IONITY, de premium plug-in experience.

Audi Magazine

Kunt u met een elektrische auto vlot op vakantie? Het is een heikel punt voor veel bestuurders die nog niet durven overstappen naar elektrisch rijden. In België zijn vandaag al meer dan 2.042 publieke laadpalen en 54 snellaadlocaties. IONITY plant tegen 2020 nog eens 400 extra snellaadpunten in Europa: langs snelwegen en met een spectaculair laadvermogen. Perfect voor de toekomstige 100% elektrische Audi, want de e-tron is de eerste wagen die kan worden opgeladen aan superladers van 150 KW en bereikt in 30 minuten 80% van zijn rijcapaciteit van 400 km (WLTP). Interview met Marcus Groll, COO en managing director van IONITY.

IONITY, de premium plug-in experience
IONITY, de premium plug-in experience.

IONITY is een samenwerkingsverband van verschillende automerken waaronder Audi. Het werd opgericht met als doel een pan-Europees netwerk van elektrische laadpalen uit te bouwen. Deze laadpalen laden uw wagen in een significant korte laadtijd: wel 3 keer sneller dan de huidige laadpalen. Interessant dus als je weet dat de eerste 100% elektrische Audi er binnenkort aankomt.

"Deze laadpalen laden uw wagen in een significant korte laadtijd: wel 3 keer sneller dan de huidige laadpalen."

Hoe hard zullen de IONITY-laadpalen van de huidige verschillen?

Marcus Groll: “Twee jaar geleden waren mensen ervan overtuigd dat de 50 kilowatt-laadpunten op autowegen grensverleggend waren. Vandaag weten we wel beter. Onze IONITY-laadpalen zijn wel 7 keer performanter dan dat, want ze hebben een laadcapaciteit van 350 kilowatt.”

“IONITY-laadpunten hebben gemiddeld 6 laadpalen per station. Dus u kan 6 Audi’s tegelijk laden met een laadcapaciteit van 150 kilowatt. Ik schat dat binnen 8 à 10 jaar al die laadpalen tegelijk worden gebruikt.”

Waar rijzen de eerste IONITY-laadpalen uit de grond?

Waar rijzen de eerste IONITY-laadpalen uit de grond?

MG: “We willen Audi klanten over de grenzen heen bedienen met een krachtig, betrouwbaar netwerk van laadpalen. Dus moeten we wel ambitieus zijn. Tegen de zomer van 2018 zullen de eerste 20 stations operationeel zijn in 10 landen: Duitsland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Nederland, België, Oostenrijk, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Tegen eind 2018 moet dat aantal oplopen tot 200 locaties."

"In de eerste helft van 2020 zal ons netwerk maar liefst 400 stations omvatten.”

Hoe zullen de IONITY-stations eruitzien?

Hoe zullen de IONITY-stations eruitzien?

MG: “Eigenlijk willen we niet dat mensen moeten stoppen om te herladen. We willen dat mensen herladen ‘terwijl’ ze stoppen. Onze stations willen we daarom uitrusten met cafés, restaurants, WI-FI, speeltuinen voor de kleinsten … Hoe meer services, hoe aantrekkelijker de locatie.”



 “Eigenlijk willen we niet dat mensen moeten stoppen om te herladen. We willen dat mensen herladen ‘terwijl’ ze stoppen."



 “Met het merk IONITY gaan we bewust voor een premium design en een herkenbare stijl. We willen dat mensen hetzelfde positieve gevoel ervaren zoals bij merken als Audi of Apple. De functionaliteit bepaalt de vorm en het design. En bovenal garanderen we een comfortabele laadervaring die voldoet aan de noden van Audi-klanten.”

Hoort bij duurzame wagens ook duurzame energie?

MG: “Dat is voor ons van groot belang. We willen graag voor alle laadstations contracten afsluiten met lokale energieleveranciers die hernieuwbare energie aanbieden.”

Audi was één van de eerste merken bij de IONITY-coöperatie. Welk effect had dit?

MG: “Door de technische ontwikkelingen die we zagen bij Audi wisten we heel snel aan welke voorwaarden onze laadpalen moesten voldoen. Nu profiteert Audi natuurlijk van deze samenwerking. Toen ze in 2015 hun conceptwagens voorstelden met een laadcapaciteit van 150 kilowatt, wisten wij dat dat eraan zat te komen. Wanneer de productieversie van de Audi E-tron straks wordt gelanceerd zal dit één van de eerste wagens zijn die volop profiteert van de maximale laadcapaciteit van onze stations. En daar kijken we al naar uit!”

21.000 publieke laadpunten tegen 2020

21.000 publieke laadpunten tegen 2020

Twee jaar geleden stelde België zich als doel om tegen 2020 maar liefst 21.000 laadpunten voor elektrische wagens te hebben. Die moeten chauffeurs garanderen dat hun elektrische wagen nooit zonder stroom valt.

*Cijfer van de European Alternative Fuels Observatory

Bekijk hier de laadpalen in België