Opgeladen voor de toekomst

Laadstations vandaag en morgen

Audi Magazine

Nu steeds meer mensen kiezen voor een elektrische wagen, is ook de markt van de laadstations zich volop aan het ontwikkelen. Hoever staat de technologie op dit moment, welke innovaties luiden de toekomst in, en wat is de beste keuze voor particulieren en bedrijven? Een gesprek met Steven Vansina, Head of Fleet, Marketing & Partnerships van EDI (Electric by D’Ieteren).

De overstap naar elektrisch rijden is vandaag volop bezig, en zal de komende jaren alleen maar versnellen. Vanaf 2026 zullen immers enkel nog bedrijfswagens die geen emissies uitstoten fiscaal aftrekbaar zijn. In het kielzog daarvan volgt een verhoogde vraag naar laadpalen, die ook steeds performanter worden.

Laadstations vandaag en morgen
Nieuwe technologieën

Nieuwe technologieën

Steven Vansina: “De sector van de laadinfrastructuur is vandaag in volle ontwikkeling: we zien voortdurend nieuwe spelers, types laadstations en ideeën. Een van deze nieuwe technologieën is erop gericht om de zelf geproduceerde energie van zonnepanelen optimaal te gebruiken. De Belgische Smappee EV Wall laadpaal bijvoorbeeld, die aangeboden wordt bij EDI, is een voorloper op dit vlak. Met deze laadpaal kunt u allerlei zaken instellen via een app, bijvoorbeeld dat u uw wagen enkel met zonne-energie wil opladen. Ofwel dat u zo snel mogelijk 150 km autonomie wil bereiken – waarbij het niet uitmaakt of de energie van het net of uw zonnepanelen komt – om vanaf dan enkel nog op te laden via zonne-energie. Dit alles heeft tot doel een zo groot mogelijk aandeel van de eigen productie zelf te gebruiken, en deze niet naar het net te sturen (waarvoor men over het algemeen slechts een minimale vergoeding ontvangt). De Smappee EV Wall laadpaal heeft ook een weersvoorspellingsfunctie. Ze is verbonden met officiële bronnen van het KMI, waardoor ze vooraf weet wanneer de zon zal schijnen en wanneer niet. Zo kan ze bijvoorbeeld wachten met stroom afnemen van het net tot wanneer er eigen productie is. Veel klanten kiezen vandaag voor deze technologie, zeker gezien de hoge energietarieven.”

Elektrische wagen als thuisbatterij

Elektrische wagen als thuisbatterij

In de media verschijnen vandaag ook regelmatig berichten over “vehicle-to-grid”, ofwel de technologie die het mogelijk moet maken om een elektrische wagen te gebruiken als thuisbatterij. Via tweerichtingsladen zouden we deze batterij overdag kunnen opladen met zonne-energie, die ’s avonds gebruikt kan worden om het net te ontlasten. Steven Vansina reageert genuanceerd: “Dit is de toekomst en dit komt eraan, maar vandaag nog niet. De markt is hier immers nog niet klaar voor. Ten eerste is hiervoor nog geen protocol of regelgeving op Europees niveau: zal de infrastructuur bijvoorbeeld via AC of DC protocollen werken, zoiets is nog niet bepaald. Ten tweede zijn de autoconstructeurs – ook Audi – nog volop aan het bekijken hoe ze deze technologie kunnen integreren. Ten derde hebben de netbeheerders nog heel wat huiswerk. Als er tegen 2030 zo’n 1,2 miljoen elektrische wagens rijden in België, die allemaal energie kunnen opnemen of afgeven aan de huizen, hoe zal dit werken op hun infrastructuur? Wanneer deze 3 op één lijn staan, zullen laadstationfabrikanten volgen om de benodigde technologie en infrastructuur te ontwikkelen.”

Alles over tweerichtingsladen
In elk huis een laadpaal

In elk huis een laadpaal

Op dit moment blijken ook nog een aantal mythes te bestaan over laadpalen thuis. Soms gaat men ervan uit dat dit niet mogelijk is. Steven Vansina ontkent dit met klem: “Bij iedereen in België kunnen we thuis een laadpaal installeren, welk van de 3 types aansluitingen mensen ook hebben: monofasig (230V), driefasig zonder nulgeleider (230V) of driefasig met nulgeleider (400V). Met zo’n laadpaal laden mensen altijd sneller en veiliger dan wanneer ze een gewoon stopcontact zouden gebruiken. Verder is er een onderscheid tussen DC- en AC-laden. Het eerste type is bijvoorbeeld dat van de “ultra-fast chargers” naast de snelwegen, die tot wel 250 à 300 kW halen. Dat is niet wat mensen thuis nodig hebben. Hier installeren we AC-laadstations die trager laden, aangezien we thuis veel meer tijd hebben om op te laden dan wanneer we aan de kant van de weg staan.”

Tot 80% opladen

Tot 80% opladen

Een andere vaak gehoorde, maar verkeerde vraag is de volgende: ‘Hoeveel uren heb ik nodig om mijn batterij van 0 naar 100% op te laden?’. Steven Vansina verduidelijkt: “Eerst en vooral komen mensen bijna nooit thuis met 0% capaciteit, maar eerder 40, 50 of 60%. Je bouwt altijd een buffer in tijdens het rijden, dus moet je al heel wat minder bijladen. Daarnaast wordt voor de gezondheid en levensduur van de batterij aangeraden om niet altijd tot 100% op te laden, maar slechts tot 80%. Een gemiddelde elektrische wagen zoals de Audi Q4 e-tron heeft een netto batterijcapaciteit van 77 kWh. Als je die theoretisch van 0 naar 100% zou moeten opladen, dan heb je aan een monofasige aansluiting van een laadpaal met 7,4 kW capaciteit ongeveer 12 uur nodig. Maar ten eerste bedraagt de resterende capaciteit nooit 0%, ten tweede ga je maar naar 80%. Het gaat dus sneller dan dat. Heb je bovendien een driefasige aansluiting (400V), dan kan je tot 11 kW oplaadcapaciteit bereiken, waardoor de batterij nog veel sneller is opgeladen.”

Dynamic load balancing

Dynamic load balancing

Sommige mensen vragen zich bovendien af of de elektriciteit niet zal uitvallen indien ze een wagen gaan opladen bovenop alle andere stroomverbruikers in hun huis. Steven Vansina: “Om dit te verhinderen, zijn slimme laadpalen vandaag uitgerust met een technologie die dynamic load balancing mogelijk maakt. Die zorgt ervoor dat de beschikbare energiecapaciteit eerst gebruikt wordt om de behoeften van het huis te dekken, en daarna pas de wagen wordt opgeladen. Dit verloopt dynamisch en continu. Wanneer dat niet zou gebeuren op het moment dat iedereen ‘s avonds thuis is – en lichten, oven, inductiekookplaat én laadstation tegelijk werken – dan bestaat er wel een risico dat de hoofdzekering springt. Dynamic load balancing verhindert dit, aangezien het systeem berekent hoe de energieverdeling op elk moment het best gebeurt. Bij EDI kiest 90% van de klanten voor een slimme laadpaal met load balancing, omdat dit veel meer gemoedsrust geeft.”

Fiscale voordelen

Fiscale voordelen

En hebben we het over de installatie van nieuwe laadinfrastructuur, dan kunnen we niet om de bijhorende fiscaliteit heen. De regering creëert immers verschillende voordelen om elektrisch rijden te faciliteren, ook via subsidies en premies voor laadstations. Wie zijn laadinfrastructuur als particulier aankoopt, geniet 45% belastingvermindering tot 31 december 2022. Deze verloopt vervolgens degressief, en zal 30% bedragen in 2023, en 15% van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024. De voorwaarden zijn de volgende:

  • Enkel voor geconnecteerde laadstations
  • Maximum € 1750 per laadpaal en per belastingplichtige
  • Geïnstalleerd waar men gedomicilieerd is
  • Voorzien van groene stroom (via een contract of eigen productie)
Investeren zelfstandigen, fleet managers of werkgevers in laadstations, dan hebben ze recht op een kostenaftrek van 200% tot 31 maart 2023. In de periode van 1 april 2023 tot 31 augustus 2024 zal dit 150% bedragen. Hiervoor moeten de laadpalen aan de volgende voorwaarden voldoen:

- Toegankelijk voor het publiek (tijdens de gangbare openings- en/of sluitingstijden van de onderneming)
- Intelligent zijn
- Nieuw zijn en afgeschreven over 5 jaar

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels