Een beter remsysteem voor meer autonomie

Audi Magazine

Hoe kunt u tijdens het rijden energie recupereren om uw autonomie te vergroten? Dat is een van de grote uitdagingen bij elektrisch rijden. Bij de Audi e-tron prototype ligt de oplossing bij het remsysteem. Er werd een revolutionair systeem uitgewerkt dat tot 30% kan bijdragen aan het rijbereik van de 100% elektrische SUV.

Naast zijn twee elektrische motoren is de Audi e-tron protoype uitgerust met een geïntegreerd elektrohydraulisch remcontrolesysteem. Voor het eerst worden drie verschillende recuperatiemodi gecombineerd: manuele vrijlooprecuperatie door gebruik te maken van de schakellepels, automatische vrijlooprecuperatie via de Predictive Efficiency Assist en remenergierecuperatie met een naadloze overgang tussen elektrisch en hydraulisch vertragen.

Audi e-tron remsysteem
Audi e-tron enkele pedaal

Eén enkel pedaal

De bestuurder kan zelf de mate van recuperatie tijdens het freewheelen kiezen (drie standen) door gebruik te maken van de schakellepels aan het stuur. In de laagste stand freewheelt het voertuig zonder bijkomend vertragingskoppel wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. In de hoogste stand vertraagt de elektrische SUV voelbaar. Op die manier kan de bestuurder echt afremmen en terug versnellen door enkel het gaspedaal te gebruiken. Dat geeft het gevoel met één pedaal te rijden. Volgens dit ‘remscenario’ hoeft het rempedaal dus helemaal niet gebruikt te worden.

Audi e-tron elektrohydraulische activatie

Elektrohydraulische activatie: een seriepremière

De remmen worden enkel gebruikt wanneer de bestuurder een vertraging van meer dan 0,3 g vraagt door het rempedaal in te trappen. Dankzij een nieuwe elektrohydraulisch bedieningsconcept reageren die overigens uitzonderlijk snel. Audi is de eerste autobouwer ter wereld die dit concept toepast in een in serie gebouwd elektrisch voertuig. Een hydraulische zuiger in de compacte remmodule genereert bijkomende remdruk en dus bijkomende remkracht voor het recuperatiekoppel. Bij een automatisch gegenereerde noodstop verloopt er slechts 150 milliseconden tussen het initiëren van de vertraging en het ogenblik dat de remblokken de maximale remdruk op de schijven overbrengen. Dankzij die snelle manier om druk op te bouwen kan de remafstand tot 20 procent korter uitvallen dan bij een traditioneel remsysteem.

Audi e-tron maximale recuperatie

Maximale recuperatie

Afhankelijk van de rijomstandigheden beslist het geïntegreerde elektrohydraulische remcontrolesysteem - elektrisch per as - of de Audi e-tron prototype zal vertragen met de elektrische motor, door gebruik te maken van de schijfremmen of een combinatie van beide. Het rempedaal wordt losgekoppeld van het hydraulische systeem. De overgang van motorrem naar wrijvingsrem is naadloos en de bestuurder merkt er niets van. Het systeem stelt de elektrische SUV in staat om op een doelgerichte manier zijn maximale recuperatiepotentieel te benutten met ondersteuning van de standaard Efficiency Assist. Het systeem maakt gebruik van radarsensoren, camerabeelden, navigatiegegevens en car-to-x-informatie om de verkeerssituatie en de weg in kaart te brengen.

De bestuurder krijgt de overeenkomstige informatie te zien in de Audi virtual cockpit zodra het raadzaam is om de voet van het gaspedaal te halen. Via interactie met de optionele Adaptive Cruise Assist kan de Efficiency Assist de elektrische SUV vooruitziend laten vertragen of versnellen. Alles bij elkaar kan het energierecuperatiesysteem tot 30 procent bijdragen aan het rijbereik van de elektrische SUV.