Audi e-tron prototype maakt indruk op Pikes Peak: het bewijs x3

Audi Magazine

Tijdens de testen op de flanken van Pikes Peak (4.203 m hoog) verblufte de elektrische Audi e-tron prototype vriend en vijand met zijn rijbereik, remsysteem en vermogen.

Audi e-tron prototype maakt indruk op Pikes Peak
Audi e-tron heeft autonomie te over

Autonomie te over

Het rijbereik van elektrische voertuigen is bepalend voor het oordeel over de auto. En dat heeft de Audi e-tron prototype goed begrepen. Met zijn variabele recuperatiesysteem zet hij zijn concurrenten moeiteloos in de schaduw. Over de 31 kilometer lange afdaling stuurt de 100% elektrische SUV zodanig veel energie terug naar de batterij dat hij zowat diezelfde afstand extra kan afleggen. Het hoogteverschil van ongeveer 1.900 meter biedt hiervoor alle noodzakelijke ingrediënten. De Audi e-tron prototype recupereert energie aan maximaal 300 Nm koppel en 220 kW elektrisch vermogen: ruim 70 procent van zijn operationeel vermogen. Tot nu toe haalde geen enkele in serie geproduceerde auto dergelijke waarden.

Audi e-tron remsysteem

Remmen voor energie

Het remsysteem van de Audi e-tron prototype werkt volgens het recuperatieprincipe. Het model telt twee elektrische motoren en een geïntegreerd elektrohydraulisch remcontrolesysteem, dat overigens een wereldpremière is voor elektrische voertuigen. Afhankelijk van de rijomstandigheden beslist het geïntegreerde elektrohydraulische remcontrolesysteem - elektrisch per as - of de Audi e-tron prototype zal vertragen met de elektrische motor, door gebruik te maken van de remmen of een combinatie van beide. Het systeem stelt de 100% elektrische SUV in staat om op een doelgerichte manier zijn maximale recuperatiepotentieel te benutten met ondersteuning van de standaard Efficiency Assist.

Meer lezen over het remsysteem
Audi e-tron heeft opmerkelijk vermogen

Opmerkelijk vermogen

Beide motoren van de Audi e-tron prototype halen een vermogen van 265 kW en ontwikkelen 561 Nm aan koppel. Dit topvermogen kunnen de motoren tot 60 seconden lang leveren. Op die manier kan het voertuig verschillende opeenvolgende keren zonder vermogensverlies vanuit stilstand optrekken tot aan de elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/u. Het maximumkoppel staat binnen een paar fracties van een seconde ter beschikking en de tractiekracht is ronduit indrukwekkend. Het prototype van de Audi e-tron sprint in minder dan zes seconden van 0 naar 100 km/u.