Een blik onder de motorkap. Een kijk op de laadmogelijkheden.

Audi Magazine

Wie technologische revolutie zegt, zegt ook revolutie in het ontwerpen van wagens en nieuwe manieren om bij te ‘tanken’. Een vooruitblik op wat de nabije toekomst ons brengt.

Een blik onder de motorkap
Drie motoren, vierwielaandrijving

1. Drie motoren, vierwielaandrijving.

De basis van het concept is zijn driemotorige, elektrische aandrijfsysteem. Eén motor wordt vooraan gemonteerd en drijft de voorwielen aan. De twee anderen bevinden zich op de achteras. We kunnen dus gerust spreken over vierwielaandrijving. Het nominale vermogen bereikt 435 pk en zelfs 500 pk en een koppel van 800 Nm dankzij de 'boost' functie. Uitzonderlijke waarden die milieuvriendelijke mobiliteit combineren met uitstekende prestaties. Deze elektrische aandrijflijn zou echter niets voorstellen zonder de 95 kW watergekoelde lithium-ionbatterij.

De Audi Elaine mag dan robuust zijn, toch legt hij een buitengewoon lage luchtweerstandscoëficiënt van slechts 0,25 voor. Die coëfficiënt wordt nog verbeterd dankzij de luchtvering die de wagen met 30 mm doet zakken op de snelweg. En dat verklaart voor een deel de aangekondigde autonomie van 500 km.

Meer weten over de Audi Elaine
2. Snel opladen… Ultrasnel!

2. Snel opladen… Ultrasnel!

Het snel opladen van 50 kW is een eerste oplossing. Maar de technologie evolueert snel. Audi-ingenieurs werken al aan een 150 kW-versie die in minder dan 30 minuten 400 km autonomie mogelijk maakt. Bovendien kunnen de fotovoltaïsche panelen op het dak evengoed elektriciteit leveren aan de batterij.

Opladen

Elektrische wagens zijn hun tijd ver vooruit. Maar hoe zit het met het opladen? Er zijn drie mogelijkheden. En de keuze hieruit wordt hoe langer, hoe eenvoudiger.

opladen aan huis

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt (de Audi A3 Sportback e-tron of de Audi Q7 e-tron quattro), of u wacht op de volledig elektrische Audi e-tron, u kunt de batterij van uw auto opladen via een publiek laadstation, een 380 volt stopcontact of een eenvoudig stopcontact.

opladen publiek

De laadpalen zijn onderweg! Een EU-richtlijn verplicht België om tegen 2020 het land te voorzien van 21.000 publieke laadstations. Wist u dat de Audi MMI connect app alle nuttige info over mogelijke laadpunten bundelt? Informatie die u op het MMI scherm van uw Audi terugvindt.

highway power charging

Snelle laadpalen op autosnelwegen. In België voorziet Audi een netwerk van laadstations met snelle laadpalen van maximaal 150kW (= opladen binnen 30 minuten voor een autonomie van 300 à 400 km). Audi maakt ook deel uit van IONITY, een netwerk van 400 snellaadstations op de Europese hoofdwegen. De eerste negen stations in België zullen operationeel zijn in 2018. Dankzij hun maximumcapaciteit van 350 kW per oplaadpunt zullen ze nog kortere laadtijden mogelijk maken.

Meer weten over IONITY

Draadloos laden.

De nieuwe Audi e-tron quattro concept en Audi e-tron Sportback concept die in Audi Brussels worden geproduceerd, kunnen worden opgeladen aan een daarvoor geschikt laadstation (minimaal 11 kW) of via een optioneel "intelligent" laadsysteem (22 kW). Bovendien kunnen beide modellen ook worden uitgerust met het Audi Wireless Charging System, een draadloos laadstation van 3,6 kW via inductie (draadloos). U laadt de batterij eenvoudig op door te parkeren op een laadplaat.

 Audi Wireless Charging System

Audi Wireless Charging System

Met AWC (Audi Wireless Charging) wordt de elektriciteit aangeleverd via een laadplaat in de vloer die verbonden is met het elektriciteitsnet.

Wanneer een bestuurder met zijn Audi e-tron de laadplaat nadert, maakt deze radiocontact met de auto. Daardoor ziet de bestuurder de precieze positie van de vloerplaat op het scherm. Dankzij de toekomstige parkeersystemen die Audi momenteel ontwikkelt, zal de auto zich automatisch positioneren. Het draadloos opladen kan beginnen. AWC is de perfecte en veilige oplossing voor gebruik in uw garage of voor parkeergarages in gebouwen en kantoren.

Audi e-tron quattro Concept