5 mijlpalen in de geschiedenis van Audi die we vieren in 2021

Audi Magazine

Wist u dat er 65 jaar geleden al voorlopers van de Audi e-tron rondreden op de Waddeneilanden? Dat de slogan van Audi het resultaat was van een slimme recyclagetruc? En dat de bezieler van Mercedes-Benz de oprichter van Audi, August Horch, te innovatief vond? Elk jaar viert Audi Tradition, de historische divisie van Audi, een aantal belangrijke jubilea. We pikten er de meest opvallende voor u uit ...

5 mijlpalen in de geschiedenis van Audi die we vieren in 2021
Audi pionier August Horch

1901 – 120 jaar
Audi pionier August Horch ontwerpt zijn eerste wagen


August Horch, de oprichter van Audi, werd geboren in 1868 in Winningen. Nadat hij z’n ingenieursdiploma behaalde, verhuisde hij in 1896 naar Mannheim om daar voor autoproducent Carl Benz aan de slag te gaan als hoofd van het designdepartement.

Maar Carl Benz – overigens de uitvinder van de eerste auto ter wereld – reageerde eerder lauwtjes op de vernieuwende ideeën van Horch. Die voelde zich beknot in zijn visie en begon dan maar z’n eigen bedrijf in Keulen, in 1899. Hij legde er de fundamenten van wat later Audi zou worden, in 1910.

In 1901 was de eerste wagen van de hand van Horch een feit. En de innovativiteit die Audi altijd zou blijven kenmerken, uitte zich meteen in de motor van het model: een horizontale tweecilinder met twee cilinderboringen van verschillende afmetingen. August Horch doopte het zijn ‘schokvrije motor’, dankzij de uitstekende massabalans.

Interessant weetje: een van de eerste tien Horch-wagens was het ‘Vis-à-Vis-model’, waarin de bestuurder en de passagiers niet naast, maar tegenover elkaar zaten

Elektrische bestelwagens

1956 – 65 jaar
Elektrische bestelwagens voor de Waddeneilanden


U dacht dat elektrisch rijden een hype was van het laatste decennium? Nee hoor: al rond 1900 spookten de eerste elektrische wagens door de hoofden van de autopioniers. Maar door een gebrek aan vermogen en bereik, konden ze nooit serieus concurreren met benzinewagens. Toch werd de technologie niet afgeschreven: voor gemeentelijk vervoer of leveringen over korte afstanden, speelden de nadelen van elektrische aandrijving namelijk niet zo’n rol.

Zo kwam het dat Auto Union GmbH – het toenmalige moederbedrijf van de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer – in 1955 in Ingolstadt samen met de batterijfabrikant VARTA begon met de ontwikkeling van een DKW Schnelllaster-bestelwagen. Die kreeg een 4,8 kW elektromotor in plaats van de traditionele tweetaktmotor. Zijn actieradius? Best behoorlijk voor die tijd: tussen 80 en 100 km. Maar dan moest u het wel doen met een topsnelheid van 40 km/u … De eerste elektrische bestelwagen van Schnelllaster werd op 23 april 1956 afgeleverd ter gelegenheid van de Hannover Messe. In totaal werden er 100 gebouwd. Die kon u spotten bij bepaalde energiebedrijven of ... op de Waddeneilanden, waar verbrandingsmotoren geen vergunning hebben en er dus creatieve alternatieven nodig waren.

Vorsprung durch technik

1971 – 50 jaar
Vorsprung durch technik


1969 was een sleuteljaar voor Audi: in augustus fuseerden Auto Union GmbH, Ingolstadt, en NSU Motorenwerke AG, Neckarsulm, tot Audi NSU Auto Union AG. Die nieuwe onderneming maakte het verschil met de grote technische diversiteit van zijn modellengamma. In 1971 bedacht Hans Bauer, die op de reclameafdeling van Audi NSU werkte, hoe hij die diversiteit kon communiceren als concurrentievoordeel. Het resultaat was even simpel als briljant: Vorsprung durch Technik.

De Audi-reclameslogan verscheen voor het eerst in een dubbele advertentie van Audi NSU in januari 1971. Toch zou het nog tot 1982 duren vooraleer ‘Vorsprung durch Technik’ consequent gelinkt werd aan het merk. Het was reclamegoeroe John Hegarty die de oude slogan opmerkte bij een bezoek aan de fabriek en herintroduceerde voor een nieuwe reclamecampagne. Hij koos ervoor om de slogan ook in internationale advertenties, bijvoorbeeld in het VK of de VS, in het Duits te gebruiken. Een gedurfde zet, maar eentje die wereldwijd weerklank had: de slogan werd één van de slagzinnen van de jaren 80. En ook vandaag is de hij niet meer weg te denken.

Audi quattro

1991 – 30 jaar
De laatste Audi quattro rolt van de band


In maart 1980 luidde Audi een nieuw hoofdstuk in in de geschiedenis van de autowereld op het Autosalon van Genève. Dat was te danken aan de introductie van een all-wheel drive coupé: de Audi quattro. Het idee voor een high-performancevoertuig met permanente vierwielaandrijving ontstond tijdens wintertests in Finland in 1977. Daar bleek de Iltis, een terreinwagen met vierwielaandrijving die Audi voor Volkswagen had ontwikkeld, verrassend goed te presteren op sneeuw en ijs. Daarop beslisten de ingenieurs om het idee verder te ontwikkelen.

Het resultaat, de Audi quattro, pakte uit met ongeziene mogelijkheden qua rijstabiliteit. Dat bewees hij meteen met een resem zeges in de rallysport: twee coureurs- en twee constructeurstitels op het WK, en twee Duitse kampioenstitels.

Op 17 mei 1991 rolde de laatste Audi quattro van de band. Tot op de dag van vandaag blijft de Audi quattro met 11 jaar het langst geproduceerde Audi model.

Audi A4 Super Touring

1996 – 25 jaar
7 landen, 7 overwinningen


Voor het raceseizoen van 1996 zette Dr. Wolfgang Ullrich, toenmalig hoofd van Audi Motorsport, de zinnen van het fabrieksteam op het winnen van het British Touring Car Championship en de kampioenschappen in Duitsland en Italië. Bovendien streden de Audi A4 Super Touring wagens, met steun van de respectievelijke importeurs, om de nationale toerwagenkampioenschappen in België, Spanje, Australië en Zuid-Afrika.

Het seizoen 1996 werd een fenomenaal succes voor Audi en zijn quattro vierwielaandrijving: het merk met de vier ringen behaalde in alle zeven landen de kampioenstitel. In eigen land was dat overigens Jean-François Hemroulle, die voor de Belgian Audi Club reed. Geen overtuigender bewijs van de superioriteit van de quattro-technologie ...

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels