Door de fictieve Audi e-tron Vision Gran Turismo uit de videogame te halen en een échte rol te geven als baanverkenner in het Formula E-kampioenschap geeft Audi te kennen actief mee te willen bouwen aan de ontwikkeling van de elektrische mobiliteit. "In 2017 was Audi de eerste Duitse constructeur die zich officieel engageerde voor Formula E", vertelt Peter Mertens, lid van de raad van bestuur van de Audi AG en belast met de technische ontwikkeling van het merk. "We werken onafgebroken aan onze vakkennis op het vlak van e-mobiliteit en bouwen zo kostbare ervaring op in extreem veeleisende omstandigheden.”

Audi trekt alle registers open!
Bouwen aan de mobiliteit van morgen!

Bouwen aan de mobiliteit van morgen!

Formula E-races worden gereden op een stadscircuit. In iedere stad biedt Audi klanten en genodigden de kans een onvergetelijke ervaring mee te maken als passagier in de Audi e-tron Vision Gran Turismo.
Het preproductiecentrum van Audi ontwikkelde en bouwde deze auto op nauwelijks elf maanden tijd en baseerde zich daarvoor op het model uit de cultgame Gran Turismo voor PlayStation. Audi werkt al bijna 20 jaar samen met Sony en Polyphony Digital - de ontwikkelaars van Gran Turismo. De designers van Audi ontwierpen de Audi e-tron Vision Gran Turismo speciaal voor de wedstrijd 'Vision Gran Turismo' die ter gelegenheid van de 15e verjaardag van de game werd uitgeschreven.

Voorsprong door elektriciteit

Voorsprong door elektriciteit

De Audi e-tron Vision Gran Turismo is de eerste conceptcar die het verder schopt dan de autosalons en ook daadwerkelijk de baan op mag. Marc Lichte, hoofd-designer van Audi: "Bij het uitwerken van een virtuele auto kan je creatief zoveel meer kanten uit, maar om dat dan om te zetten in een reëel model is een heel andere zaak. Toch wilden we ons niet beperken tot een fictief concept op wielen. We wilden een volledig functionele auto. Met de Audi e-tron Vision Gran Turismo bewijst Audi dat elektrische mobiliteit wel degelijk een concreet project van het merk is. Deze auto omvat heel wat elementen van onze nieuwe designtaal, zoals het omgekeerde singleframe-radiatorrooster in dezelfde kleur als het voertuig - hét kenmerk van onze nieuwe e-tronmodellen.”

Back to the future

Het is geen toeval dat Audi teruggrijpt naar de designelementen en kleur van de legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO. Het is een dikke knipoog naar 1989, toen het merk met de vier ringen de liefhebbers van autosport in extase wist te brengen. De combinatie tussen een licht ontwerp, vierwielaandrijving en een krachtige viercilinderturbomotor maakte van deze auto een bolide die zijn tijd ver vooruit was. Ook de Audi e-tron Vision Gran Turismo is uitgerust met een volledig elektrische, permanente vierwielaandrijving met drie elektrische motoren: twee voor de aandrijving van de achterwielen en een derde voor de voorwielen. Die motoren maken gebruik van heel wat onderdelen die identiek zijn aan die van de toekomstige Audi e-tron. Deze opening car van de toekomst rijdt in Europese Formula E-races en is ook in actie te bewonderen tijdens heel wat evenementen in 2018. De auto wordt afwisselend bestuurd door de voormalige Zwitserse DTM-racepiloot Rahel Frey en de Italiaan Dindo Capello, winnaar van de 24 uur van Le Mans.

Back to the future