Audi maakt elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk

Audi breidt laadinfrastructuur voor elektrische wagens fors uit

Audi Magazine

Audi investeert 100 miljoen euro in nieuwe oplaadpunten voor elektrische wagens en plug-in hybrides. Het merk wil zo een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie in de privémarkt. De voornaamste uitbreiding is voor Duitsland, maar ook in België komen er stations bij.

Audi breidt elektrisch netwerk uit
oplaadnetwerk

Om een succesvolle omschakeling naar duurzamer vervoer mogelijk te maken, is het niet voldoende om gewoon elektrische auto's te produceren. Er is ook een toereikend oplaadnetwerk nodig. Audi zet daarom een grote stap om zelf hoogstaande, CO₂-neutrale mobiliteit te leveren.

Het bedrijf investeert 100 miljoen euro in oplaadinfrastructuur en wil tegen medio 2022 zo’n 4.500 oplaadpunten voor elektrische auto's en plug-in hybrides in zijn Duitse fabrieken installeren. Dat zijn een op de tien parkeerplaatsen op de sites, die ook grotendeels publiek toegankelijk zullen zijn.

100% groene energie

100% groene energie

De Audi e-tron oplaadservice heeft momenteel ongeveer 28.000 oplaadpunten in Duitsland. De 4.500 die daarbij komen, houden dus een substantiële stijging in. Audi verbetert ook de laadinfrastructuur bij fabrieken buiten Duitsland: in Brussel en Győr (Hongarije) komen er in totaal 100 oplaadpunten bij. En ook in de fabriek in San José Chiapa (Mexico) wordt laadinfrastructuur gebouwd.

De nieuwe infrastructuur is in eerste instantie bedoeld voor Audi-medewerkers. Projectleider Maximilian Huber legt uit: “Als verantwoordelijke leverancier van duurzame, toekomstgerichte mobiliteitsoplossingen moeten we ook onze werknemers overtuigen met een aantrekkelijk aanbod. We willen het voor iedereen mogelijk maken om elektrisch te rijden. Bovendien leveren al onze oplaadpunten 100% groene energie. ”

Nieuwe richting

Een nieuwe richting voor Audi

De 100 miljoen euro die Audi investeert in dit project is niet alleen voor de eigen fabrieken bedoeld. Het leveren van groene elektriciteit voor elektrische wagens kan op middellange termijn ook uitgroeien tot een nieuwe bedrijfstak voor het merk met de vier ringen.

In de loop van dit project heeft Audi veel geleerd over het opzetten en beheren van de laadstations. Ook andere bedrijven die hun laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen willen uitbreiden, kunnen van die expertise profiteren.

In ieder geval is dit project voor Audi de volgende logische stap in de omschakeling van pure autofabrikant naar mobiliteitsprovider. En ook de doelstelling om tegen 2050 volledig CO₂-neutraal te zijn komt daardoor steeds dichter in het vizier.