De 100% elektrische Audi, made by Belgians

“Wat we hier vandaag realiseren, is nooit gezien.”
Patrick Danau, Algemeen Directeur van Audi Brussels

Lees hieronder verder

De langverwachte 100% elektrische SUV van Audi wordt gebouwd in Brussel, met heel wat Belgische inbreng. Om de wagen te kunnen produceren, werd de oude fabriek de voorbije twee jaar helemaal omgebouwd. Daar ging een investering van 600 miljoen euro mee gepaard. Op dit moment zet het team de laatste stappen om de definitieve productie in gang te zetten. In het grootste geheim ... maar gelukkig mocht Audi Magazine enkele Belgische sterkhouders achter dit project interviewen. In dit nummer: Patrick Danau, de doorgewinterde fabrieksdirecteur van de Audi fabriek in Brussel.

Patrick Danau voerde het team aan dat Audi AG wist te overtuigen om Brussel te kiezen voor dit gigantische project. In wat hij zelf als het sluitstuk van z’n carrière omschrijft, heeft hij de revolutionaire 100% elektrische Audi samen met zijn team naar Brussel kunnen brengen. De ervaring en inspiratie van vele jaren komen zo perfect samen in een wagen die klaar is voor de toekomst.

Havre de paix : le prototype Audi e-tron seul sur la grande scène
Le scénario : une grande scène pour le prototype Audi e-tron

Audi kiest duidelijk voor elektromobiliteit. Tegen 2025 belooft het merk met de vier ringen twintig elektrische en hybride modellen. Waarom kiest Audi voor die strategie?

“Het valt niet te ontkennen dat er een kentering is bij het publiek en in de politiek. Er is een duidelijke wil om de CO2-uitstoot te verlagen en beter zorg te dragen voor het milieu. Bovendien moet de gemiddelde uitstoot van de hele vloot van een merk dalen onder de 95 gram CO2 per km. Om dat te bereiken moeten we inzetten op een evenwichtige combinatie tussen klassieke motoren en elektrische voertuigen. We denken als bedrijf steeds op lange termijn, en het is duidelijk dat we altijd met innovatieve en creatieve oplossingen zullen komen. Onze nieuwe fabriek is daar een mooi voorbeeld van.”

Le scénario : une grande scène pour le prototype Audi e-tron

Is de wereld ook klaar voor een toename van elektrische voertuigen? Zijn de overheden bijvoorbeeld voldoende bezig met het uitbouwen van de laadinfrastructuur?

“We zijn als autobouwer voortdurend in overleg met overheden en andere producenten om daaraan te werken. Samen met verschillende merken heeft Audi geïnvesteerd in Ionity, een Europees netwerk van snelladers, verdeeld over vierhonderd laadpunten. Zo kan je om de tweehonderd kilometer de batterijen snel opladen. In België zullen er ook een aantal komen. Maar eigenlijk bestaat laadinfrastructuur al voor een groot stuk bij iedereen thuis of op het werk. Vijfentachtig procent van de mensen zal op die manier z’n wagen laden. De overheid kan daarover nog beter communiceren en dat gebruik stimuleren. Al zal dat probleem zichzelf oplossen. De jongere generaties zijn het zo gewoon om te zoeken naar oplossingen om hun toestellen op te laden, en met de wagen zal dat niet anders zijn. Als ik zelf ga slapen is het al een reflex om mijn smartphone op te laden. Met de wagen in de garage of op de oprit zal snel hetzelfde gebeuren.”

Voorsprong door elektriciteit

Waarom is Audi Brussels uitgekozen als producent van de toekomstige 100% elektrische Audi?

“We zijn sneller geweest dan andere vestigingen. Voor mijn komst naar Brussel in 2014 was ik in Spanje actief in een vestiging die dagelijks 1.500 kleine wagens produceerde. Onze fabriek hier is een stuk kleiner en de loonkosten liggen hoger. Dat deed mij toch nadenken over onze toekomst. In samenspraak met Audi zijn we aan een toekomstplan beginnen te werken. Een mogelijkheid was de Audi A1 hier houden of bijvoorbeeld een fabriek worden voor componenten. Maar we wilden ambitieuzer zijn, en we hebben ervoor gekozen om ons te positioneren als een vestiging voor innovatie. In die periode hebben we onze performantie verbeterd, het sociale overleg verder uitgebouwd en met de verschillende regeringen van het land naar oplossingen gezocht om de lasten te verlagen. Die combinatie heeft Audi ervan overtuigd dat wij de beste locatie waren voor de productie van de 100% elektrische Audi.”

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt

Is dit een voorbode van een duurzame toekomst voor Audi Brussels?

“Een grote investering van 600 miljoen euro maak je als bedrijf niet voor korte termijn. Maar we moeten ook rekening houden met externe factoren. Zo hebben we in de aanloop naar dit project diepgaand overlegd met de overheid. De centrale vraag was of industriële productie in België nog zinvol is. Ik geloof van wel. Je hebt bij Audi Brussels type jobs nodig waarbij ook minder geschoolde mensen aan de slag moeten kunnen. We hebben de overheid daarvan kunnen overtuigen en zij ondersteunen bijvoorbeeld onze opleidingstrajecten. Daarnaast hebben ze ons ook begeleid om de investeringen zo optimaal mogelijk binnen het wettelijke kader uit te voeren. Die dialoog heeft ook geholpen om de directie in Duitsland te overtuigen.”

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt

Is het leiden van een fabriek voor elektrische voertuigen anders dan een klassieke autofabriek?

“In managementtermen is er eigenlijk weinig verschil. Het komt er altijd op neer om een team mensen in zo goed mogelijke omstandigheden een zo goed mogelijk product te laten afleveren. Daar bestaan allerhande boeiende theorieën over die hier ook van toepassing zijn. Het verschil is wel dat we nu instappen in het domein van de elektromobiliteit. Dat is een nieuwe wereld waarin we eigenlijk nog geen referentiekader hebben. Veel van de zaken die we nu doen, zijn nog nooit gedaan en dat vergt soms pionierswerk met onverwachte uitdagingen.”

Of u nu al met een van de twee Audi plug-in hybridemodellen rijdt

Wat zijn die uitdagingen?

“In de eerste plaats moesten we naast een autofabriek ook een batterijfabriek bouwen. We bouwen de volledig nieuw ontwikkelde batterij immers helemaal zelf. Daarnaast mag je ook niet vergeten dat we hier een volledig nieuwe wagen bouwen. Het nieuwe type wagen is heel wat groter dan de Audi A1, en dat kan je niet verwerken met wat kleine aanpassingen. Om onze fabriek daarvoor klaar te maken, hebben we hetzelfde volume staal aangevoerd dat in de Eiffeltoren zit en werd er meer dan 20.000 m³ gegoten, goed voor tweeduizend betonmolens achter elkaar, voor een afstand van 20 km. Terwijl onze reguliere productie van de Audi A1 doorliep, zijn we dus ook nog eens bouwheer geweest van een enorm project. Die combinatie was niet altijd eenvoudig, maar onze mensen hebben daarop prima gereageerd en er is heel veel flexibiliteit aan de dag gelegd door onze medewerkers. Ik vind dat een uitzonderlijke prestatie.”

Is het vinden van de juiste mensen om deze SUV te bouwen een uitdaging?

“Dat is inderdaad niet eenvoudig. We stappen met onze hoogvolttechnologie in een heel nieuwe wereld. We hebben daarom een eigen vormingsinstituut opgericht waar mensen leren hoe ze met nieuwe eisen moeten omgaan. Die scholing zal een blijvend onderdeel van ons traject uitmaken. Eigenlijk gaan we nu naar een industrie 4.0 en je moet alle medewerkers daarin kunnen meenemen. Digitalisering is daarbij onmisbaar. Niet voor niets is dat één van de drie pijlers van Audi, naast duurzaamheid en urbanisering. Die digitalisering betekent bijvoorbeeld dat we ernaar zullen streven om in onze productie papier helemaal te bannen. We moeten onze mensen daar natuurlijk in begeleiden. Het streven naar duurzaamheid krijgt bij ons een heel tastbaar aspect omdat onze productie volledig CO2-neutraal is. We zijn daarmee de eerste premiumproducent en de eerste industriële fabriek in Brussel die dat gerealiseerd heeft. We hebben daarvoor 37.000 m² zonnepanelen geplaatst: dat zijn vijf voetbalvelden. Voor onze resterende energiebehoefte kopen we enkel groene stroom en groen gas aan. Het aspect urbanisatie zit hem in het feit dat wij ook verder nadenken over mobiliteit in al z’n vormen. Tegen 2050 zal meer dan de helft van alles wat nu bestaat aan infrastructuur, vervangen zijn. Dat is iets waar wij aan willen meewerken en waarvoor wij innovatieve oplossingen moeten bedenken.”

Is het vinden van de juiste mensen om deze SUV te bouwen een uitdaging?

Waarop zal u het meest trots zijn als straks de eerste wagen de fabriek verlaat?

“In de eerste plaats denk ik dat het in 2014 een moedige beslissing was om resoluut voor innovatie en elektromobiliteit te kiezen. Het was toen niet gemakkelijk om iedereen daarvan te overtuigen, maar dat is met doorzettingsvermogen toch gelukt. We hebben voorsprong kunnen nemen op andere vestigingen en dat was cruciaal in dit hele project. Het geeft daarnaast ook voldoening om deel te zijn van een team binnen een merk dat in staat is om grensverleggende producten te ontwerpen en te produceren. Ik zal mijn carrière waarschijnlijk hier eindigen, en ik ben er wel trots op dat we nu een infrastructuur hebben die in wezen alle modellen aankan en dat we gekwalificeerde medewerkers hebben die in een goed sociaal klimaat samenwerken. Als je dan nog een auto kan maken die geschiedenis schrijft, mag je toch even trots zijn.”

Patrick Danau is sinds 2014 Algemeen Directeur van Audi Brussels. Hij is in 1956 geboren in Gent en volgde een opleiding als technisch ingenieur elektromechanica. Hij startte zijn carrière in 1978 bij Volkswagen en was sindsdien in alle hoeken van de wereld actief voor de groep. Hij vertoefde veel in Duitsland en Spanje, maar hij was bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor een deel van de productie in Zuid-Afrika. In zijn carrière was hij betrokken bij de ontwikkeling van heel wat modellen van Volkswagen, Seat en nu Audi, in alle segmenten.