Lucas di Grassi:
het DNA van een winnaar

Audi Magazine

Dat de Formule E vandaag bestaat, is voor een groot stuk te danken aan Lucas di Grassi. Oorspronkelijk was hij testpiloot, vandaag rijgt hij de successen aan elkaar voor Audi. Hij is de man van alle records in deze 100% elektrische discipline. Portret van een kampioen met puur Audi DNA, één en al bevlogenheid, zowel op als naast het circuit.

Lucas di Grassi
Di Grassi

Als er een geschiedenisboek over de Formule E bestond, zou de naam van Lucas di Grassi ongetwijfeld op de eerste pagina blinken. De Braziliaan is een van de uitschieters in deze discipline, waarvan hij nog geen seizoen miste. Beter nog: hij reed élke race (alleen de Engelsman Sam Bird speelde hetzelfde klaar). Dat Lucas di Grassi en de Formule E nauw met elkaar verbonden zijn, is duidelijk. Dat was trouwens al het geval nog voor de eerste E-Prix werd gereden.

Di Grassi een expert

Een expert

Flashback naar 2012. Het Formule E-kampioenschap zit nog in de conceptfase. Alejandro Agag, promotor van wat de eerste 100% elektrische racewedstrijd moet worden, doet een beroep op de expertise van Lucas di Grassi voor de ontwikkeling van de wagens. De Braziliaan wordt officieel testpiloot en speelt een sleutelrol in de ontwikkeling van het prototype, dat de blauwdruk vormt voor het concept van de Gen 1-racewagen. Die wordt ingezet tijdens het allereerste Formule E-seizoen in 2014. Datzelfde jaar nog verruilt di Grassi zijn testpilootsoutfit voor eentje met het Audi logo.

Di Grassi portret

Een recordhouder

Het is magie vanaf de allereerste race: de E-Prix in Peking. Lucas di Grassi kroont zich tot winnaar en schrijft zo meteen geschiedenis. Een gedroomde start, die de toon zet voor een vruchtbare relatie. Want de successen zijn nog maar net begonnen. Aan het einde van zijn derde seizoen in 2016/2017, wint de Braziliaanse piloot de Supreme Grail door zich naar de top van het pilootsklassement te knokken. Het jaar erop deelt iedereen in de glorie: het Audi team haalt in de laatste race de constructeurstitel binnen.

Met zes seizoenen in de Formule E is Lucas di Grassi de man van alle records in deze discipline. De cijfers bewijzen het: 32 podia, 10 overwinningen en 796 punten. Een totaal dat hij hoopt te verhogen in zijn zevende opeenvolgende jaar – alweer een record – achter het stuur van de nieuwe Audi e-tron FE07. Overigens de eerste wagen die is uitgerust met een nieuwe aandrijflijn die Audi volledig intern ontwierp en ontwikkelde.

Auto instappen

Een pionier

De talenten van Lucas di Grassi blijven overigens niet beperkt tot racen. Net als Audi zet hij graag in op innovatieve projecten, gekoppeld aan de mobiliteit van morgen en autoraces. En dus altijd in het teken van elektrisch rijden. Sinds 2016 maakt hij deel uit van het Roborace-avontuur, dat tot doel heeft het eerste racekampioenschap van ... autonome wagens op poten te zetten. En aangezien Lucas di Grassi echt een man van zijn tijd is, verleent hij ook zijn steun aan het nieuwe eSkootr-kampioenschap, het eerste kampioenschap voor elektrische scooters, dat in 2021 uit de startblokken schiet.

Ambassadeur

Een ambassadeur

Dat Lucas di Grassi betrokken was bij de ontwikkeling van de Formule E, was niet alleen om zijn honger naar overwinningen te stillen. De 36-jarige vader is enorm geïnteresseerd in de klimaatproblematiek. Sinds 2018 werkt hij mee aan oplossingen in zijn rol als VN-ambassadeur. Om de klimaatzaak in de schijnwerpers te zetten, nam hij onder meer deel aan twee documentaires. De eerste, The Race for Clean Air, bracht hem naar New Delhi, een van 's werelds meest vervuilde grootsteden, om de ernst van de situatie bloot te leggen. De tweede, And We Go Green – geregisseerd door Leonardo Di Caprio – toont het dagelijkse leven van Formule E-piloten en hun waardevolle bijdrage aan dit ‘laboratorium van de mobiliteit van morgen’.

We kunnen gerust stellen dat het leven Lucas di Grassi toelacht. Zijn projecten dragen bij tot een groenere mobiliteit. Zijn carrière in de autosport is een toonvoorbeeld van duurzaamheid. En zijn samenwerking met Audi is over de hele linie een succesverhaal. Het enige dat we hem nog kunnen toewensen is een pilotentitel om zijn Formule E-carrière voor Audi gepast af te sluiten, nu het merk met de vier ringen de overstap maakt naar de rally in 2022. Of di Grassi daarin slaagt, ontdekken we vanaf 26 en 27 februari op het circuit van Ad Diriyah in Saoedi-Arabië.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels