Interview Audi & Hollywood: zet de popcorn klaar

Audi op de filmset: “Actiefilms zijn een heel dankbaar genre”

Audi Magazine

Wilde achtervolgingen. Crashes. Topsnelheden. Audi en film, het is een geslaagd huwelijk. Zet alvast de popcorn klaar voor straks, want dit is een interview vol filmtips. We vuurden onze vragen af op Kai Mensing, internationaal expert productplacement bij Audi AG. Hij verklapt hoe het eraan toe gaat op de set, hoe conceptwagens voor films tot stand komen en of er ooit een échte Audi RSQ e-tron komt. Tal van insider tips dus om nog meer plezier uit uw filmavond te halen.

Audi in Avengers
Kai Mensing

Wat was de eerste Audi die ooit in een film te zien was? En wat was uw eerste ‘wapenfeit’?
“Het eerste voorbeeld van productplacement van Audi dat ik me voor de geest kan halen, was een Audi 5000 in de Steven Spielberg-klassieker E.T., uit 1982. Zelf werk ik sinds 2010 voor de afdeling productplacement. Mijn eerste grote, internationale project was voor The Cold Light of Day in 2012.”

Hoe gaat zo’n productplacement eigenlijk in zijn werk? Neemt Audi contact op met de filmstudio, of andersom?
“Er is geen standaardproces. Soms nemen wij contact op met de studio, soms andersom. Agentschappen en contacten uit de filmindustrie of soms zelfs regisseurs of leden van de cast die ons kennen, weten ons ook te vinden. Meestal lezen we het script en checken we of het aanbod overeenkomt met onze strategie en communicatiedoelen. Als dat zo is, ondersteunen we het project met wagens, onderdelen en technische expertise. Zo zorgen we ervoor dat de studio alle nodige middelen heeft.”

Audi TT

Hoe verloopt de samenwerking met de filmstudio? Hoeveel inspraak heeft Audi bijvoorbeeld in de verhaallijn en de context waarin de wagens getoond worden?
“We gaan zeker geen scènes aan onze noden aanpassen. Ons doel is een organische, authentieke integratie van ons merk en onze producten in entertainment voor het grote publiek. Dus we forceren niks. Wij passen ons aan aan het verhaal. Als het script vraagt om een sportieve wagen, leveren we bijvoorbeeld een Audi R8, of een van de RS-modellen.”

Heeft Audi een voorkeur voor bepaalde filmgenres? Zijn er films waaraan het merk liever niet meewerkt?
“Er is geen uitgesproken voorkeur, maar natuurlijk zijn actiefilms wel een heel dankbaar genre, omdat we daarin de wagens op een meer dynamische manier kunnen integreren. Dat heeft wel de voorkeur boven statische placements.”

Misschien de opvallendste film uit het rijtje is het licht-erotische Fifty Shades of Grey. Heeft Audi erover geaarzeld om die samenwerking aan te gaan?
“De wagens van Audi worden meermaals vermeld in de boeken. Het was dus logisch dat ze ook deel zouden uitmaken van de films. Er zitten niet echt scènes in de film waarbij we onze wenkbrauwen fronsen bij de context waarin de wagen getoont wordt. Dus verleenden we zonder twijfelen onze medewerking.”

Audi connect

Wat is de grootste uitdaging in productplacement?
“Logistiek. We moeten de wagens – en soms meerdere, identieke modellen – samen met extra onderdelen en een team voor technische ondersteuning in een korte tijd op locatie krijgen. En filmsets zijn vaak ver of moeilijk bereikbaar.”

Ooit gekke dingen meegemaakt op de set?
“Voor een crash-scène in een film waren we vergeten om de emergency call & service-functie uit te schakelen. Die was toen gloednieuw, en zou net gelanceerd worden. Bij een ernstig ongeval stuurt ze een automatische verwittiging naar het Audi emergency call center. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer de airbag getriggerd wordt. De wagen stuurt dan zijn gps-locatie, rijrichting en het aantal inzittenden door. De stunt activeerde die functie … en ik moest aan het call center uitleggen dat het vals alarm was. Een heel gekke toestand, maar de filmcrew was wel serieus onder de indruk van hoe goed die ingebouwde veiligheidsfunctie werkte.”

Meer weten over emergency call & service-functie
Civil war

Wat is je favoriete film of scène met een wagen van Audi?
“De achtervolgingsscène met de Audi SQ7 in Captain America: Civil War, uit de Marvel-reeks. Die scène creëren was ontzettend uitdagend, want we moesten meerdere weken in een tunnel werken met heel, heel veel wagens. Vooral de zware stunt aan het einde van de scène vroeg een minutieuze voorbereiding van de stuntcrew en onze technische experts.”

Design

Voor sommige films, zoals I, Robot, wordt een Audi conceptwagen speciaal ontwikkeld. Hoe gaat dat proces in zijn werk? Is er een nauwe samenwerking met de filmcrew?
“Ja, er is een heel nauwe samenwerking nodig tussen de filmcrew en Audi Design, maar evengoed met de communicatie- en marketingafdeling van Audi. Meestal begint het proces met een gedetailleerde briefing van de filmstudio, daarna mogen de designers van Audi hun creativiteit botvieren. Zij zetten hun ideeën op papier en die schetsen gaan dan naar de studio voor goedkeuring. Onze CAD-ontwerpers zetten de geselecteerde schetsen om in een virtueel model, waarna het er al heel realistisch uitziet. Dat design wordt op zijn beurt geëvalueerd door het creatief team van de filmstudio en aangepast aan de esthetiek en artistieke richtlijnen voor de film. Dat ontwerp gaat vervolgens terug naar Audi ter revisie. Zo gaat het een aantal keer over en weer, tot iedereen tevreden is over het resultaat.”

Audi e-tron concept

Wat is volgens jou de meest indrukwekkende conceptwagen die ooit in een film te zien was?
“Zonder twijfel de Audi e-tron GT concept die Tony Stark bestuurde in Avengers: Endgame.”

Spies in Disguise

Zijn zo’n conceptwagens een goede manier om te testen hoe het publiek reageert op nieuwe functies? Zijn sommige functies die werden ontwikkeld voor ‘filmwagens’ bijvoorbeeld ooit al echt in productie gebracht?
“Ik zal een voorbeeld geven. De wagen die we ontwierpen voor Spies in Disguise, de Audi RSQ e-tron, combineert een waaier van functies. Full electric drive, virtuele buitenspiegels, laserverlichting, Audi on demand, een holografische snelheidsmeter, automatisch rijden én fictionele functies die op de behoeften van onze filmheld Lance Sterling zijn afgestemd. Heel wat van die technologieën bestaan al, of gaan binnenkort in serieproductie. Zo ontstaat er een geloofwaardige link tussen fictie, de toekomst en de realiteit.”

Komt de Audi RSQ e-tron zelf ooit in serieproductie?
“Helaas: het is een puur fictief model.”

Het is wel een heel bijzonder voorbeeld, want Spies in Disguise is een animatiefilm. En voor Audi was het ook de eerste keer dat het een louter ‘virtuele’ conceptwagen moest ontwerpen. Verschilde die manier van werken erg van de gewoonlijke?
“Niet wat betreft de keuze op basis van het script. Maar natuurlijk was er wel een heel groot verschil op het vlak van implementatie, omdat er geen echte wagens nodig waren. We sluiten zeker niet uit dat we in de toekomst nog meewerken aan dit soort films.”

Meer weten over Audi on demand
Productplacement spiderman

Wat is de belangrijkste reden voor Audi om aan productplacement te doen? Is er een groot effect op het publiek?
“Het is onderdeel van de nieuwe merkstrategie om in te zetten op projecten met een groot bereik. Blockbusters vormen voor Audi het perfecte toneel om fans, klanten en potentiële klanten warm te maken voor het merk. Het allerbelangrijkste is dat de wagen op een geloofwaardige manier deel wordt van de plot. Films nestelen zich in het collectief geheugen en gaan decennialang mee, van het grote tot het kleine scherm. Zo kan een enkele film een bereik hebben van honderden miljoenen mensen over de hele wereld – wat dat van traditionele reclame serieus overtreft.”

De ultieme Audi-filmchecklist

Klaar voor een paar avonden topfilms met topwagens? In deze kaskrakers kunt u uw favoriete Audi’s spotten.

> 1982 – Audi 5000 in E.T., the Extra-Terrestrial (Steven Spielberg)
> 1998 – Audi S8 in Ronin (John Frankenheimer)
> 1999 – Audi A4 berline in The Insider (Michael Mann)
> 2003 – Audi TT Roadster in Legally Blonde 2: Red White & Blonde (Charles Herman-Wurmfeld)
> 2006 – Audi A3 Sportback in Superman Returns (Bryan Singer)
> 2007 – Audi A5 in The Bourne Ultimatum (Paul Greengrass)
> 2008 – Audi R8, S5 en Q7 in Iron Man (Jon Favreau)
> 2008 – Audi A3 Sportback en S8 in Taken (Pierre Morel)
> 2010 – Audi A5 Sportback in The American (Anton Corbijn)
> 2013 – Audi R8 Spyder en A8 in The Wolverine (James Mangold)
> 2014 – Audi A5 Cabriolet en S6 in Transformers: Age of Extinction (Michael Bay)
> 2015 – Audi Allroad B8, A3 Berline, A4 Cabriolet, Q7, S7, S8 en R8 Spyder, in Fifty Shades of Grey (Sam Taylor-Johson)
> 2017 – Audi A8 in Spider-Man: Homecoming (Jon Watts)
> 2017 – Audi A3 en Q7 in Fifty Shades Darker (James Foley)
> 2018 – Audi Q5, Q7, RS7 en R8 in Fifty Shades Freed (James Foley)
> 2019 – Audi e-tron Sportback concept en e-tron GT concept in Avengers: Endgame (Joe & Anthony Russo)
> 2019 – Audi e-tron SUV, A7 en Q8 in Spider-Man: Far From Home (Jon Watts)
> 2019 – Audi RSQ e-tron concept in Spies in Disguise (Nick Bruno)