Hoe Audi de snelweg neemt naar duurzame, elektrische mobiliteit

Audi Magazine

Meer dan 30 elektrische modellen lanceren tegen 2025 – ofwel een marktaandeel van 40%. Een stevige ambitie, die uiteraard een invloed heeft op alle schakels in het netwerk: van de ingenieurs tot de leveranciers. Tijdens die transitie naar elektrische mobiliteit trekt Audi bovendien over de hele lijn de kaart van de duurzaamheid. Het bedrijf steunt daarbij op de expertise en ervaring die het opbouwde tijdens de ontwikkeling en productie van de Audi e-tron.

Audi
Audi

Elektrisch, op maat van de klant

Audi is méér dan een automerk. Het is een leverancier van een geïntegreerde en CO2-neutrale mobiliteit, op premiumniveau. Daarom streeft het bedrijf naar een versnelde elektrificatie én naar een CO2-neutrale manier van werken over de ganse lijn. Tegen 2025 moet de ecologische voetafdruk van de vloot – berekend op één volledige levenscyclus van een wagen – met 30% afnemen in vergelijking met 2015.

Tegelijkertijd blijft Audi zijn portfolio afstemmen op de specifieke eisen van klanten. Dat wil zeggen: ruime wagens, die frequent de baan op zijn voor lange afstanden. Om alle klanten de nodige capaciteit te kunnen bieden, vertrouwt Audi op plug-in hybride aandrijvingen naast volledig elektrische voertuigen.

Audi

Overal eenvoudig opladen

Ter voorbereiding van de komst van de Audi e-tron begin 2019, gingen de Audi verdelers aan de slag om overal de geschikte laadinfrastructuur te installeren. Meer dan 9500 medewerkers wereldwijd werden opgeleid voor de marktintroductie van de Audi e-tron.

Daarnaast is er IONITY, een samenwerkingsverband van verschillende automerken, waaronder Audi. Doel: over heel Europa een netwerk van snellaadpalen oprichten. Tegen 2020 zullen er 400 zijn in 25 landen, en niet meer dan 120 kilometer van elkaar.

Meer over IONITY
Audi

Maar ook als er geen IONITY-laadpaal in de buurt is, hoeven gebruikers niets te vrezen. De Audi e-tron Charging Service biedt namelijk toegang tot ongeveer 80% van alle laadstations in Europa: meer dan 110.000 openbare laadpunten in 20 EU-landen. Klanten hebben alleen een kaart nodig om hun wagen op te laden – facturering gebeurt automatisch via de gebruikersaccount. Met de nieuwe Plug & Charge-functie wordt dat binnenkort nóg eenvoudiger: de paal zal de wagen herkennen en zo de laadfunctie activeren.

Maar Audi wil elektrische rijders niet alleen een uitgebreid en betrouwbaar mobiliteitsnetwerk aanbieden, ook duurzaamheid is belangrijk. Zo onderzoekt het merk samen met energieleveranciers en -dienstverleners het potentieel van intelligente thuisnetwerken.

Met het optionele laadsysteem connect laden gebruikers de batterij van de Audi e-tron in iets meer dan vier uur volledig op. En het intelligente systeem voor thuis houdt rekening met de behoeften van de andere energiegebruikers, om overbelasting van het net te voorkomen. Het is voorts mogelijk om in te stellen dat de batterij wordt opgeladen op momenten dat de elektriciteit goedkoper is. En wie zonnepanelen heeft, kan daarvan gebruik maken. Wordt er een zonnige dag voorspeld? Ook dat neemt het slimme laadmanagementsysteem in acht.

Meer over de Audi e-tron Charging Service
Audi

Duurzaam over de hele lijn

Een van de stappen richting een duurzame toekomst voor Audi is het ontwikkelen van voertuigen die over de hele lijn CO2-neutraal zijn – van productie tot dagelijks gebruik.

Bovendien heeft Audi een duidelijke missie om volledig CO2-neutraal te zijn tegen 2050. Daarom verhoogt het bedrijf zijn inspanningen om in ​​dialoog te gaan met zijn partners: want ook zij zijn hierbij nodig.

De eerste resultaten zijn alvast positief. Onder meer door materiaalkringlopen te sluiten, groene stroom te gebruiken en meer te recycleren, slaagden een aantal partnerbedrijven er al in om hun voetafdruk te verkleinen. Audi eist daarom nu al dat zijn leveranciers van batterijcellen groene stroom gebruiken bij de productie.

Circulaire economie

In de Audi fabriek in Neckarsulm wordt al sinds 2017 het principe van de circulaire economie toegepast. De restanten van de aluminiumplaten die daar verwerkt worden, gaan meteen terug naar de leverancier, die ze recycleert. Audi gebruikt op zijn beurt de gerecycleerde aluminiumplaten in het productieproces. Zo bespaarde Audi al zo’n 90.000 ton CO2 – en dat alleen nog maar in 2018, 30% meer dan het jaar ervoor. Vanaf 2020 plant Audi deze manier van werken met aluminium ook in andere fabrieken uit te rollen.

Audi

Toetssteen voor leveranciers

Meer duurzaamheid en meer efficiëntie in de hele leveringsketen. Daar blijft Audi naar streven. Daarom introduceerde het merk in 2017 al een duurzaamheidsclassificatie – een toetssteen waarmee het bedrijf nagaat of de leveranciers zich houden aan bepaalde sociale, milieu- en compliancenormen.

Audi sloot zich ook aan bij een aantal initiatieven die strijden voor het behoud van mensen- en milieurechten in de toeleveringsketen. Zo is het merk lid van de Global Battery Alliance. Die vereniging houdt zich enerzijds bezig met de bescherming van de mensenrechten en sociale normen voor de winning van grondstoffen voor batterijen. Anderzijds ontwikkelt ze ook oplossingen voor het hergebruiken van lithium-ion batterijen.

e-tron scooter

CO2-neutrale productie in Brussel

Een belangrijk element van duurzame mobiliteit is de CO2-neutrale productie van elektrische wagens. Audi Brussels speelt hierin een voortrekkersrol: ze is al CO2-neutraal sinds de start van de productie van de Audi e-tron. Dit dankzij de omschakeling naar groene stroom – de fabriek installeerde in 2012 al het grootste fotovoltaïsche systeem in de regio.

De Brusselse Audi fabriek voldoet ook aan de vereisten voor verwarming, met certificaten voor biogas. Over het algemeen bespaart de fabriek tot 40.000 ton CO2-uitstoot per jaar dankzij hernieuwbare energiebronnen. Voor emissies die voorlopig niet te vermijden zijn, investeert Audi in compensatieprojecten. Het bedrijf wil deze strategie nu algemeen implementeren: tegen 2025 moeten alle Audi fabrieken volledig CO2-neutraal zijn.

Meer over Audi Brussels
Audi

Accu’s recycleren en hergebruiken

Audi is volop bezig met het ontwikkelen van verwerkingsprocessen voor gebruikte accu’s. Want dat de oplaadcapaciteit na een aantal jaren daalt, betekent niet dat zo’n accu al is afgeschreven. Audi voert momenteel tests uit met vorkheftrucks en tractoren in de hoofdfabriek in Ingolstadt en met een stationaire energieopslag op een campus in Berlijn.

Audi voltooide in samenwerking met recyclagespecialist Umicore al de eerste fase van een strategisch onderzoek naar een gesloten circuit voor accu’s. Doel: waardevolle materialen zoals kobalt en nikkel recupereren en hergebruiken in nieuwe accu’s.

Met de stroom mee: medewerkers meenemen op weg naar e-mobiliteit

Ook op het gebied van Human Resources investeert Audi uitgebreid in elektrische mobiliteit. Het bedrijf brengt meer experts aan boord, terwijl het ook zijn interne expertise uitbreidt en de Audi-medewerkers klaarstoomt voor de toekomst. Het opleidingsbudget verhoogde bijvoorbeeld met iets meer dan een derde, van 60 naar 80 miljoen euro per jaar.

Audi zet daarnaast in op jong talent. Het bedrijf past zijn trainingsprogramma’s voortdurend aan de technologische vooruitgang aan en ontwikkelt indien nodig nieuwe functieprofielen.