Nieuwe toekomst voor oude autoruiten?

Glasheldere toekomstvisie voor afgedankte autoruiten

Audi Magazine

Kunnen kapotte autoruiten, die vandaag meestal gerecycleerd worden voor andere toepassingen, ook gebruikt worden voor de productie van nieuwe ruiten? Vanuit deze vraag hebben Audi en zijn partnerbedrijven Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass en Saint-Gobain Sekurit samen een pilootproject opgestart. Als dit een succes blijkt, zullen de op deze manier geproduceerde ruiten gebruikt worden voor de Audi Q4 e-tron.

Glasheldere toekomstvisie voor afgedankte autoruiten
De laatste jaren groeit het algemene bewustzijn

De laatste jaren groeit het algemene bewustzijn: onze grondstoffen zijn niet onuitputtelijk, daarom moeten we er efficiënt mee omspringen. Ook Audi is al vanaf de ontwikkelings- en ontwerpfase van elke wagen bezig met het recyclagevermogen van de gebruikte materialen. "Vooral materialen die niet gebruikt worden, beschermen het milieu het meest", is hierbij een belangrijke leidraad. Daarom hecht Audi veel belang aan duurzame productontwikkeling, en wordt voortdurend gezocht naar mogelijkheden om de recycleerbaarheid te verbeteren en te besparen op materialen. Het pilootproject rond het hergebruik van afgedankte autoruiten kadert hier volledig in.

30% minder CO2

30% minder CO2

In afgedankte autoruiten zit sowieso veel potentieel: momenteel wordt een groot deel ervan verwerkt tot bijvoorbeeld drankflessen of isolatiemateriaal. Als dit pilootproject erin slaagt om beschadigde autoruiten weer om te zetten in nieuwe ruiten, levert dat meerdere voordelen op. Zo blijft de kwaliteit van hoogwaardig autoglas behouden, en wordt via de recyclage tot 30 procent minder koolstofdioxide uitgestoten in vergelijking met de productie van nieuw glas. Bovendien zijn minder energie en grondstoffen nodig om nieuwe ruiten te produceren, waardoor bijvoorbeeld de vraag naar de grondstof kwartszand verminderd kan worden. “Ons doel is om secundaire materialen overal te gebruiken waar het technisch mogelijk en economisch haalbaar is. We werken eraan om materialen die we onmiddellijk ter beschikking hebben te introduceren in gesloten circuits”, vertelt Marco Philippi, Head of Procurement Strategy. “Op dit moment worden oude autoruiten nog niet gebruikt om nieuwe exemplaren te maken. Daar willen we verandering in brengen."

Waardeketen verduurzamen

Waardeketen verduurzamen

Voor dit project rekent Audi op de samenwerking met toeleveranciers om nieuwe materiaalcircuits te ontwikkelen en de waardeketen te verduurzamen. De eerste stap van het proces start bij de dealers van de Volkswagen Group. Wanneer een autoruit niet meer herstelbaar is, wordt ze vervangen en afgeleverd bij Volkswagen’s Original Teile Logistik GmbH & Co. KG. Vandaar gaat ze richting Reiling Glas Recycling, waar het glas in kleine stukjes gebroken wordt. Hierbij worden allerlei elementen zoals plastic, materialen van de randen, metalen en draden (verwarmingsgloeidraad, antennekabels) verwijderd.

De tweede stap gebeurt bij Saint-Gobain Glass in het Duitse Herzogenrath. Hier wordt het glasgranulaat gescheiden op basis van bron en kleur, en vervolgens opgeslagen. Voor de productie van nieuw basisglas is immers het zuiverste, meest homogene glasrecyclaat nodig. Saint-Gobain Glass mengt het recyclaat vervolgens met onder meer kwartszand, natriumcarbonaat en krijt, de basiscomponenten van glas. Op dit moment bedraagt de hoeveelheid recyclaat tussen de 30 en 50 procent in vergelijking met de andere materialen. Hieruit wordt in eerste instantie vlakglas geproduceerd in rechthoeken van elk ongeveer 3 x 6 meter, daarna produceert Saint-Gobain Sekurit hieruit autoglas via een extra proces.

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron

In een derde stap zal het resulterende autoglas gebruikt worden voor de Audi Q4 e-tron. De drie partnerbedrijven hebben besloten om het proces eerst een jaar lang te testen, zodat ze meer te weten kunnen komen over materiaalkwaliteit, stabiliteit en kosten. Als het glas op een economische en ecologisch zinvolle manier kan worden gerecycleerd, dan kijkt u er misschien door bij uw volgende elektrische SUV. Op dit moment worden al tot 27 componenten van de Audi Q4 e-tron vervaardigd uit gerecycleerde materialen, bijvoorbeeld industrieel productieafval. Vooral kunststofonderdelen moeten gedurende de levensduur van de wagen aan strenge eisen op het vlak van hittebestendigheid, maatvastheid en kwaliteit voldoen. Aan de buitenkant zijn dat onderdelen zoals de “front-end carrier”: een onderdeel waaraan sommige koelcomponenten, koplampen of de bumper zijn bevestigd en dat aan bijzonder hoge mechanische eisen moet voldoen. Bovendien is ook een groot deel van de koplampbevestigingen, wielkastbekleding, spatbordafdekkingen, vloerbekleding en wielspoilers gemaakt van secundaire grondstoffen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels