e-fact 1: Zó werkt een elektromotor.

Audi Magazine

Elektrisch rijden klinkt gesofisticeerder dan het is. De waarheid is dat een elektromotor veel minder complex in elkaar zit dan een conventionele verbrandingsmotor. Dat hij ook kleiner is, en veel minder onderhoud vraagt, zal dus niet verwonderen.

e-fact 1: Zó werkt een elektromotor
Hoe draait de elektromotor?

Hoe draait de elektromotor?

Een elektromotor zit minder complex in elkaar dan een conventionele verbrandingsmotor. Hij is ook kleiner en vraagt minder onderhoud. En het belangrijkste verschil voor u: tanken wordt laden. 

Een elektrische motor wordt aangedreven door elektrische energie. Die is afkomstig van een hoogspanningsaccu (batterij), die u via het stopcontact oplaadt. Deze elektrische energie wordt omgezet in mechanische energie, waardoor de wielen draaien, en uw elektrische wagen begint te rijden.

Een elektromotor wordt dus niet gestart door verbranding, maar door het gebruik van elektrische energie.

Klinkt simpel, maar hoe gebeurt die omzetting van energie? Magnetische kracht. Inderdaad, net zoals u met een koelkastmagneet een speld kunt laten bewegen, zo kunt u een motor doen ronddraaien.

Samenspel van stator, rotor en elektrische spanning

Samenspel van stator, rotor en elektrische spanning

De elektromotor bestaat uit twee belangrijke onderdelen: de rotor en daarrond de stator. De woorden zeggen het zelf: de stator is statisch terwijl de rotor roteert.


Een elektromotor produceert zijn vermogen door rotatie. Audi gebruikt de zogeheten asynchrone motor, die werkt zonder magneten of zeldzame aardmetalen. Het elektrische vermogen van de motor bouwt een driefasig draaiveld op in de koperen spoelen van de stator.


En waar komt die rotatie vandaan? Wel, rotor en stator zijn gemaakt van elektromagnetische materialen die een elektromagnetisch veld creëren. Voeg daaraan de elektrische spanning van de accu toe. En de krachtwerking van de magnetische polen (of inductie) doet de rotor draaien. Op dit eigenste moment zet elektromagnetische energie zich om in kinetische of mechanische energie.

Zijn alle elektromotoren dan gelijk?

Zijn alle elektromotoren dan gelijk?

In geen geval. Veel e-rijders hebben weinig kennis over de technologie onder hun motorkap. Ook daarom krijgt u vanaf nu deze e-facts. Volgende keer leest u waarin e-motoren onderling verschillen. En op welke vlakken ze de komende jaren nog zullen verbeteren.