Audi vergroot de slagkracht van onze nationale hockeyteams

Audi Magazine

De populariteit van hockey is de laatste jaren bijzonder groot in België. Ongetwijfeld hebben de uitstekende prestaties van onze Red Panthers en Red Lions hieraan bijgedragen. Ook Audi is fan: al verschillende jaren zijn we sponsor van onze nationale teams. Audi PR Manager Sofie Luyckx vertelt over dit succesvolle partnership.

Audi vergroot de slagkracht van onze nationale hockeyteams
Hockey is zowel op het vlak van sportieve resultaten als van leden een snel groeiende sport in België

Hockey is zowel op het vlak van sportieve resultaten als van leden een snel groeiende sport in België. In 2010 waren ongeveer 24.000 leden aangesloten bij de Belgische hockey federatie, in 2020 waren dat er 53.215, meer dan een verdubbeling. Audi is dan ook zeer trots om deel uit te maken van dit verhaal.

Isle of Man en de Audi TT Roadster: ongerept en ongeremd

Hoe lang sponsort Audi het hockey al en hoe begon dit geweldige verhaal?


Sofie Luyckx: “Audi voelde een hele tijd geleden de hockeytrend al perfect aan. Sinds 2013 prijken de vier ringen op de truitjes van de Belgische nationale hockeyteams. Aan het begin van het partnership heette het Belgische kampioenschap nog de Audi Hockey League (naar analogie van het voetbalequivalent “Jupiler pro league”, gesponsord door het bekende biermerk). Nu spitst het partnership zich vooral toe op de Hockey Pro League, het internationale toernooi.

Het ondersteunen van hockey is een vanzelfsprekende keuze, aangezien we onder onze werknemers en klanten een grote gemeenschap van spelers en fans hebben. Partners kunnen meegroeien met de hockey community en zo de naamsbekendheid vergroten.”

Hoe is Audi tot deze sport gekomen?

Hoe is Audi tot deze sport gekomen?

“Hockey is een frisse en spectaculaire sport. Een match kan snel kantelen, wat het extra spannend maakt. Het tempo is echt hels geworden, het spel gaat op en neer, waardoor hockey ook echt een leuke tv-sport geworden is, ook voor mensen die er misschien niet zoveel van kennen.

De goede resultaten van de nationale ploegen, zowel bij de dames als de heren, zorgden ervoor dat de sport in het vizier van ons merk kwam voor een nieuw partnership. Audi lijkt een neus te hebben voor succes. De Red Lions stonden in 2013 op de 9e plaats op de wereldranglijst in het hockey. Dit was toen al een sport in volle ontwikkeling en we kozen ervoor om partner te worden van de Belgische hockey federatie (KBHB), en zo ook van de Belgische nationale teams die enorm veel potentieel hadden.

En of die keuze toen de juiste bleek te zijn! Ondertussen kon Audi als trotse partner toejuichen hoe de Red Lions in 2016 zilver behaalden op de Olympische Spelen in Rio, wereldkampioen werden in 2018 en Europees kampioen in 2019. Zowel de Red Lions als de Red Panthers veroverden de bronzen medaille op het EK Hockey in 2021. Het nationale heren hockeyteam bekleedt momenteel de tweede plaats op de wereldranglijst. De dames staan momenteel op de achtste plaats, maar trainen hard, en zullen binnen afzienbare tijd de mannen bijbenen.”

Hoe verloopt de samenwerking?

Hoe verloopt de samenwerking?

“De samenwerking met de Belgische hockey federatie verloopt heel goed. Ze denken mee, staan open voor suggesties, zijn proactief … Wat belangrijk voor ons is, zijn de activiteiten tijdens hockey-events voor onze klanten en de hockeyfans, en de mogelijkheid om daar als merk aanwezig te zijn.

De Red Lions en Red Panthers zijn talentvolle ploegen. Velen zijn in de jeugdreeksen samen opgegroeid, wat hen een hechte ploeg maakt en tevens hun sterkte is. Het is een plezier om met hen samen te werken. De meeste spelers zijn ook perfect tweetalig, waardoor ze ideale ambassadeurs zijn.”

Inmiddels is het team Europees en Wereldkampioen geworden, hoe heeft Audi deze grote successen ervaren?

Inmiddels is het team Europees en Wereldkampioen geworden, hoe heeft Audi deze grote successen ervaren?

“Het zijn de topprestaties van de Belgische hockeywereld die de media-aandacht een belangrijke boost gaven. Voor een partner betekent dat natuurlijk ook extra visibiliteit bij het grote publiek. In de zomer van 2016 zorgden de Red Lions voor een nationaal delirium door zilver te pakken in Rio tijdens de finale van het olympisch hockeytoernooi. Wij zijn als merk zeer trots om deel te kunnen uitmaken van dit succesverhaal. Die overwinning zette de sport echt op de kaart in België, en België op de kaart in de hockeywereld. In 2019 werd het Europees kampioenschap georganiseerd in Wilrijk, waar Audi aanwezig was met een leuke activatie voor de bezoekers in het kader van de lancering van de nieuwe Audi Q3.”

Welke waarden deelt Audi met onze hockeyteams?

Welke waarden deelt Audi met onze hockeyteams?

“Fair play, respect en de wens om grenzen te verleggen, zijn fundamentele waarden bij hockey die gedeeld worden door Audi.

De hoogtechnologische materialen die in het hockey bijvoorbeeld voor de sticks worden gebruikt, herinneren op hun beurt aan de Audi ultra spitstechnologie die het merk aanwendt in zijn wagens: lichter, sterker, efficiënter.
Het is een sport die evenredig wordt beoefend door mannen en vrouwen aan beide zijden van onze taalgrens.”

Wat kan Audi bijdragen dat waardevol is voor de hockeywereld?

Wat kan Audi bijdragen dat waardevol is voor de hockeywereld?

“Audi wil door zijn naam aan de hockeywereld te verbinden meer bereiken dan een klassieke sponsoring. Het doel is in de eerste plaats de beleving van een gemeenschappelijke ervaring voor klanten, fans, werknemers ... zoals dat enkel kan bij een sport op topniveau.

Als onderdeel van de meerjarige overeenkomst mochten 15 KBHB-medewerkers de sleutels van hun nieuwe bedrijfswagen in ontvangst nemen. De vloot bestaat uit 5 Audi A3 Sportback, 5 Audi Q3 Sportback, 3 Audi Q5 en 2 Audi A4 Avant. Al deze modellen bieden innovatieve connectiviteit, zuinige motoren en een aantrekkelijk design... Voor deze mensen is een bedrijfswagen een werkinstrument, maar ook veel meer. De wagen moet veilig, betrouwbaar en zuinig zijn. Dankzij de nieuwe bestickering zal u de Audi’s meteen herkennen in het verkeer!”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels