Audi Q4 e-tron concept krijgt tweelingbroer in Sportback-versie

Audi Magazine

In 2019 stelde Audi de Audi Q4 e-tron concept voor op het Autosalon van Genève. De eerste compacte 100% elektrische SUV is binnenkort niet meer enig ​​in zijn assortiment. Hij wordt op de voet gevolgd door de Audi Q4 Sportback e-tron concept, waarvan de productie start in 2021. Voor wie nieuwsgierig is naar zijn looks – leest u vooral verder.

Technisch gezien zijn ze tweelingen, maar qua vorm hebben ze elk hun eigen onmiskenbare en typische eigenschappen: de Audi Q4 e-tron concept gaf al een voorsmaakje van de eerste compacte elektrische SUV van Audi. Met de Audi Q4 Sportback e-tron concept stelt het merk nu het tweede model van het gamma voor, dat een sportievere en meer dynamische kant laat zien, maar tegelijk efficiënt en technologisch blijft.

de Audi Q4 Sportback e-tron concept
Concept

Sexy achterkant: het koetswerk

Het silhouet van de Sportback loopt achteraan schuin af in een subtiele en dynamische curve. De daklijn loopt over in de diagonale D-stijlen en eindigt in een horizontale spoiler onderaan het raam. Daardoor ziet de toekomstige Audi Q4 Sportback e-tron concept er veel langer uit dan de Audi Q4 concept.

Het is duidelijk te zien dat deze twee modellen deel uitmaken van dezelfde e-tron familie: de connectie met de e-tron Sportback is onmiskenbaar. Dat geldt zowel voor de optische technologie als voor het lichtsignatuur van de ledkoplampen. Beide modellen onderscheiden zich met het opvallende design van de diffuserunit in de bumper, met zijn horizontale latten en het verlichte e-tron logo in het midden.

Voorzijde Q4 e-tron

Vooraan is de Audi Q4 Sportback e-tron concept meteen herkenbaar als een elektrisch model van Audi, dankzij het achthoekige Singleframe-rooster met het merklogo. De welvend vormgegeven wielkasten rondom zijn nog een klassieke Audi designtrek – een overblijfsel van de legendarische oorspronkelijke quattro uit 1980. De verbrede trekken van de Q4 e-tron concept en Q4 Sportback e-tron concept ogen organisch en vloeiend en voegen een karakteristieke toets toe aan het zijaanzicht.

Het accentueren van het paneel tussen de assen, waar de batterij en dus de krachtbron van deze SUV zit, is een typisch kenmerk van de e-tron. Grote 22-duimse velgen laten geen twijfel over het potentieel van de nieuwste telg van de Audi-familie.

Interieur

Interieur: een ongelooflijk ruimtegevoel

Doordat er geen overbrengingsas is die de ruimte beperkt, biedt de Audi Q4 Sportback e-tron concept onverwacht veel ruimte en comfort, vooral qua beenruimte. Het kleurenschema benadrukt het ruimtegevoel. Lichte en warme kleuren domineren het bovenste deel van het interieur, terwijl het donkere tapijt op de vloer een contrast creëert. Het gekleurde ondoorzichtige plexiglas op de inzetstukken creëert een intensief diepte-effect.

Vier zetels met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met comfortabel alcantara, dat met uitmuntend vakmanschap is bevestigd. Dubbele stiknaden met dikke draad sieren de bekleding. Aangezien duurzaamheid een topprioriteit is bij Audi, krijgt het interieur ook een ecologisch tintje: de vloerbekleding is gemaakt uit gerecycleerde kunststoffen.

Dashboard

In het dashboard is de onmisbare Audi virtual cockpit altijd uw beste bondgenoot, met de meest belangrijke gegevens rond snelheid, laadstatus en navigatie. Het grote head-updisplay met augmented reality-functie is nieuw. Het toont u belangrijke grafische informatie rechtstreeks op de weg, bijvoorbeeld richtingspijlen om af te slaan.

Centraal boven de middenconsole staat een bestuurdersgeoriënteerd 12,3-duim aanraakscherm, waarmee u alle infotainment- en voertuigfuncties bedient. Omdat de middenconsole vrij is van functionele elementen – zoals een versnellingspook of handremhendel – is deze ontworpen als een bergruimte, met onder meer een oplaadvlak voor smartphones.

Rijdende Q4 e-tron sportback

Efficiënte performer: aandrijflijn en ophanging

Het concept van de Audi Q4 Sportback e-tron is uitgerust met de performance-versie van de elektrische aandrijflijn. De voor- en achteras hebben elk hun eigen elektromotor, wat van deze Q4 Sportback een quattro maakt. Er is geen mechanische verbinding tussen de assen. In de plaats daarvan staat een elektronische sturing in voor een optimale koppelverdeling in fracties van een seconde. Op die manier haalt de SUV-coupé maximale trekkracht onder alle weersomstandigheden en op elke soort ondergrond.

Om efficiëntieredenen wordt het aandrijfkoppel doorgaans verdeeld met een voorkeur voor de achteras. Maar als u meer vermogen vraagt, gebruikt de vierwielaandrijving de asynchroonmotor vooraan om het nodige koppel naar de vooras te verdelen. Dat gebeurt ook voorspellend, nog voor wielspin ontstaat, bij verlies van grip of wanneer de auto onder- of overstuurt.

Vooraanzicht Q4 e-tron

Qua prestaties ontwikkelt de elektromotor achterin een vermogen van 150 kW en maakt hij een koppel vrij van 310 Nm. De voorste motor levert de voorwielen tot 75 kW en 150 Nm. Het systeemvermogen is 225 kW. De batterij in de wagenvloer stockeert 82 kWh, wat een rijbereik mogelijk maakt van meer dan 450 kilometer volgens de WLTP-norm. De batterij laadt aan maximaal 125 kW, waardoor iets meer dan 30 minuten volstaan om ze tot 80% van haar capaciteit te vullen.

De Audi Q4 Sportback e-tron-concept dankt zijn uitzonderlijke autonomie grotendeels aan zijn batterij, maar ook andere factoren spelen een rol, zoals de lage luchtweerstandscoëfficiënt en de warmtehuishouding met CO2-warmtepomp.

Zijaanzicht Q4 e-tron Sportback

Sportief en precies gedrag

Een sleutelfactor voor het sportieve karakter en de voorbeeldige dwarsdynamiek is de lage en centrale inplanting van de aandrijfcomponenten. De hoogspanningsbatterij is optimaal afgestemd op de afmetingen van de Audi Q4 Sportback en zit tussen de assen in de vorm van een plat, breed blok onder de passagiersruimte. Het batterijsysteem weegt 510 kilo. Het zwaartepunt van de Audi Q4 Sportback e-tron concept ligt daarom op een vergelijkbare hoogte als in een berline met een conventionele aandrijflijn.

De Audi Q4 Sportback e-tron concept is zeer nauwkeurig op de weg en profiteert van een perfect uitgebalanceerde gewichtsverdeling tussen de assen. De voorwielen worden geleid door MacPherson-veerpoten met adaptieve schokdempers. Aan de achterkant maakt een multi-linkas gebruik van afzonderlijke veren en adaptieve schokdempers.

Zijaanzicht

Meer dan 20 elektrische modellen tegen 2025

Het merk met de vier ringen begon zijn 100% elektrische offensief in september 2018. Het doel is duidelijk: tegen 2025 zal Audi meer dan 20 modellen met een volledig elektrische aandrijflijn aanbieden in de belangrijkste wereldmarkten en zal zowat 40% van de verkoop bestaan uit geëlektrificeerde modellen. Het gamma zal elk relevant marktsegment bestrijken, van de compacte categorie tot het luxesegment.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels