Op reis naar de noordpoolcirkel met de Audi e-tron

Audi Magazine

Schrijfster Lieselot De Brauwer en fotograaf Nico Babot kwamen op het fantastische idee om een reis naar de noordpoolcirkel te maken met een elektrische wagen. Audi, altijd in voor een ultieme test, gaf hun de 100% elektrische Audi e-tron mee. In ruil natuurlijk voor dit uitgebreid verslag mét prachtige foto’s…

noordpoolcirkel
intro

Een trip van meer dan 6.000 kilometer, 6 landen en dat alleen op elektriciteit. Gek? Ja. Onmogelijk? Nee. Het idee was simpel: om aan te tonen dat een elektrische wagen meer is dan een stadsvoertuig zouden we tot aan de noordpoolcirkel rijden. Op onze routeplanner leek het doenbaar, maar toch zei een nerveus stemmetje in ons hoofd ‘Wat als het niet lukt?’

De wagen van dienst: de Audi e-tron, Audi’s eerste volledig elektrische wagen. Het perfecte voertuig om het noorden van Europa te verkennen. Door onze jobs als schrijfster en fotograaf nemen we vaak het vliegtuig en dat wringt steeds vaker. Elektrische wagens zijn een stap in de goede richting en wij willen tonen dat men er ook milieuvriendelijk op reis mee kan gaan.

Audi volgt deze filosofie en investeert in een duurzame productie. De Audi e-tron wordt lokaal geproduceerd in hun CO2-neutrale fabriek in Brussel. 95% van de emissies bij het productieproces worden vervangen door hernieuwbare energieën, terwijl de overige 5% gecompenseerd wordt door milieuprojecten. Dit is ‘s werelds eerste gecertificeerde CO2-neutrale automobielproductie.

De Audi e-tron
Een nieuwe wereld ontdekken

Een nieuwe wereld ontdekken

Eens ons besluit vaststond, sloop de twijfel zachtjes binnen. Kunnen we de noordpoolcirkel - zo’n 3.000 km ver – zonder veel problemen bereiken in een elektrische wagen? Zowel Nico als ik hadden nog nooit zo ver gereisd met een elektrisch voertuig. Voor mij was het zelfs de eerste keer achter het stuur van een elektrische wagen.

Voorbereiding is belangrijk voor elke grote trip, zeker als men voor het eerst met een elektrische wagen reist. Voor het vertrek kijk je best of er genoeg laadstations op je route liggen. Tenzij je het niet erg vindt om in de wagen te slapen, wat eigenlijk best comfortabel is in de ruime Audi e-tron.

De eerste drie dagen – van België tot Zweden – konden we tot in de puntjes plannen. We rekenden uit hoe ver we zouden geraken, welke snelladers we konden gebruiken en of er hotels in de buurt van laadstations lagen.

We installeerden ook de MyAudi app, die onze reis nog aangenamer zou maken. Je krijgt er toegang tot informatie over de wagen, je kan de deuren op afstand ont-en vergrendelen en het oplaadproces vanop elke locatie controleren.

myAudi
Nu is het is voor écht

Nu is het is voor écht

Dagenlang hebben we deze rit van meer dan 6.000 kilometer voorbereid. Nu is het voor echt. Onze reis zal ons door België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen leiden, tot aan de noordpoolcirkel.

De eerste twee dagen wachten we beetje af. Onze planning is klaar, maar ze realiteit zien worden, zorgt voor extra zenuwen.

Onze eerste laadbeurt is in Nederland, bij een snel oplaadpunt. Onze batterij heeft nog 30%. We stappen uit, wandelen naar de laadpaal en onze hartslag schiet plots de hoogte in als we merken dat het niet werkt. Een vriendelijke man vertelt ons dat de laadpalen nog maar net zijn geïnstalleerd. De tweede laadpaal werkt gelukkig wel.

In amper 15 minuten springt de batterij van 30% naar 80%. Deze snelladers laden de Audi e-tron op met een capaciteit van 150 kWh. Dat gaat ongelooflijk vlot.

Ook de Audi e-tron Charging Service kaart valt bij ons in de smaak. Ze verbindt een groot netwerk van een 90.000-tal openbare laadstations in 16 verschillende Europese landen. Men betaalt met één en dezelfde kaart, wat reizen een pak makkelijker maakt.

Audi e-tron Charging Service
Zoals een gsm opladen

Zoals een gsm opladen

Elk nieuw systeem is een beetje aanpassen. Dat is niet anders bij elektrisch rijden. Een elektrische wagen werkt nu eenmaal anders dan een benzinewagen. Het duurt enkele dagen om eraan te wennen, maar daarna merken we geen verschil meer.

Toen we na drie dagen zagen dat onze planning goed zat, konden we oplaadpunten overslaan. Naarmate we reisden, nam onze kennis en vertrouwen toe. Uiteindelijk is het niet veel anders dan een gsm opladen.

Met groeiend zelfvertrouwen zetten we onze weg verder naar Duitsland en Denemarken. In Duitsland laten we ons even gaan en rijden we 200 km/u op de snelweg - wat de maximumsnelheid van de Audi e-tron is. We genieten van een biertje in het centrum van Bremen en overnachten in een mooi hotel vlakbij een laadpaal…

Vissersdorpjes en nieuwsgierige mensen

Vissersdorpjes en nieuwsgierige mensen

Onderweg worden we veel aangesproken, de krachtige en volledig elektrische SUV is een echte blikvanger. Bovendien is hij nog maar net beschikbaar, dus veel mensen zijn nieuwsgierig en willen meer weten over de wagen.

In Denemarken en Zweden passeren we pittoreske vissersdorpjes als Klädesholmen en Fjällbacka. We genieten van de landschappen waar we doorrijden. In Noorwegen rijden we verder over kleine wegen en duiken er steeds meer bergen op. De Audi e-tron houdt blijkbaar ook van bergachtig terrein, want het recuperatievermogen toont zich van zijn beste kant.

2.985 km later

Dag 6. D-day. De dag dat we de noordpoolcirkel bereiken. Onze route loopt door idyllische berglandschappen met vele bevroren meertjes en besneeuwde bergtoppen. Rond vier uur in de namiddag is het dan zover. We staan aan de noordpoolcirkel!

En het was verrassend gemakkelijk

En het was verrassend gemakkelijk

We hadden 2.985 kilometer en 20 oplaadbeurten nodig om tot daar te rijden. De Audi e-tron leverde goed werk en bracht ons er vlotter dan verwacht. Het opladen voelde nooit aan als een last. Elke laadstop dronken we een koffie, hielden we een wc-stop of aten we wat. Ondanks de vele kilometers was het een erg comfortabele reis.

De Audi e-tron leverde zo’n goed werk dat we beslissen om nog een beetje verder te rijden tot in de Lofoten. Enkele hotels maken onze tijd daar nog aangenamer, want we ontdekken dat ze een eigen laadstation hebben. In Reine Rorbuer staat er bijvoorbeeld een gratis laadpaal naast de kamers. Terwijl wij genoten van een goede nachtrust, laadde die de Audi e-tron ‘s nachts op. Heerlijk.

Recupereren is de boodschap

Recupereren is de boodschap

We maakten deze trip om te tonen dat men echt wel met een elektrische wagen kan reizen. Na een dag van zo’n 800 km merken we dat het absoluut geen probleem is om veel kilometers te overbruggen, zonder veel te moeten opladen.

Het recuperatiesysteem laat veel energie recupereren bij het coasten (afremmen op de motor) of het fysiek remmen. In bergachtig gebied is dit een grote plus. Zo spaarden we soms tot 30% van de radius en hadden we op een bepaald moment een consumptie van amper 17 kWh/100 km, wat gelijk staat aan een radius van 401 km. Onze gemiddelde consumptie over de hele reis was 25,7 kWh/100km.

Onze conclusie

Onze conclusie

Naar de noordpoolcirkel reizen is verrassend gemakkelijk. We reden in totaal 6.694 km en dat ging veel vlotter dan verwacht. De laadstops voelden nooit als een last, dat is belangrijk bij lange afstanden. Met snelladers keerden de rollen vaak om. Dan moest de wagen op ons wachten. Indien mogelijk gebruikten we de 150 kWh snellaadstations op de hoofdwegen, die de batterij van 20 tot 80% opladen in zo’n 20 minuten. Als die er niet waren was er altijd wel een 50 kWh-laadstation in de buurt.

We waren vanaf het eerste uur fan van de Audi e-tron. We konden ons geen beter voertuig wensen. De grote actieradius was zeker een plus, maar het comfort tijdens het rijden was erg aangenaam. De gebruiksvriendelijke Audi e-tron denkt aan alles, waardoor we zonder zorgen konden rijden. De adaptieve cruisecontrol, de rijhulpsystemen en parkeercamera's zijn een plezier.

Groot voordeel van een elektrische wagen is de stilte. De wagen is zo stil dat dieren niet eens opkeken als we passeerden, een vredig gevoel dat we snel wisten te waarderen.

Is elektrisch reizen mogelijk?

Is elektrisch reizen mogelijk?

Zeker! Wagens met een grote radius verschillen nauwelijks met diesel- of benzinewagens. Men moet misschien iets vaker stoppen, maar nooit meer dan twee of drie per dag, wat overeenkomt met normale pauzes.

Elektrisch rijden en reizen zal in de toekomst toenemen, de technologie gaat nog elke dag vooruit. Wij kwamen nu al laadstations tegen met een capaciteit van 350 kWh. De Audi e-tron heeft momenteel een oplaadcapaciteit van 150 kWh, maar als elektrische wagens in de toekomst ook aan 350kWh kunnen opladen, zal de oplaadtijd gehalveerd worden. De technologie blijft zich verder ontwikkelen en dat komt de elektrische gebruiker alleen maar ten goede!

Ontdek de laadmogelijkheden van de Audi e-tron
Lieselot De Brauwer en Nico Babot zijn een schrijfster en fotograaf die uitzonderlijke reisbestemmingen in de kijker zetten. Ontdek hun werk op Nico Babot Photography en theworldisacircus.com.