Audi Magazine
Wanneer duurzaamheid prioriteit is, loont het om de krachten te bundelen. Paradise City en Audi deden dat voor een speciale editie van het festival op 1 en 2 juli, waarbij het merk met de vier ringen 100% groene stroom leverde. Een nieuwe, unieke samenwerking, die toont dat een duurzame wereld heel goed mogelijk is. En dat zonder compromissen.
Een gedeelde filosofie
Duurzaamheid is prioriteit bij Audi. Het merk met de vier ringen is daarom een perfecte match met Paradise City: het meest milieuvriendelijke muziekfestival van België is de aangewezen partner om de stem van duurzame ontwikkeling te versterken.
De samenwerking is er volledig op gericht om de ecologische voetafdruk van het festival te verkleinen. Paradise City biedt herbruikbare bekers, gefilterd water, lokale producten, ecologische toiletten ...
Audi lanceerde op zijn beurt de 100% elektrische mobiliteit met de productie van de Audi e-tron in 2018, waarvan de montage wordt uitgevoerd in een CO2-neutrale fabriek in Vorst. Maar daar blijft het niet bij. De fabrikant recycleert bijvoorbeeld ook plastic flessen voor de stof van de zetels van de nieuwe Audi A3 Sportback.
Een ander voorbeeld is het Aluminium Closed Loop-programma, ofwel: aluminium in een gesloten circuit. Daarbij krijgen de aluminiumoverschotten uit de productie van wagens een tweede leven. Sinds 2017 werd zo al de uitstoot van 350 ton CO2 vermeden.
Audi spaart dus kosten noch moeite en stelt zichzelf uitdagende doelstellingen. Zo is het merk met de vier ringen van plan om al zijn fabrieken koolstofneutraal te maken tegen 2050. En daarmee zit het goed op schema. Maar Audi wil zich in zijn ambities niet beperken tot de productie van wagens, en zoekt bewust naar projecten waarin het kan helpen om duurzame doelstellingen te behalen. Enter de samenwerking met Paradise City.
Een slimme samenwerking
Hoe gingen Audi en Paradise City te werk om hun ecologische verplichtingen na te komen? Eerst en vooral moest het festival natuurlijk kunnen plaatsvinden … Om de sociale afstand te respecteren, lieten de organisatoren de festivalgangers op boten drijven op de kasteelvijver. Op die manier konden ze 25 sociale bubbels van 8 mensen per dag uitnodigen. Omdat het aantal plaatsen beperkt was, gebeurde dat via loting.
Eenmaal de uitdaging van social distancing was opgelost, zetten Audi en Paradise City hun samenwerking voort. Dankzij de nieuwste innovaties op elektrisch gebied kon Audi het festival 100% groene stroom leveren. De fabrikant plantte een ‘Solar Flower’ op de site, een installatie met zonnepanelen in de vorm van bloemblaadjes. Die leverde energie voor een gigantische batterij met een vermogen van 50 tot 80 kW.
Dankzij de Solar Flower, voorzien van het e-tron logo – symbool van de elektrische revolutie bij Audi – werd Paradise City voorzien van groene stroom. En dat volledig onafhankelijk van het elektriciteitsnet.
Het was een initiatief waarbij enkele honderden gelukkige aanwezigen de kans kregen om een uniek moment mee te maken. Een moment om te dromen over een groenere wereld op de klanken van hun favoriete muziek, tijdens een weekend met ecologie en plezier perfect in harmonie.