Nieuw: de Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback

Twee nieuwe atleten in de familie:
de Audi e-tron S en
de Audi e-tron S Sportback

Audi Magazine

Wereldprimeur bij Audi: de nieuwe Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback zijn de eerste wagens in massaproductie met drie elektromotoren, waarvan er twee in de achteras actief zijn. Dat betekent nog meer rijplezier en dynamiek – en natuurlijk meer veiligheid op de baan. Bent u een durver? Dan klinkt de elektrische vectoriële koppelverdeling u vast als muziek in de oren. Lees: bochten nemen als een pro en zelfs driften als u dat wenst.

Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback
Rijgedrag

Rijgedrag 2.0: de rijbeleving

De nieuwe Audi e-tron S en de nieuwe e-tron S Sportback bieden een nieuwe dimensie in dynamiek. De standaardsprint van 0-100 km/u legt u af in een luttele 4,5 seconden, bij 210 km/u is de acceleratie begrensd. En in S-modus ontwikkelen deze atleten 8 seconden lang hun volledige boostvermogen van 370 kW en 973 Nm aan koppel.

De nieuwe S-versies hebben twee elektromotoren in de achteras en een in de vooras. De lay-out van hun aandrijflijn is gebaseerd op het modulaire bouwprincipe: een nieuwe versie van de elektromotor uit de achteras van de reguliere e-tron werd op de vooras geplaatst. De voorste elektromotor van de e-tron 55 werkt in de S-versies achteraan samen met een identieke kopie. Met één batterijlading halen de Audi e‑tron S en de Audi e‑tron S Sportback een rijbereik van respectievelijk tot 360 en 365 kilometer (voorlopige waarden) volgens de WLTP-cyclus.

Lees ook: Laadsnelheid vs laadvermogen
Quattro heruitgevonden

Quattro heruitgevonden: elektrisch vectoriële koppelverdeling

Om uw rendement te vergroten, doen in de normale rijmodus enkel de achterste elektromotoren mee. De voorste elektromotor schiet in actie wanneer u meer vermogen vraagt, of wanneer de trekkracht ontoereikend wordt.

De elektrische vectoriële koppelverdeling versterkt de elektrische vierwielaandrijving nog. Dat zal u vooral merken aan de uitstekende wendbaarheid op bochtige wegen. Zet u de stabiliteitscontrole ESC in ‘sport’ en Audi drive select in ‘dynamic’-modus? Dan kunt u zelfs spelen met gecontroleerde drifts. Bij het naderen van de fysieke gripgrens wordt het onbelaste voorwiel in de bocht lichtjes afgeremd om slippen tegen te gaan en het rijgedrag nog verder te verfijnen.

Remklauwen

Sportief: de ophanging van de elektrische S-modellen

De grote hoogspanningsbatterij is laag ingeplant, waardoor het zwaartepunt van de auto zakt. En dat biedt grote voordelen op het vlak van rijgedrag. De progressieve stuurinrichting benadrukt het sportieve karakter, en de luchtophanging geeft u meer zeggenschap over de koetswerkhoogte. Met Audi drive select hebt u de keuze uit zeven rijprofielen.

Mocht het nog niet duidelijk zijn dat u in een S-model rijdt, dan laten de standaard 20 inchvelgen en brede banden daarover geen duimbreed twijfel meer bestaan. 21 inchvelgen zijn als optie verkrijgbaar en later volgen zelfs nog sportievere 22 inchvelgen. En ook de remklauwen ontbreken op deze versie uiteraard niet: standaard zijn ze zwart gelakt, met S-logo. Mag het wat meer opvallen? Dan is de feloranje uitvoering met e-tron-logo voor u.

aerodynamica en efficiëntie

Verbeterd: aerodynamica en efficiëntie

Nog een primeur: de luchtstroomgeoptimaliseerde wielkastverbreders. Die maken komaf met het conflict tussen een uitstekende stroomlijn en een sportief uiterlijk. Audi ontwikkelde zelf de innovatieve technologie en gebruikt ze nu voor het eerst op grote schaal.

En ook de optionele virtuele buitenspiegels, waarbij kleine camera’s de spiegels vervangen, verminderen flink de luchtweerstand. Daarnaast is er de gestuurde koelluchtinlaat voor de voorste remmen. Die is zo vaak mogelijk gesloten, zodat de luchtstroom bijna turbulentievrij over de motorkap stroomt.

Als onderdeel van een efficiënte warmtehuishouding is elke e-tron bovendien standaard uitgerust met een warmtepomp. Die recupereert energie uit de restwarmte van de aandrijflijn en vergroot zo het rijbereik met tot tien procent.

koetswerkdesign

Vijf centimeter breder: het koetswerkdesign

De Audi e-tron S en e-tron S Sportback geven hun elektrische kracht van bij de eerste aanblik prijs. Hun voor- en achterbumpers zijn sterk gewelfd en de luchtgordijnen zijn bijzonder breed en expressief. De diffuserinzet achteraan neemt bijna de hele wagenbreedte in. Omdat de wielkasten aan weerszijden 23 millimeter breder zijn, oogt de wagen zeer krachtig.

Zilveren inzetstukken voor- en achteraan voegen highlights toe. Samen met de aluminium buitenspiegelkappen zijn dit exclusieve details van de S‑modellen. Een contrastkleur voor het onderste deel van het koetswerk is een optie voor wie graag met nog meer dynamiek uitpakt.

interieuruitrusting en verlichting

Progressief: interieuruitrusting en verlichting

Het interieur van de Audi e-tron S en Audi e-tron S Sportback hult zich in donkere schakeringen. Elektrisch verstelbare sportstoelen zijn standaard. Hun bekleding in leder en alcantara en de versnellingspook hebben een S‑stiknaad met ruitmotief. De decoratiestrips zijn in geborsteld aluminium uitgevoerd en zijn in twee versies beschikbaar. Of kies voor koolstofvezel als optie. Het contour/ambient lighting pack voegt in het donker progressieve highlights toe.

Beide modellen zijn ook verkrijgbaar met Matrix ledkoplampen. Elk lichtblok is opgedeeld in 1,3 miljoen pixels. De precisie daarvan opent een wereld van nieuwe mogelijkheden. Zo tonen de lampen in smalle stukken de positie van de wagen op de rijstrook en helpen ze u als bestuurder om veilig in het midden te blijven.

Lees ook: Een nieuwe dimensie van licht
Volledig digitaal

Volledig digitaal: bediening, infotainment en rijhulpsystemen

Zoals alle grote modellen van Audi zijn de Audi e-tron S en Audi e‑tron S Sportback uitgerust met MMI touch response met twee grote centrale schermen. Op het derde scherm, de Audi virtual cockpit, kunt u kiezen voor een speciaal S-scherm dat de elektrische aandrijving centraal stelt. Een optioneel head-updisplay vult de schermen aan.

Het MMI navigation plus control en het infotainmentsysteem is standaard. Het werkt samen met de communication box, die de auto met zijn omgeving en met de smartphones van zijn passagiers verbindt.

De onlinediensten van Audi connect vullen het navigatiesysteem aan, en dan vooral de uitgebreide e-tron-routeplanner. Die berekent de snelste route met inbegrip van de optimale oplaadstops en houdt daarbij rekening met gegevens over het verkeer, het rijprofiel van de bestuurder en de duur van de stops.

Marktintroductie

Deze herfst: marktintroductie in Europa

De twee elektrisch aangedreven S-modellen komen in de herfst van 2020 op de Europese markt. In België start de basisprijs van de Audi e-tron S bij 97.100 euro incl. btw. Voor de e-tron S Sportback is dat 99.110 euro incl. btw.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels