Efficiënt en krachtig:
de nieuwe plug-in hybridemodellen Audi Q5, A6, A7 en A8 TFSIe

Audi Magazine

Een sterke elektromotor, hoge batterijcapaciteit en nieuwe aandrijvingsstrategie

Met zijn nieuwe plug-in hybriden zet Audi een volgende stap naar meer duurzame mobiliteit. De plug-in modellen van de A8, A7 Sportback, A6 en Q5 hebben een elektrisch rijbereik van meer dan 40 km volgens de WLTP-cyclus. U hebt telkens de keuze tussen een comfortversie en een sportief geconfigureerde performanceversie. Te bestellen vanaf mid 2019.

Hybride modellen
Hybride modellen

De aandrijflijn: efficiënte TFSI-motor, krachtige elektromotor en grote lithium-ionbatterij

De nieuwe plug-in hybriden combineren het beste van twee werelden. In de stad rijden ze zuiver elektrisch en zonder uitstoot. En dankzij de gebundelde kracht van de verbrandings- en elektromotor, trotseren ze vlot en zonder range anxiety lange afstanden.

Het elektrische rijbereik bedraagt volgens de WLTP-cyclus bij elk model meer dan 40 km. Dat komt erop neer dat u gemiddeld een derde van uw dagelijkse afstanden zuiver elektrisch kunt afleggen.

hybrid

De gebundelde kracht van TFSI en elektro

Alle plug-in hybridemodellen gebruiken een TFSI: een drukgevoede benzinemotor met directe injectie. Deze werkt samen met een geïntegreerde elektromotor. De modellen krijgen consequent het etiket ‘TFSIe’ mee. De benaming ‘e-tron’ is vanaf nu gereserveerd voor 100% elektrische auto’s.

De A8 L 60 TFSIe quattro is een limousine met verlengde wielbasis. Hij combineert een 3-liter benzinemotor met een synchrone elektromotor, die in de Tiptronic achttraps-automaat geïntegreerd is. Het koppel wordt overgebracht op de permanente quattro-vierwielaandrijving.

De Audi Q5, A6 en A7 TFSIe gebruiken een zeventraps-S tronic, die de kracht overzet op een quattro-aandrijving met ultra-technologie. De versnellingsbak met dubbele koppeling integreert de elektromotor voor een rimpelloze rijervaring.

Op het vlak van energierecuperatie lijkt het aandrijvingssysteem op de nieuwe 100% elektrische Audi e-tron. Het is dus berekend op hoge efficiëntie. Tijdens het remmen winnen de nieuwe plug-in modellen tot 80 kW vermogen terug. De elektromotor recupereert alle lichte vertragingen. Bij gemiddelde vertragingen werken de hydraulische schijfremmen en elektromotor samen. Pas vanaf een vertraging van 0,4 g nemen de schijfremmen het over.

Hybride modellen

State-of-the-art batterijtechnologie

Een lithium-ionbatterij onder de koffervloer levert de elektrische energie. Daarmee kan de elektromotor de verbrandingsmotor bij het versnellen ondersteunen. Resultaat: hoge startperformance en krachtige acceleraties.

Bij de A6, A7 en A8 is de batterij opgebouwd uit 104 zogeheten pouch-cellen die 14,1 kWh energie opslaan bij een spanning van 385 volt. De lithium-ionbatterij in de Q5 bestaat dan weer uit prismacellen en beschikt over dezelfde capaciteit.

Het koelmiddelcircuit van de batterij is geïntegreerd in de kringloop die ook de elektromotor en vermogenselektronica afkoelt. De vermogenselektronica zet de gelijkstroom van de hoogvoltagebatterij om in driefasenwisselstroom voor de elektromotor terwijl ze bij het recupereren het tegengestelde doet. De standaard warmtepomp zorgt voor een efficiënte klimaatregeling van het voertuig en kan hierbij met de ontstane verlieswarmte in het voertuig uit 1 kW elektrische energie tot 3 kW warmte creëren.

hybrid

Rijmodi en aandrijvingsbesturing: maximaal comfort en elektrisch rijbereik

De plug-in hybridemodellen switchen tussen de rijmodi EV, Auto, en Hold. EV staat voor een zuiver elektrische aandrijving. In de Auto-modus maakt de wagen gebruik van het intelligente samenspel van elektro- en verbrandingsmotor. In de Hold-modus wordt de batterij gespaard, bijvoorbeeld om verderop in de stad elektrisch te rijden. De wagen selecteert automatisch de meest energie-efficiënte modus, al kunt u natuurlijk ook manueel kiezen.

De “predicitive efficiency assist” helpt het elektrische rijbereik substantieel te verhogen. Het gebruikt daarvoor data van de voertuigsensoren en het navigatiesysteem. Meldingen op het dashboard en ‘voelbare feedback’ via het gaspedaal zeggen de bestuurder wanneer hij snelheid moet minderen.

Tenslotte toont de optionele Audi virtual cockpit of het MMI-scherm alle belangrijke elektrische gegevens: een powermeter, het rijbereik en alle energiestromen.

  • Handig laden

    In de basisuitrusting van de nieuwe plug-in hybriden van Audi is het compact-laadsysteem inbegrepen. Het bevat een kabel voor klassieke stopcontacten en industriële contactdozen en een bedieningselement. Optioneel levert Audi een houder (laadclip) en een kabel van het type 3 voor openbare laadpalen. Aan een laadaansluiting van 7,2 kW duurt volledig opladen van de hoogvoltagebatterij ruim twee uur.

  • Laadmanagement vanaf de sofa: de myAudi-app

    Een praktische tool voor de wagen is de myAudi-app die diensten uit het Audi connect-portfolio downloadt op de smartphone. De Audi-bestuurder kan vanop afstand de batterijstatus en het rijbereik opvragen, laadprocessen starten, de laadtimer programmeren en een blik werpen op laad- en verbruiksstatistieken.

    Een andere functie van de myAudi-app is het voorverwarmen voor de rit. Zo bepaalt de klant exact hoe warm of koel hij het interieur wil hebben terwijl het voertuig geparkeerd staat of de batterij geladen wordt. Ook bij het ontgrendelen van de auto via de sleutel kan de klimaatregeling onmiddellijk worden opgestart.