Nieuwe 100% elektrische SUV van Audi. Getest onder extreme omstandigheden bij -27°.

Audi Magazine

Een gigantisch bevroren meer. Dat was de geheime locatie die de Audi ingenieurs uitkozen om de grenzen van hun premium SUV af te tasten: de Audi e-tron protoytype. Gedurende twee dagen wordt het Audi pre sense front hulpsysteem zwaar op de proef gesteld. Een meegereisde journalist brengt het relaas.

« -27°C, geeft de thermometer aan. Dat belooft. Ondanks dat ik me verdoken heb opgesteld in een bocht, snijdt de ijzige wind door merg en been. Het bevroren meer, ergens in Zweden, kent geen genade. Ondertussen wacht ik op dat perfecte moment voor die perfecte foto. »

Zonnestralen reflecteren op de ijskristallen. Adembenemend mooi. Plots doemt hij in de verte op: het prototype van de Audi e-tron. Groots en krachtig. Gezwind scheurt hij door de bocht. Een opwaaiende wolk van poedersneeuw accentueert zijn ranke en dynamische lijn. Zijn snelheid wordt de hoogte ingejaagd. Mijn hartslag volgt. Nu toont hij zijn ware, ruwe gelaat. Dit is hét moment om af te drukken. De SUV remt bruusk om net halt te houden voor het synthetische obstakel. Test geslaagd.

Nieuwe 100% elektrische SUV van Audi. Getest onder extreme omstandigheden bij -27°.

Gelukkig was er ook een cameraploeg aanwezig, met spectaculaire beelden tot gevolg!

Gelukkig was er ook een cameraploeg aanwezig, met spectaculaire beelden tot gevolg!
Audi pre sense front. De technologie doorgelicht.

Audi pre sense front. De technologie doorgelicht.

Het Audi pre sense front hulpsysteem is een revolutionaire innovatie. Het detecteert alle gevaren op de weg. Zelfs in erg slechte weersomstandigheden en bij een minimum aan zichtbaarheid. Een camera, naast de achteruitkijkspiegel binnenin, schat de rijomstandigheden in, analyseert en activeert indien nodig de preventieve beschermingsmaatregelen.

Bij het laagste waarschuwingsniveau wordt de bestuurder gewaarschuwd door een optisch en akoestisch signaal. Wanneer de situatie alarmerend wordt, worden het automatische noodremmanoeuvre, de gordelspanning, de activering van de alarmknipperlichten, het sluiten van het schuifdak en de ramen onmiddellijk geactiveerd.

« Twee uur eerder bevind ik me bij de briefing met de ingenieurs en assistenten. Ze overlopen het verloop van de test. We vertrekken samen naar de locatie waar het allemaal zal gebeuren. Een bevroren niemandsland. De ingenieurs installeren een opblaasbaar obstakel dat de achterkant van de Audi A1 voorstelt. De test kan beginnen. Heel benieuwd en met klamme handen neem ik plaats naast Christian, de ingenieur aan het stuur. Hij start de wagen en versnelt dan geleidelijk.

In de verte duikt de opblaasbare Audi A1 op. We naderen razendsnel. Niet veel later verschijnt het waarschuwingssignaal op het instrumentenbord. Ook het geluidssignaal waarschuwt ons. Actie is vereist. Maar Christian doet niets en blijft gewoon rijden. Een fractie van een seconde later voel ik een korte remschok. Het obstakel komt nu gevaarlijk dichtbij. Te gevaarlijk dichtbij. Ik zet me schrap. Ik maak me klaar voor de impact. Maar het automatische noodremmanoeuvre voorkomt het ergste. Ook de ABS heeft zijn werk gedaan, dat voelen we. Een botsing blijft uit. Gelukkig.

Aan het einde van de test, realiseer ik me dat mijn veiligheidsgordel strak rond mijn lichaam is aangetrokken. Je hebt zojuist de verschillende acties van pre sense ervaren, vertrouwt Christian me toe. Eerst een optisch en akoestisch waarschuwingssignaal, gevolgd door de korte remschok om te eindigen bij het noodremmanoeuvre. Helemaal gerustgesteld stap ik uit de wagen. Ik maak me klaar voor de tweede testdag. Die nog spannender beloofd te worden. »

Waarom een test onder zulke omstandigheden?

Waarom een test onder zulke omstandigheden?

Als onze ingenieurs honderden kilometers naar het uiterste noorden van Zweden afzakken, is dat niet geheel toevallig. Deze desolate omgeving biedt niet alleen de ideale omstandigheden voor het ervaren van het noodremsysteem. Mist en sneeuw zijn er dagelijkse kost. De ideale omstandigheden dus om de goede werking van de camera te testen. Want als het systeem onder dergelijke condities functioneert, dan overal.

« Dag twee. Moeder Natuur laat zich van haar meest extreme kant zien. De weersomstandigheden zijn ronduit apocalyptisch. De sneeuw valt met bakken uit de hemel terwijl de rukwinden opnieuw door merg en been snijden. Volgens de ingenieurs de uitgelezen kans om de reacties van de camera te testen bij hevige sneeuwval in combinatie met een minimum aan zichtbaarheid.

Christian legt uit hoe de tweede test in elkaar zit. Twee wagens zullen voor ons in een rechte lijn rijden waardoor de sneeuw op de SUV wordt geprojecteerd. De test is alleen geslaagd als het systeem de geprojecteerde sneeuw niet als een obstakel detecteert.

De weersomstandigheden zijn zodanig slecht dat de twee auto’s voor ons nauwelijks zichtbaar zijn. De ingenieurs communiceren met elkaar via radiocontact. We zien geen meter voor ons uit. Ik voel me dus niet helemaal op mijn gemak wanneer we vertrekken. De test kan beginnen. We volgen de twee wagens op de besneeuwde weg. Plots projecteert een vrachtwagen, die vanuit de tegenovergestelde richting voorbijraast, een enorme sneeuwgolf. De zichtbaarheid wordt nu tot niets herleid. Maar de pre sense sensor aan de voorkant van de wagen maakt de juiste inschatting. Omdat de geprojecteerde sneeuw geen echt obstakel vormt, treedt de noodrem niet in werking. Missie geslaagd!

De nieuwe Audi Premium SUV. Getest, goedgekeurd en opnieuw getest.

De nieuwe Audi Premium SUV. Getest, goedgekeurd en opnieuw getest.

Deze test onder extreme omstandigheden toont aan dat de intelligente technologie, Audi pre sense front, perfect werkt in het geval van een mogelijke aanrijding. Het integreert verschillende systemen van preventieve bescherming voor inzittenden, zoals het noodremmanoeuvre, het aanspannen van de veiligheidsgordels, het sluiten van de ramen en het schuifdak. Bovendien garandeert het meteen ook de veiligheid voor voetgangers, fietsers en andere automobilisten.



 En Zweden is slechts een eerste stap. Tot de start van de productie, aan het einde van het jaar, zullen 250 prototypes van de Audi e-tron meer dan vijf miljoen kilometer afleggen. Vijf miljoen kilometers om hun betrouwbaarheid in welke omstandigheden dan ook te bewijzen. Van Afrikaanse hitte, over Aziatische hooggebergtes tot het drukke verkeer in grote Chinese en Amerikaanse steden.

Ontdek andere beelden van de Audi e-tron prototype