De Audi e-tron
volgens zijn ontwerpers

Audi Magazine

De nieuwe Audi e-tron luidt een nieuw tijdperk in. Niet alleen voor de Audi fabriek in Brussel, maar ook voor de designers en ontwikkelaars die aan de wieg stonden van het revolutionaire model. We trokken naar Audi AG in Ingolstadt en stelden één vraag aan het team dat de Audi e-tron uittekende: waarom bent u zo trots op de Audi e-tron? Dat sommigen het niet kunnen laten om daarbij wat dieper op de technologische details in te gaan, zal u vast niet verbazen…

De Audi PB18 e-tron
De Audi PB18 e-tron

“Om de superieure aerodynamica” - Gerhard Wickern

De luchtweerstandswaarde (Cw) van de Audi e-tron is met 0.28 uitzonderlijk laag voor een grote SUV. Dat lage cijfer verlengt de actieradius met bijna tien procent. Gerhard Wickern: “We hebben heel wat technologische hoogstandjes gebruikt in het ontwerp. Zo verlaagt de luchtvering de hele wagen bij hoge snelheden en kregen de banden geen letters in opdruk. Maar het opvallendste zijn natuurlijk de futuristische zijspiegels.” Wickern is ook heel trots op de SKE, de aanpasbare intake van de koellucht: “De luchtstroom wordt automatisch aangepast om de flow te optimaliseren en te koelen op plaatsen waar het nodig is.”

Philipp Römers

“Omdat de toekomst in de details doorademt” - Philipp Römers

De Audi e-tron is een volwaardige SUV met een beeldtaal die duidelijk refereert naar de Q-reeks, maar futuristische details verraden toch dat hij het startpunt is van een nieuwe technologie. Philipp Römers: “We hebben bij Audi nog nooit zo lang gewerkt aan een benzinedop, maar we wilden van het laden een unieke ervaring maken. Met een druk op een verborgen knopje klapt het deurtje open en komt de verlichte stekker tevoorschijn. Dat ademt toekomst. We hebben zo bijna alle aspecten die verschillen met een gewone wagen visueel extra aandacht gegeven.”

Audi Aicon revisited

"Design én technologie in de grille" - Juan Carlos Huerta Martinez

Eén van de grootste uitdagingen was het ontwerp van de grille in de neus. Juan Carlos Huerta Martinez: “Er zit heel wat nieuwe technologie achter en in de grille, en ook met de vereisten voor voetgangersveiligheid moesten we rekening houden. Maar die grille uit één stuk is een symbool voor het Audi-design, en aanpassingen moeten doordacht gebeuren en het gehele plaatje ondersteunen.”

Audi Aicon revisited

“Om de uitgesproken horizontale lijnen” - Cesar Muntada

Licht is de meest tastbare uitdrukking van elektriciteit. Daarom moest de verlichting van de Audi e-tron zijn elektrische inborst extra zichtbaar maken. Maar hoe vertaal je dat? Cesar Muntada: “We hebben gekozen voor uitgesproken horizontale lijnen. In hi-fi systemen worden die vaak gebruikt om dynamisme uit te stralen. Die semantiek gebruiken we hier ook. Als je naar de lichten van de Audi e-tron kijkt, hoor je muziek met je ogen. Onze lichtfilosofie is ‘less is more’. De Audi e-tron is duidelijk herkenbaar vanop afstand, maar hoe dichterbij je komt als kijker, hoe meer details en gelaagdheid opvallen.”

Andreas Prücklmeier

“Om het praktisch futurisme” - Andreas Prücklmeier

“Voor mij zijn de virtuele zijspiegels één van de grote innovaties voor de Audi e-tron. Niet alleen futuristisch, maar ook praktisch. Miniatuurcamera’s sturen een beeld op de achterliggende weg naar OLED schermen in de deuren. De ‘spiegels’ zien er niet enkel futuristisch uit, ze hebben ook praktische voordelen. De totale breedte vermindert met 15 centimeter en de luchtweerstand daalt met 5 punten. De moderne cameratechnologie zorgt in bepaalde omstandigheden, zoals hevig zonlicht, ook voor een beter zicht.”

Markus Kaiser

“Complexe elektronica elegant vormgegeven” - Markus Kaiser

Prestaties, intelligentie en lichtheid, dat zijn de karakteristieken die het interieur van de Audi e-tron uitstralen. De vloeiende lijnen van het dashboard omarmen gracieus de virtuele cockpit met twee ruime touchscreens. Naast de bijna zwevende handsteun in de middenconsole werd de rijschakelaar harmonisch ingebouwd. Markus Kaiser: “Met die schakelaar wilden we een mooi sculptuur creëren dat de innovatieve rijervaring van de Audi e-tron tot in de vingertoppen tastbaar maakt. De uitdaging was om de complexe elektronica elegant vorm te geven.”

Oswin Röder

“Om de unieke voertuigbeheersing” - Oswin Röder

“We waren aanvankelijk nogal onder de indruk van het totale gewicht dat de Audi e-tron in de schaal werpt”, geeft Oswin Röder toe. “Maar dat gewicht zit voornamelijk heel laag tussen de wielassen, een beetje zoals bij een sportwagen met middenmotor. Daardoor is het zwaartepunt vergelijkbaar met dat van een Audi A6. En daar wil je zitten. In samenspel met de perfecte dosering van elektrische aandrijfkracht op de vier wielen, biedt dat een unieke beheersing van het voertuig. De kers op de taart zijn de superieure luchtvering en speciaal voor de Audi e-tron ontwikkelde banden.”

Drive-by-wire techniek

“Om haar compacte superbrein” - Daniel Demetz

Het elektronische chassis platform (ECP) is de centrale stuureenheid van het chassis van de Audi e-tron. De hoofdtaak is het aansturen van de adaptieve luchtvering en de vierwielaandrijving. Het is een klein doosje met een groot brein, dat z’n rekenkracht haalt uit een van de vijf processoren aan boord. Om de sturing van vering en aandrijving te optimaliseren staat de ECP in nauw contact met andere elektronische stuur- en veiligheidssystemen zoals het ESC. “Die interactie vergde de samenwerking tussen heel wat departementen binnen Audi, “ aldus Daniel Demetz, “maar de Audi e-tron stuurt nu als in een droom, en dat maakt het alle inspanningen waard.”

Drive-by-wire techniek

“Omdat de Audi e-tron remt in een oogwenk” - Marko Hörter

Voor remmanoeuvres tot een gemiddelde intensiteit gebruikt de Audi e-tron uitsluitend zijn elektromotoren. Op die manier wordt er veel energie teruggewonnen en dat draagt tot een derde van de actieradius bij. Als er harder geremd moet worden, springt een nieuw ontworpen elektro-hydraulisch remsysteem bij. Dit elektronische systeem is sneller dan klassieke hydraulica, en daardoor verkort de remafstand aanzienlijk. Marko Hörter: “Meer dan veertig mensen bij Audi hebben drie jaar aan dit nieuwe systeem gewerkt. En bij onze leveranciers waren er nog eens zo veel betrokken. Onze flexibele en doelgerichte samenwerking is een voorbeeld voor de toekomst.”

Drive-by-wire techniek

“Om de orde in de elektromagnetische chaos” - Kai Friedrich

Een aantal van de hoogspanningscomponenten in de Audi e-tron veroorzaken elektromagnetische velden. Die mogen natuurlijk niet interfereren met de rest van de apparatuur. Kai Friedrich is specialist in elektromagnetische compatibiliteit (EMC), en hij was verantwoordelijk voor het vermijden van chaos in de elektronica. “De grootste uitdaging was natuurlijk de extreem krachtige batterij. Drie jaar lang hebben we de batterij uitgetest in talloze proefopstellingen. Op basis daarvan brachten we op cruciale plaatsen isolatie aan om interferenties te vermijden.”

Drive-by-wire techniek

“Om de homogene batterij-koeling die ook kan verwarmen” - Johannes Foth

Het snelladen van een batterij aan een capaciteit van 150 kW creëert heel wat warmte. Daarom moeten de individuele cellen efficiënt gekoeld kunnen worden. Johannes Forth: “ Wij hebben gekozen voor een koelsysteem dat afgescheiden is van de batterijcellen en langs de onderzijde werd gemonteerd. Dat zorgt ervoor dat de constructie steviger is en beter beveiligd bij een crash. Ook de koeling verloopt hierdoor homogeen voor alle cellen. Naast koelen kan het systeem ook verwarmen, waardoor we de batterij altijd op de ideale bedrijfstemperatuur kunnen houden.”

“Om haar tientallen fluisterstille pompjes en kleppen” - Ruben Gonzalez

Als je elektrisch wil rijden, telt elke joule aan energie. Daarom is de Audi e-tron uitgerust met een performant, thermisch managementsysteem. Het bestaat uit vier circuits die op een intelligente manier samenwerken om het interieur en kritische rij-onderdelen te verwarmen of te koelen. De koelleidingen van de systemen zijn opgeteld zo’n 40 meter lang en bevatten 22 liter vloeistof. Ruben Gonzalez: “Een onverwachte uitdaging was het akoestische luik. De Audi e-tron is van nature een fluisterstille wagen en de tientallen pompjes en kleppen in ons systeem moeten dus ook onhoorbaar functioneren om die stilte niet te verstoren.”

“Om haar tientallen fluisterstille pompjes en kleppen” - Ruben Gonzalez