Audi versnelt overgang naar e-mobiliteit

Audi razendsnel richting e-mobiliteit

Audi Magazine

De beslissing is gevallen: de allerlaatste nieuw ontwikkelde Audi met verbrandingsmotor gaat over slechts vier jaar in productie. Vanaf 2026 zal Audi wereldwijd enkel nog 100% elektrische modellen lanceren. Maar hoe zal deze elektrische transitie plaatsvinden?

Audi razendsnel richting e-mobiliteit
Als onderdeel van zijn strategische heroriëntatie versnelt Audi de overgang naar e-mobiliteit.

Als onderdeel van zijn strategische heroriëntatie versnelt Audi de overgang naar e-mobiliteit. Hierbij wordt de productie van verbrandingsmotoren geleidelijk stopgezet tot 2033. Uiterlijk in 2050 wil Audi de kaap van nul uitstoot bereiken.

“Met behulp van onze innovatiekracht bieden wij klanten duurzame en CO2-neutrale mobiliteitsopties”, verklaart Marcus Duesmann, CEO van Audi AG. “Ik geloof niet in het succes van een verbod. Ik geloof in het succes van technologie en innovatie.” De exacte timing van het stopzetten van de verbrandingsmotor bij Audi wordt uiteindelijk bepaald door klanten en wetgeving. Audi verwacht dat de vraag in China ook na 2033 zal aanhouden en daarom is het denkbaar dat daar modellen met lokaal geproduceerde verbrandingsmotoren worden aangeboden.

Uitgebreid gamma, eigen laadoplossing

Uitgebreid gamma, eigen laadoplossing

Tegelijkertijd gaat Audi zijn aanbod van volledig elektrische modellen aanzienlijk verder uitbreiden. Met de nieuwe Audi e-tron GT quattro, Audi RS e-tron GT, Audi Q4 e-tron en Audi Q4 Sportback e-tron lanceert Audi dit jaar al meer elektrische wagens dan modellen met verbrandingsmotor. Rond 2025 wil het merk meer dan twintig e-modellen in zijn gamma hebben. “Met deze roadmap scheppen we de duidelijkheid die nodig is om een beslissende en krachtige overgang naar het elektrische tijdperk te maken. We geven het signaal dat Audi er klaar voor is”, aldus Duesmann.

De uitbreiding van een wijdverspreide laadinfrastructuur en hernieuwbare energiebronnen is ook van cruciaal belang

De uitbreiding van een wijdverspreide laadinfrastructuur en hernieuwbare energiebronnen is ook van cruciaal belang voor de opmars van e-mobiliteit en de acceptatie ervan door de samenleving. Audi is op beide gebieden actief betrokken. Zo onthulde de onderneming uit Ingolstadt enkele weken geleden het proefproject ‘Audi charging hub’ als een eigen premium laadoplossing met een reserveringssysteem en een lounge. Bovendien is de constructeur een partnership aangegaan met energieleveranciers om de uitbreiding van hernieuwbare energiebronnen te bevorderen.

Beste verbrandingsmotor ooit

Beste verbrandingsmotor ooit

Audi blijft de verbrandingsmotor verder ontwikkelen tot de definitieve stopzetting ervan. Hierbij wil het merk de bestaande generaties verder verbeteren en een grotere efficiëntie bereiken met significante voordelen voor de klant. Eén ding is daarbij zeker: “De laatste verbrandingsmotor van Audi zal de beste zijn die we ooit gebouwd hebben”, aldus Duesmann.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels