Wintertips voor elektrische wagens

Audi Magazine

Elektrisch rijden is niet moeilijk, maar wel anders. Heeft u in een Audi e-tron last van bevroren ruiten? Welke actieradius heeft u bij vrieskou? En werken laadpalen in de winter wel even goed als anders? Elektrische wagens staan dit seizoen voor ijskoude uitdagingen, gelukkig kan u zich uitstekend voorbereiden met deze tips.

In de winter willen we alle misverstanden rond elektrisch rijden vermijden, want gladde wegen, kou en sneeuw maken de uitdagingen in dit seizoen net iets groter. De winter is niet altijd vriendelijk voor uw wagen, maar met deze extra voorzorgsmaatregelen bent u alvast voorbereid op de ergste winterprikken.

Wintertips voor elektrische wagens
1. Verwarmen | 2. Warme auto en volle accu

1. Verwarmen

Een elektrische auto verbruikt 15-20% meer in de kou. Ook de Audi e-tron. In koude periodes zal u de accu dus moeten voorverwarmen. Zolang uw wagen aan de laadpaal staat, verwarmt de accu in uw Audi e-tron trouwens automatisch.


2. Warme auto en volle accu

Maak gebruik van alle opties in uw Audi e-tron, zoals de mogelijkheid om de wagen voor te verwarmen. Het is interessant om dat te doen als uw wagen nog verbonden is met de laadpaal. U kan dan wegrijden met een volle accu én een lekker warm interieur.

3. Range vergroten | 4. Een efficiënte rijstijl

3. Range vergroten

U wil graag een grotere range? Wees dan zuinig op het gebruik van elektronica tijdens het rijden. Uw radio kan uit, maar de verwarming ook! In een elektrische auto werkt die immers niet op restwarmte van de motor. Als u het graag warm houdt, kan u zetelverwarming inschakelen om het hele interieur te verwarmen. Op deze manier bespaart u gemakkelijk 25% van uw accu

4. Een efficiënte rijstijl

Op de snelwegen kan u veel met automatische recuperatie rijden. Heel comfortabel en ook nog eens efficiënt. Het energierecuperatiesysteem draagt tot 30 procent bij aan het rijbereik van de elektrische SUV. Bij afdalingen laadt de batterij automatisch op, wat een groot voordeel is in een bergachtige omgeving. Om een maximale recuperatie te krijgen tijdens het rijden gebruikt u best de automatische freewheel recuperatie via de Predictive Efficiency Assist.

Lees hier alle tips over reizen met de Audi e-tron
5. Sneller laden, langer rijden dankzij Ionity -ok pt1

5. Sneller laden, langer rijden dankzij Ionity

Wie met een elektrische auto op wintervakantie gaat, wil er niet onderweg pas achter komen dat u specifieke passen of apps nodig hebt om te kunnen laden. Onderweg kan u vooral laden bij IONITY: betrouwbare laadpalen met hoge laadsnelheden.

Vanaf 2020 wordt het Ionity-netwerk goed voor meer dan 400 snelle laadstations langs de grootste verkeersaders van Europa en op 120 km van elkaar. Er ligt dan altijd een laadpunt in uw bereik, zelfs voor lange afstanden. Ionity is geen fabrikant van laadstations, het is een samenwerkingsverband tussen autobouwers als Daimler, Ford, BMW en de Volkswagengroep, die zich samen met Audi en Porsche engageren voor dat snelle laadnetwerk in heel Europa.

5. Sneller laden, langer rijden dankzij Ionity -ok pt2

Het Ionity-netwerk is technologisch vooruitstrevend. Elk station ligt dichtbij een belangrijke Europese verkeersas en bestaat uit zes laadpunten. Een volledig elektrische wagen kan geladen worden aan 150 kW, waardoor Audi de eerste wordt die deze laadcapaciteit in massaproductie brengt. Later moet dat zelfs naar 350 kW gebracht worden. Met Ionity is uw wagen in amper 30 minuten klaar voor lange afstanden. Vandaag zijn meer dan 130 snelladers operationeel.

Meer weten over Ionity