maken dan zijn voorganger. De voor- en achteras herbekeken we grondig, net als de stuurinrichting die progressiever werd. Voortaan kies je uit vier verschillende ophangingsmogelijkheden: normaal, sport, adaptive air suspension en een variante met extra demping.”

“En voor de liefhebbers van een écht sportieve wegligging, is er de optie ‘dynamische vierwielsturing’, waardoor de auto zich beduidend sportiever gedraagt. Of ze kiezen voor een sportdifferentieel, dat het koppel tussen de achterwielen actief herverdeelt en perfect samenwerkt met de quattro permanente vierwielaandrijving.”

Meer info over Audi A7 Sportback

“Lees de weg” via het stuur

Anton Obermüller, Project Leader Dynamische Integrale Stuurinrichting

Anton Obermüller

“De progressieve stuurinrichting die we voor de nieuwe Audi A7 Sportback bedachten, biedt zowel comfort als precisie. Hoe groter de stuurhoek, hoe harder je moet ‘werken’. We zochten naar het ultieme evenwicht waarbij je als bestuurder enerzijds comfort ervaart en anderzijds informatie over de weg via het stuur binnenkrijgt. Resultaat: het stuur brengt nuttige gegevens over, terwijl onaangename schokken en trillingen gefilterd worden.”

“Daarnaast creëerden we nóg een ongelooflijke optie: de dynamische integrale stuurinrichting. Zij verbindt een dynamische stuurinrichting met stuurinrichting op de achterwielen. Resultaat: vanaf je aan het stuur draait, zullen de draaihoeken van de voor- en achteras zich aanpassen aan de rijomstandigheden. Daardoor zal je in de stad bijvoorbeeld minder kracht op je stuur moeten zetten en wendbaarder zijn. Bovendien kies je zelf hoe sterk informatie over de weg via het stuur binnenkomt. Van zwak (comfortmodus) tot intens (dynamische modus).”

Een volledig elektronisch gestuurd chassis

Alexander Juling, Project Leader ECP

Alexander Juling

“Het Electronic Chassis Platform (ECP) van de nieuwe Audi A7 Sportback, is de centrale regeleenheid van het chassis. Met behulp van een groot aantal sensoren analyseert het heel wat parameters van wegdek én auto, zodat het alle componenten van het chassis ideaal kan afstellen. Dit verbetert de precisie in de bochten en de wegligging, zonder in te boeten aan comfort en souplesse.”

“Het ECP in de nieuwe Audi A7 Sportback is van de 2de generatie. Afhankelijk van de gekozen uitrusting, stuurt het platform tot drie systemen aan: de dynamische integrale stuurinrichting, het sportdifferentieel en de adaptive air suspension. In een wagen voel je variaties in de demping meteen. Daarom controleert het ECP met intervallen van niet meer dan één milliseconde!”

MMI : de perfectie benaderd

Ulrich Müller, Development Haptics

Muller

“Met de aanraakschermen van onze MultiMedia Interface (MMI), hebben we een hele grote stap vooruit gezet. Dit systeem komt van de Audi A8. Twee grote schermen in hoge resolutie vervangen de vroegere druk- en draaiknop en een hele reeks andere schakelaars. Het bovenste scherm gebruik je voor infotainment, het onderste voor airco, andere comfortfuncties en om tekst in te geven.”

“Voor de gebruiker is het aanraakscherm veilig, snel en intuïtief. Het scherm reageert pas bij een lichte druk, niet bij de minste aanraking. Je voelt dan een subtiele trilling en hoort een ‘clic’ die de opdracht bevestigt. Daardoor voelt het aan alsof je op een echte mechanische knop hebt geduwd. Dit noemt men ook wel haptische feedback. Je kunt deze regelen in drie standen. Of gewoon uitschakelen.”

Meer weten over Audi A8

Dynamischer rijgedrag en hoogwaardig

comfort op lange afstanden.

Audi A7 Sportback

“We hebben in het bijzonder hard gewerkt aan het evenwicht tussen dynamiek en comfort. En ik denk dat het ons gelukt is. De nieuwe Audi A7 Sportback is tegelijk wendbaar op bochtige landwegen en comfortabel op de snelweg. Dankzij zijn dynamische vierwielsturing (als optie), stuurt de wagen heel direct terwijl de stabiliteit toeneemt. Deze optie past de stuurhoek van de wielen op de vooras aan in functie van de rijomstandigheden. Op de achteras zullen de wielen - afhankelijk van de snelheid - in tegenovergestelde of dezelfde richting draaien. Wat de gekozen stuurinrichting ook is, we creëerden een nieuwe soort rijhulp die zorgt dat de bestuurder via het stuur de weg beter aanvoelt.”

Meer weten over Audi A7 Sportback

Met het ECP (centrale regeleenheid van het chassis) werkt alle betrokken apparatuur samen in één netwerk. En dat verandert alles: de stuurinrichting wordt comfortabeler, sportiever én preciezer. Afhankelijk van de omstandigheden en je voorkeur, kies je als bestuurder uit verschillende profielen in het Audi Drive Select systeem. Het verschil tussen ‘comfort’ en ‘dynamisch’ is daarbij zelfs nog groter geworden tegenover het vorige model.’

Intelligent over heel de lijn

Intelligent over heel de lijn

De nieuwe intelligente technologieën van de nieuwe Audi A7 Sportback maken dat dit model als geen ander anticipeert op nieuwe noden én bestaande situaties. Zijn design en zijn rijassistentiesystemen loodsen u binnen in het tijdperk van autonoom rijden.

Meer weten over Audi A7 Sportback