Lucas di Grassi voelt
Audi RS e-tron GT aan de tand: de indrukken van een kampioen

Audi Magazine

Oktober 2020. Afspraak op het testparcours van Audi's Competence Center Motorsport in Neuburg. Lucas di Grassi, Audi-piloot in de Formule E en wereldkampioen 2017, is uitgenodigd voor iets heel bijzonders: een testrit met de Audi RS e-tron GT. Onder begeleiding van de ontwikkelaars van de wagen, mag hij zijn uitzonderlijke talent aanwenden om alle facetten van de 100% elektrische sportwagen te verkennen. En hij deelt met plezier zijn indrukken met u...

Lucas di Grassi voelt Audi RS e-tron GT aan de tand: de indrukken van een kampioen
Audi RS e-tron GT

Bij Audi rijmt elektriciteit steeds beter op intensiteit. De serie 100% elektrische wagens van het merk met de vier ringen krijgt er binnenkort namelijk een eerste RS-model bij. Een hoogwaardige Gran Turismo met indrukwekkende prestaties, die liefhebbers van pure sensaties in vervoering zal brengen. Zijn naam: de Audi RS e-tron GT. Om maximaal tegemoet te komen aan de wensen van bestuurders inzake dynamiek, vermogen en precisie, vroeg Audi zijn Formule E-piloot Lucas di Grassi om eens te peilen naar de capaciteiten van dit revolutionaire model. Spoiler alert: deze GT overtrof de verwachtingen ruimschoots.

Permanent acceleratievermogen

Permanent acceleratievermogen

Naast racepiloot is Lucas di Grassi ook VN-ambassadeur voor de bescherming van de luchtkwaliteit. Geen wonder dus dat zijn interesse voor elektrische mobiliteit verder gaat dan autoracen. De Braziliaanse piloot volgt de elektrificatie bij Audi met de grootste belangstelling en hij was meteen enthousiast over de uitnodiging om de Audi RS e-tron GT te testen. Die deed er nauwelijks vijf rondjes over om de piloot te verleiden. “Hij rijdt echt zalig”, kondigde di Grassi meteen na het uitstappen aan. “En al is een GT-model niet hetzelfde als een echte racewagen, toch merk ik tal van overeenkomsten. Vooral het acceleratievermogen, dat heel lang volledig beschikbaar blijft. Hij gaat van nul naar honderd kilometer per uur in duidelijk minder dan vier seconden. Maar hoe hebben de ingenieurs dat klaargespeeld?”

Permanent acceleratievermogen

Op die vraag heeft Christian Schröder, ontwikkelaar bij PSW, een dochteronderneming van Audi, een duidelijk antwoord: “De Audi e-tron RS GT is uitgerust met twee koelkringen voor de technische onderdelen, die op twee verschillende temperatuurniveaus werken. De koudste kring regelt de temperatuur van de hoogspanningsbatterij en de warmste kring koelt de elektromotoren en de vermogenselektronica. Bovendien is er een koelkring en een verwarmingskring voor het interieur, wat waarschijnlijk niet het geval is in uw racewagen.” De motor kan dus altijd precies op de ideale temperatuur worden gehouden, en dat verklaart de uitstekende acceleratieprestaties van de wagen.

Een verbluffende wegligging

Een verbluffende wegligging

Vijf rondjes op het testparcours zeggen al heel wat over het weggedrag van een wagen. Een opeenvolging van bochten, lange rechte stukken, plots remmen en optrekken … Kortom, de ideale omstandigheden voor een wagen om zijn kwaliteiten te demonstreren. En wat Lucas di Grassi betreft, is de Audi RS e-tron GT met glans geslaagd. “De grip en de precisie van de wagen in de bochten zijn ronduit indrukwekkend”, volgens de piloot.

Une tenue de route bluffante

En hoe komt dat? Dennis Schmitz, ontwikkelaar bij Audi, schrijft het toe aan het hoge technologische niveau van de wagen. De toekomstige eigenaars van de Audi RS e-tron GT mogen zich verheugen op “alle spitstechnologie die vandaag de dag beschikbaar is. Daartoe behoort ook de vierwielsturing, die de achterwielen in staat stelt bij lage snelheid in de tegengestelde richting van de voorwielen te draaien, voor een betere dynamiek, en in dezelfde richting als de voorwielen bij hoge snelheid voor een betere stabiliteit. De besturing van de voorwielen is sportief en direct, maar zonder een te scherpe verhouding. Ook dat is een typisch kenmerk van onze Gran Turismo-filosofie.” De ontwikkelaars hebben dus alle zeilen bijgezet om de wagen een zo sportief mogelijk karakter mee te geven.

Maar Lucas di Grassi was ook onder de indruk van de kwaliteit van de remmen. Volgens hem zijn de remmen “zowel krachtig als nauwkeurig, wat niet eenvoudig te realiseren is bij een grote elektrische wagen.” Maar onmogelijk staat niet in het woordenboek van Audi. Christian Schröder legt uit waarom: “Deze Audi RS e-tron GT is voorzien van remschijven in keramische koolstofvezel die de prestaties verbeteren – die zijn verkrijgbaar als optie, in plaats van de standaard stalen remschijven.”

Elektriciteit in een nieuwe dimensie

Elektriciteit in een nieuwe dimensie

Met de Audi RS e-tron GT verlegt Audi nogmaals de grenzen van de elektrische mobiliteit door er een ander belangrijk gedeelte van zijn DNA in op te nemen: de liefde voor snelheid en sport. En wat een mooi symbool om dat te doen met de RS-serie, die al meer dan 25 jaar het geluk uitmaakt van de liefhebbers van sportief rijden.

“De Audi RS-modellen zijn de meest sportieve en de meest begeerlijke modellen van Audi, met de meest krachtige motoren en een maximale dynamiek. Ze staan garant voor een ongeëvenaard en compromisloos rijplezier tijdens dagelijkse ritten”, volgens Julius Seebach, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Met het prototype Audi RS e-tron GT brengen we deze Audi RS-eigenschappen binnen in het elektrische tijdperk. Het is een revolutie bij Audi in het high performance-segment.” Bent u klaar voor de elektrische en sportieve Gran Turismo?

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels