Het rijbereik van de Audi e-tron zo groot mogelijk maken

“Het geheim van een groot rijbereik?
Anticiperen.”

Audi Magazine

Met het Audi e-tron gamma komt Audi zijn belofte na om een elektrische wagen te ontwikkelen die geen compromissen sluit. Dankzij een rijbereik van ruim 400 km zijn deze modellen geschikt voor zowel dagelijkse verplaatsingen als langere afstanden. Maar rijden met een elektrische wagen is nu eenmaal niet hetzelfde als rijden met een traditionele wagen met verbrandingsmotor. Dus, hoe benut u het rijbereik van uw elektrische wagen optimaal?

“Het geheim van een groot rijbereik? Anticiperen.”
Audi e-tron

Wie op zoek is naar tips om de batterij van de Audi e-tron correct in te zetten, vraagt best raad aan iemand die er veel van afweet. Iemand zoals Alex, die in het dagelijkse leven rij-instructeur is en geregeld rondrijdt met de 100% elektrische modellen van Audi. En die er nagenoeg iedere keer in slaagt om het volledige rijbereik van de wagen te benutten. Nochtans is Alex geen monteur, ingenieur of professioneel piloot. Hij heeft zich gewoon aangepast aan de bijzonderheden van zo'n voertuig.

Anticiperen om verder te geraken

Anticiperen om verder te geraken

Want we moeten daar eerlijk in zijn: verbrandingsmotors en elektrische motors zijn niet hetzelfde. En dat voel je tijdens het rijden. Een benzinetank raakt niet op dezelfde manier leeg als een batterij. Om de batterij zo lang mogelijk te laten meegaan, heeft Alex maar één tip: anticiperen! Dat is volgens hem de beste manier om de rij-energie te recupereren. "Onnodig remmen en optrekken zijn de grootste vijanden van de batterij", legt hij uit. "Om dat te vermijden, moet je altijd goed op de baan en het verkeer letten. Nader je een rood licht? Haal al maar je voet van het pedaal en begin te vertragen. Rij je de bebouwde kom in? Wacht dan niet tot de laatste meter om je snelheid aan te passen." Dat zijn maar enkele eenvoudige ingrepen die een wereld van verschil maken voor het rijbereik.

Leer de baan lezen en breek geen eieren

Leer de baan lezen en breek geen eieren

Volgens Alex is anticiperen in eerste instantie de baan goed kunnen lezen. Op die manier profiteert u maximaal van de inertie van de wagen. En dat is zeker bij elektrische wagens, die vaak zwaarder zijn, heel handig. "Tijdens het afdalen hoef je niet te versnellen en kan je de wagen gewoon laten rijden. Op hellingen is het beter om van tevoren de snelheid al wat op te drijven zodat je niet in het midden van je helling plots stevig moet optrekken en zo ontzettend veel energie moet verbruiken."

Om plotse tempoveranderingen te vermijden heeft Alex een geheel eigen methode ontwikkeld. "Ik beeld me in dat er een ei tussen het versnellingspedaal en mijn voet zit. En ik moet er alles aan doen om dat ei niet te breken." Die methode maakt het mogelijk om de batterij niet te snel helemaal leeg te rijden. En ze soms zelfs weer wat extra power te geven. Door tegen een constante snelheid te rijden en tijdens het vertragen energie te recupereren is Alex er al eens in geslaagd om met een groter rijbereik thuis te komen dan waarmee hij vertrokken was. Na een rit van 87 km heen en terug.

De banden zijn niet onbelangrijk

De banden zijn niet onbelangrijk

U had er misschien nog niet aan gedacht, maar ook de afmeting van de banden heeft een invloed op de afstand die een Audi e-tron kan afleggen. In deze context is kleiner vaak beter. "Met 19” banden haal ik probleemloos een afstand van 430 km", bevestigt Alex. "Met 21” banden zou dat niet haalbaar zijn." De reden? "Voornamelijk de wrijving met het wegdek en het gewicht." En wat de banden betreft heeft Alex nog een tip: "Controleer geregeld de bandenspanning".

Opladen: niet te veel

Opladen: niet te veel

Wie elektrisch rijdt, moet zich nieuwe gewoontes aanmeten: de batterij opladen. Bij de Audi e-tron is dat een fluitje van een cent, maar toch heeft ook de manier van opladen een invloed op de prestaties. "De batterij altijd tot 100% opladen is geen goed idee", vertelt Alex. "Voor dagelijkse verplaatsingen raadt Audi aan om maximaal tot 80% op te laden. Als je de batterij altijd helemaal oplaadt, verzwakt die sneller." Dat advies hangt dus ook af van de manier waarop de wagen wordt gebruikt. Wie op vakantie vertrekt, gaat wellicht liever op pad met een volledig opgeladen batterij.

Airco en koude: twee parameters om in de gaten te houden

Airco en koude: twee parameters om in de gaten te houden

Niet alleen door te rijden verbruikt de wagen energie. Ook andere systemen vreten aan het rijbereik van de batterij. En volgens Alex is de grootste schuldige hier de airconditioning. "De airco kan gemakkelijk 30 km van het rijbereik afpingelen", waarschuwt hij. "Zet ze dan ook zo snel mogelijk weer uit en rij liever met het raam open."

Alex merkte ook al dat de prestaties van de batterij van Audi e-tron gevoelig zijn voor seizoensveranderingen. "Ik kan het niet goed verklaren, maar in de winter haal ik niet hetzelfde rijbereik als in de zomer. Dat scheelt minstens 10 tot 15 km." Zet uw wagen dan ook warm op stal wanneer het kouder wordt. En verwarm de wagen voor wanneer hij nog aangesloten is op het stroomnet. Zo kunnen wagen en batterij al op temperatuur komen voor u de baan op gaat en daalt het verbruik.

Persoonlijk record en Jan met de pet

Persoonlijk record en Jan met de pet

Nu we al zijn tips hebben gehoord, hoeveel verbruikt Alex eigenlijk zelf? Een Audi e-tron met een aangepast rijgedrag zou een verbruik moeten halen van 17-18 kWh per 100 km. Dankzij zijn manier van rijden haalde Alex al een persoonlijk record van 15,8 kWh. "Dat is echter geen gemiddelde dat ik regelmatig haal, hoor", tempert hij het enthousiasme. "Maar ter vergelijking: Jan met de pet verbruikt gemiddeld 21 tot 26 kWh." Ervaring kan dus een mooie winst opleveren. Voor Alex gaat het dan vooral om je kunnen aanpassen. Misschien kunt u tijdens uw volgende rit zijn tips eens in de praktijk proberen te brengen?

Ontdek de Audi e-tron Sportback

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels