Audi bouwt verder aan de snelweg naar zijn elektrische toekomst.

Audi Magazine

Als je zoals Audi echt gelooft in elektrische mobiliteit, dan kan het snel gaan. Dat bewijzen hun aangekondigde vernieuwingen. Geen verbrandingsmotoren meer voor de nieuwe modellen, maar wel de ontwikkeling van hybride-technologie, met een gloednieuw model in aantocht. Audi belooft hun toekomstige bestuurders de vele voordelen van elektrisch rijden.

Audi: onderweg naar een elektrische toekomst
Euro 7: Audi stopt met nieuwe verbrandingsmotoren.

Euro 7: Audi stopt met nieuwe verbrandingsmotoren.

Om de CO2-uitstoot van dieselmotoren zoveel mogelijk tegen te gaan, volgen euronormen elkaar steeds sneller op. Toen Audi onlangs tegemoetkwam aan de huidige Euro 6-norm voor zijn hele gamma, werd de strengere Euro 7-norm al aangekondigd. Daarom nemen ze nu een drastisch besluit: geen nieuwe verbrandingsmotoren meer. Volgens Markus Duesmann, CEO van Audi, zou een investering in verbrandingsmotoren die aan de norm beantwoorden namelijk "een enorm technische uitdaging zijn, met weinig voordelen voor het milieu". En dat voor motoren die op lange termijn bovendien volledig zullen verdwijnen. Om aan de CO2-emissie-eisen te voldoen, focust Audi zich voortaan liever op twee zaken: het verbeteren van zijn huidige motoren en het ontwikkelen van een volledig elektrisch aanbod. Over dat laatste vertellen we u verderop meer.

Meer ecologische verbrandingsmotoren? Er zijn twee strategieën.

Alle verbrandingsmotoren meteen schrappen is Audi nog niet van plan. Maar het merk met de vier ringen wil zijn huidige modellen wel al sterk verbeteren op vlak van vervuiling. Concreet heeft Audi daarvoor twee strategieën. De eerste: de uitlaatgassen beperken dankzij het gebruik van filters die fijne stofdeeltjes omzetten in water en stikstof door ze te vermengen met AdBlue.

De tweede strategie vertrekt vanuit hybride-technologie. Audi heeft besloten dat elk van hun verbrandingsmotoren (met uitzondering van de instapmodellen) tegen 2025 gedeeltelijk elektrisch moet zijn - hetzij als plug-inhybride, hetzij als mild hybride-systeem. Een maatregel die het mogelijk zal maken het brandstofverbruik terug te schroeven tot 0,7 l/100 km, wat uiteraard de CO2-uitstoot aanzienlijk zal verminderen.

De 100.000ste Audi e-tron rolt van de band: een sprong in de elektrische toekomst.

De 100.000ste Audi e-tron rolt van de band: een sprong in de elektrische toekomst.

De elektrische revolutie van Audi heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: iets meer dan twee jaar na de productiestart is de 100.000ste Audi e-tron van de band gerold in de fabriek in Vorst, Brussel. Een uitzonderlijk cijfer dat de ambitie op vlak van elektrificatie van het Audi gamma nogmaals onderstreept. Die ambitie is nog altijd: twintig 100% elektrische modellen lanceren tegen 2025. Een doelstelling die elke dag realistischer wordt. De Audi e-tron is ondertussen zeker niet meer het enige elektrische model. Hij werd gevolgd door de Audi e-tron Sportback en de Audi e-tron GT, evenals de Audi Q4 e-tron en de Q4 Sportback e-tron die er dit jaar bij komen. Er zijn daarnaast verschillende nieuwe concepten in de maak waarvoor Audi investeerde in hybride-technologie.

Audi Q4 e-tron: een productie in volle gang.

Audi Q4 e-tron: een productie in volle gang.

De elektrische sprint van Audi wint nog aan snelheid met de komst van de Audi Q4 e-tron. Dit 100% elektrische en compacte model is de eerste elektrische SUV die Audi in Duitsland produceert. De productie vond plaats op het modulaire elektrische platform MEB, waarvan de veelzijdige structuur ook de montage van andere elektrische modellen van de Volkswagen-groep toelaat.

Zo’n 1.400 Audi medewerkers zetten zich dagelijks volop in om de Audi Q4 e-tron op de weg te krijgen. Net als andere wagens in het Audi e-tron assortiment, wordt het model zo duurzaam mogelijk geproduceerd in de fabriek in Zwickau. Een fabriek die voorziet in alle energiebehoeften met behulp van hernieuwbare bronnen en die beschikt over een erg efficiënte warmtekrachtkoppelingscentrale. Maar er is meer: ook de end-of-life van het voertuig wordt op voorhand in rekening genomen. De batterij van de Audi Q4 e-tron kan bijvoorbeeld ingezet worden voor second-lifeconcepten of gerecycled als grondstof.

Pilootproject: duurzame velgen voor de Audi e-tron GT.

Pilootproject: duurzame velgen voor de Audi e-tron GT.

Inzetten op elektrische motoren is één ding. Maar Audi wil nog meer doen om de CO2-uitstoot te verminderen. Beetje bij beetje moet hun hele productieproces zijn steentje bijdragen. En om dat waar te maken, volgen de innovatieve plannen elkaar in sneltempo op. Een recent voorbeeld: de velgen van de nieuwe Audi e-tron GT.

Als onderdeel van een pilootproject sloegen Alcoa (leverancier van aluminium) en RONAL GROUP (fabrikant van velgen) de handen in elkaar om een ​​velg te produceren van CO2-neutraal aluminium. En met succes. Aanvankelijk gebruikte Alcoa, in samenwerking met hun joint venture ELYSIS, een nieuw proces bij het smelten van aluminium, waarbij de uitstoot zuurstof is in plaats van koolstofdioxide. ELYSIS gebruikt een zogenaamde ‘inerte anode’ die de traditionele koolstofanodes tijdens elektrolyse - het proces om primair aluminium te maken - vervangt.

Het CO2-neutrale aluminium vervoerden ze vervolgens naar RONAL GROUP, die, om het duurzame plaatje compleet te maken, de velgen fabriceerde met 100% eco-elektriciteit op hun site in Landau - waarbij ze het warmteverbruik tot slot compenseerde met koolstofkredieten.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels