Autoliefhebbers en voorvechters van duurzame mobiliteit kijken overal ter wereld reikhalzend uit naar de komst van de full electric Audi e-tron. Hij is vlak bij u ontstaan, namelijk in de Audi fabriek in Vorst. Ook al is alles rond de ontwikkeling van de revolutionaire wagen nog top secret, we mochten uitzonderlijk een kijkje nemen in de fabriek.

De wieg van de e-tron bezoeken op het moment dat er nog geen informatie kan worden vrijgegeven: een onmogelijke opdracht? Misschien. De fabriekspoorten van Vorst, waar de e-tron exclusief voor de hele wereld wordt geassembleerd, gingen voor ons open. Kijken mocht, beelden vastleggen niet.

Geheime ontwikkeling
'No Go Zones'

'No Go Zones'

Veiligheidscoördinator Claude Debbaut: "Het is geen sinecure om die absolute geheimhouding te garanderen op een plek waar 2.000 werknemers werken en waar toeleveranciers af- en aanrijden." Audi Vorst is verdeeld in drie zones, met drie kleuren, afhankelijk van drie spelregels. Rode zones beschikken over een 'hoog gevoelig veiligheidsbereik'. In die zones moeten de Audi medewerkers de smartphones vergrendelen. De bezoekers, die het geluk hebben binnen te mogen, laten alles achter in kleine kluisjes en moeten badgen vooraleer de schuifdeuren opengaan.

Vertrouwelijk materiaal.

Onder begeleiding krijgen we toegang tot de F1-hal, het ‘Vorserienlager’ (pre-productiecentrum). Hier worden de nieuwe onderdelen van de e-tron opgeslagen en in gele bakken naar de assemblagelijnen getransporteerd. "Geel, zo weten de medewerkers van Audi meteen dat het e-tron-materiaal is, en dus zeer vertrouwelijk."

Preserie en tests.

Voorlopig produceert Audi ‘voorseriemodellen’ voor intern gebruik en kwaliteitscontroles. Achteraf vertrekken ze in verzegelde vrachtwagens naar verschillende afdelingen en testbanken van Audi. Nog andere exemplaren worden naar de woestijn gestuurd om weersbestendigheid te testen of ze worden gebruikt voor crashtests.

De sluier wordt beetje bij beetje opgelicht.

De sluier wordt beetje bij beetje opgelicht.

Met de komst van de volledig elektrische e-tron-modellen is een nieuw tijdperk van mobiliteit aangebroken voor Audi. Maar ook de productiesites bouwen mee aan die toekomst. De fabriek in Vorst, die de e-tron-modellen exclusief voor de hele wereld zal produceren, is een van de koplopers.

Audi Brussels richt zich dus op elektromobiliteit. Daarom zijn er de afgelopen jaren conversiewerkzaamheden doorgevoerd in de carrosserie-, verf- en assemblageruimtes. Er werd ook een batterijproductie-eenheid opgezet. Zo kan de productie van batterijen en carrosserieën gelijktijdig verlopen op de twee kilometer lange productielijn.

En Vorst kreeg nog een grote aanpassing: de fabriek wordt voortaan voorzien van zo groen mogelijke elektriciteit, opgewekt door duurzame energie. De energie wordt geleverd door een waterkrachtcentrale en wordt verdubbeld door het grootste fotovoltaïsche systeem in het Brussels Gewest. Maar liefst 37.000 m2 zonnepanelen bedekken het dak van de fabriek.

Kunnen we de Audi e-tron zien?

Kunnen we de Audi e-tron zien?

Audi stelt een compromis voor: we krijgen toegang tot het AVZ (analyse- en preproductiecentrum), de werkplaats waar de e-tron met de hand wordt samengesteld met de "Vorserien-Objekte" (pre-productieobjecten) of "TAK" (deels ingerichte carrosserieën). We zien zelfs een exemplaar... maar nog steeds onder zeil. En ook tijdens testritten op de weg, wordt de auto bedekt met een typische camouflagekleur - Tarnung, in Duits jargon - om fotografen te ontmoedigen.

We betreden het Vorseriencenter (VSC), maar niet zonder eerst onze smartphones en camera's achter te laten in een kluis. De schuifdeuren openen. Daar staat hij dan. Tien meter verder. Onder een zilvergrijs zeildoek: de Audi e-tron. Het best bewaarde geheim van het merk met de vier ringen. Tot zijn officiële presentatie later dit jaar.

Audi Brussels: Some call it work. We call it passion

Meer weten: