Audi ondersteunt bedrijven in elektrische transitie

Audi wil het meest complete elektrische gamma aanbieden aan bedrijven.

Audi Magazine

Zoals ieder land moet België zijn CO2-uitstoot verminderen. Om dit te bereiken, wordt vooral gekeken naar het wagenpark. Elektrische mobiliteit kan voor een grote impact zorgen. Om dit te stimuleren, heeft de Belgische regering een belangrijke beslissing genomen: vanaf 2026 geldt 100% fiscale aftrekbaarheid enkel nog voor elektrische bedrijfswagens. Philip Copmans, Fleet Manager bij Audi, gaat dieper in op deze aankondiging en vertelt hoe Audi hierbij kan helpen.

Met veel ervaring en passie adviseert Philip Copmans bedrijven bij de keuze van de Audi modellen die passen bij hun behoeften. Als kind had hij een poster van de beroemde Audi quattro S1 op zijn kamer hangen, en ondertussen is hij al 17 jaar actief in de automobielsector. Als Fleet Manager bij Audi kent hij de behoeften van bedrijven als geen ander.

Audi wil het meest complete elektrische gamma aanbieden aan bedrijven.
Audi e-tron

100% fiscale aftrekbaarheid enkel voor elektrische bedrijfswagens, is dat goed nieuws voor de Belgische bedrijven?

“Ik zou zeggen: ja en nee. Enerzijds is het goed dat de regering meer duidelijkheid heeft gebracht op langere termijn in de bedrijfswagenfiscaliteit. Bedrijven die vandaag al een gestructureerd vlootbeheer hebben, kunnen nu met deze materie verder planmatig aan de slag. Anderzijds is dit een waarschuwing voor bedrijven die momenteel minder nauwgezet aan vlootbeheer doen. Voor hen kan dit nieuwe voorstel zware financiële gevolgen hebben indien ze niet tijdig bijsturen.”

Zijn de Belgische bedrijven volgens u klaar voor deze elektrische transitie?

“Ik zie toch nog grote verschillen in de manier waarop bedrijven hun vloot organiseren. Uiteraard is het aandeel bedrijven die op een zeer professionele manier aan vlootbeheer doen al sterk toegenomen in het laatste decennium, mede gestuurd door eerdere fiscale maatregelen rond emissies. In die optiek spreken we hier eerder over evolutie dan revolutie. Het is vooral de praktische en technische omkadering rond het volledig elektrisch rijden die de huidige oefening tot een hele uitdaging maakt.”

Audi Q4 e-tron

Bestuurders hebben vaak schrik dat ze niet zullen kunnen opladen. Welke oplossingen zijn vandaag al beschikbaar?

“Deze ‘laadstress’ is inderdaad één van de grootste struikelblokken waarom we nog niet massaal gewonnen zijn voor elektrische mobiliteit. De nieuwste generatie elektrische wagens kan deze laadstress doen verdwijnen, aangezien het rijbereik dicht in de buurt komt van dat van een benzinewagen. Er is vooral een verandering van mindset nodig: waar men vroeger de tank leeg reed alvorens bij te vullen, dienen we nu over te stappen naar het idee dat we tussentijds dienen bij te laden. Net zoals we dat ook met onze GSM bijvoorbeeld al doen.

Vandaag bestaan er drie belangrijke laadoplossingen: public charging, home charging en office charging. Bij de publieke laadpunten kan een onderscheid gemaakt worden tussen de ‘gewone’ laadpalen en de snelladers. Deze laatste hebben het voordeel dat op korte tijd tot 80% van de batterijcapaciteit geladen kan worden, maar daar staat wel een stevige kWh prijs tegenover. In het licht van de nieuwe regelgeving zal dit publieke laadnetwerk snel uitgebreid moeten worden om aan de gevraagde capaciteit te kunnen voldoen. Om de overstap voor alle bestuurders te vergemakkelijken, is het aanbevolen om ook te beschikken over laadmogelijkheden thuis en/of op kantoor.”

Wat zijn de voordelen van een 100% elektrische vloot voor een bedrijf?

“Een bedrijf dat vandaag al volledig wenst in te zetten op een elektrische vloot zal daar fiscaal voor beloond worden. Zowel met 100% aftrekbaarheid van de wagenkosten, alsook met fiscale stimuli voor de installatie van publiek toegankelijke oplaadpunten op de bedrijfsparking. Bedrijven die vóór eind 2022 dergelijke laadstations installeren, kunnen de kosten daarvan dubbel aftrekken.”

Audi A8 TFSI e

Hoe kan een merk als Audi de bedrijven helpen?

“In eerste instantie uiteraard door een zo compleet mogelijk gamma hybride en elektrische wagens aan te bieden aan onze klanten. Ook voor onze dealers is een belangrijke rol weggelegd in het begeleiden van de klanten bij hun elektrische transitie. Audi voorziet hiervoor de nodige opleidingen zodat zij klanten niet enkel informatie over de wagen kunnen geven, maar ook over het bredere kader. Ik denk hierbij aan de volledige kostenberekening met inbegrip van de fiscaliteit, de zogenaamde TCO (Total Cost of Ownership), maar eveneens het aanbieden van een uitgebreid aanbod laadoplossingen. Op dat vlak werkt Audi samen met het bedrijf EDI (Electric by D’Ieteren), een toonaangevende speler binnen het vakgebied van slimme laadoplossingen voor zowel particuliere als professionele klanten. Op die manier creëren we als het ware een ‘one stop shop’ voor de klant. Dit is geen overbodige luxe, aangezien we merken dat veel klanten nog met heel wat praktische vragen zitten die een (snelle) overstap naar elektrische mobiliteit afremmen.”

Audi Q4 e-tron

Beantwoordt het 100% elektrische gamma van Audi aan de behoeften van bedrijven?

“De kracht van het elektrische gamma van Audi zit ‘m in de variatie. Audi mag zich tot de pioniers rekenen op het vlak van elektromobiliteit. Al in 2018 bracht Audi zijn eerste 100% elektrische wagen op de markt met de Audi e-tron, die overigens gebouwd wordt in onze CO2-neutrale Belgische fabriek in Vorst. Intussen werden niet minder dan 7 verschillende elektrische modellen gecommercialiseerd: de Audi e-tron, de Audi e-tron Sportback, de S versies van beide modellen, de verbluffende Audi e-tron GT quattro en Audi RS e-tron GT, en de compacte SUV Audi Q4 e-tron. In juni zullen we trouwens nog een achtste model toevoegen aan onze elektrische portfolio, met de lancering van de adembenemende Audi Q4 e-tron Sportback.

Op het vlak van gamma en prijs zijn onze elektrische modellen zeer competitief in hun respectievelijke segmenten, wat al af te leiden valt uit de mooie verkoopresultaten.”

Audi Q3

Wellicht belangrijk om te vermelden: niet alle bedrijven kunnen direct kiezen voor 100% elektrisch. Vormen plug-in hybride wagens een kwalitatief alternatief?

"Absoluut. Deze technologie maakt het mogelijk om vertrouwd te raken met elektrisch rijden, terwijl de stress van de autonomie en het opladen wordt verminderd voor de bestuurder. Hij weet immers dat hij indien nodig altijd met zijn benzine- of dieseltank kan rijden. De plug-in hybride wordt steeds efficiënter, met een verbeterde elektrische autonomie, en het rijden is gemakkelijk en aangenaam. Dit zou bijvoorbeeld een alternatief kunnen zijn voor mensen bij wie diesel nog steeds de meest interessante brandstof is. Er is momenteel een duidelijke trend van hybride wagens in de sector van de zakelijke klanten. De belastingvoordelen die zowel het bedrijf als de chauffeur ten goede komen, verklaren de aantrekkelijkheid van dit alternatief. "

Om af te sluiten, hoe snel ziet u het Belgische wagenpark evolueren?

“De nieuwe bedrijfswagenfiscaliteit zal zeker tot gevolg hebben dat de elektrische wagen in versneld tempo terrein zal winnen op de conventionele aandrijvingen. In afwachting zijn de plug-in hybrides een belangrijke tussenstap naar een elektrisch wagenpark, ideaal om bedrijven en zelfstandigen te begeleiden bij deze transitie. Audi biedt overigens dit type wagen aan in elk wagensegment.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels