Pebble Beach concept car > Performance > Audi België

De Audi PB18 e-tron:
concept car voor het circuit en de straat.

Audi Magazine

In het Californische Monterey stelde Audi eind augustus de Audi PB18 e-tron voor tijdens de Pebble Beach Automotive Week. Een spectaculaire concept car of beter nog: de sportwagen van morgen. Wat mag u verwachten van dit buitengewone elektroconcept?

De Audi PB18 e-tron
De Audi PB18 e-tron

De Audi PB18 e-tron is een grensverleggende racewagen. Hij is breed, vlak en duidelijk geïnspireerd door de windtunnel en het racecircuit. Concept en design zagen het licht in de nieuwe Audi ontwerpstudio in Malibu. En technisch gezien is hij duidelijk geïnspireerd op de winnende Le Mans-wagens.

Vanwaar de naam van deze nieuwe concept car van Audi? PB staat voor Pebble Beach. Het cijfer verwijst naar de R18 uit de Le Mans-race. En ja, deze concept car is ook volelektrisch, net als de pas gelanceerde Audi e-tron.

Audi Aicon revisited

Audi Aicon revisited

Op het eerste gezicht lijkt de Audi PB18 e-tron qua design sterk op de Audi Aicon uit 2017: naar binnen gekeerde zijramen, extreem uitgebouwde wielkasten ... En hij wordt ook elektrisch aangedreven met een compacte solid-state-batterij.

Maar waar de Aicon een volledig geautomatiseerde wagen was, staat de PB18 e-tron op de autonomieschaal bij ‘Level 0’. Dat betekent dat de bestuurder hier zelf het gas- of rempedaal induwt: op circuit én op straat.

Maar waar de Aicon een volledig geautomatiseerde wagen was, staat de PB18 e-tron op de autonomieschaal bij ‘Level 0’.

Drive-by-wire techniek

De bestuurderszetel met cockpit is het pronkstuk van dit studiemodel. Als je de Audi PB18 e-tron in je eentje gebruikt, kan je de bestuurderszetel met dashboard naar het midden van het interieur schuiven: de beste plaats voor het racecircuit.

Gael Buzyn, Head van de Audi Design Loft in Malibu: “We willen de bestuurder een ervaring aanbieden die je enkel vindt in een racewagen zoals de Audi R18. En daarnaast willen we dat de PB18 e-tron ook dagelijks gebruikt kan worden, met een extra passagier naast de bestuurder.

“We willen de bestuurder een ervaring aanbieden
die je enkel vindt in een racewagen zoals de Audi R18.”

Audi Aicon revisited

De motorsport inspireert

De Audi PB18 e-tron is gebouwd als een sportwagen: met een middenmotor en een cabine die ver naar voren staat. Het zwaartepunt van de auto bevindt zich achter de bestuurder, maar voor de achteras: en dat komt de rijdynamiek ten goede.

Deze concept car is gemaakt van aluminium, koolstof en lichtgewicht composieten, wat zijn gewicht sterk naar beneden haalt. Met een innovatieve, relatief lichte batterij komt het totaalgewicht op minder dan 1.550 kg.

Afmetingen
4.53

meter lang

2

meter breed

1.15

meter hoog

Drive-by-wire techniek

Van opzij heeft de Audi PB18 e-tron een licht hellende daklijn die ver naar achteren doorloopt en enorme C-stijlen. Opvallend is ook de grote laadruimte met een laadcapaciteit van 470 liter. Een exclusieve bagageset maakt dat die bagageruimte optimaal gebruikt kan worden.

Met een innovatieve, relatief lichte batterij komt het totaalgewicht op minder dan 1.550 kg.

Drive-by-wire techniek

3 elektromotoren en quattro-aandrijving

Deze concept car heeft 3 krachtige elektromotoren: 1 vooraan en 2 achteraan. Ze leveren een vermogen van maximaal 150 kW aan de vooras en 350 kW aan de achterzijde. De Audi PB18 e-tron is natuurlijk ook een echte quattro. Het maximaal vermogen is 500 kW, en bij een boost kan de bestuurder tijdelijk tot 570 kW mobiliseren. Het gecombineerde koppel van maximaal 830 newtonmeter maakt een versnelling van 0 tot 100 km per uur mogelijk in nauwelijks meer dan 2 seconde

Drive-by-wire techniek

Het maximaal vermogen is 500 kW (680 pk), en bij een boost kan de bestuurder tijdelijk tot 570 kW (775 pk) mobiliseren.

De focus ligt niet alleen op krachtige prestaties, maar ook op maximale efficiëntie. Terwijl gereden wordt, recupereert de Audi PB18 e-tron grote hoeveelheden energie: om te remmen maakt het voertuig gebruik van de elektromotoren. De hydraulische remmen komen alleen in aanmerking voor krachtig remmen.

De afzonderlijke elektromotoren op de achteras zijn verantwoordelijk voor het sportieve rijgedrag. De Torque Control Manager, die samenwerkt met de elektronische stabilisatiecontrole (ESC), verdeelt de kracht actief naar de wielen van de voor- en achteras indien nodig. Deze koppelbesturing zorgt voor maximale dynamiek en stabiliteit.

De Audi PB18 e-tron is al ontworpen voor laden met een spanning van 800 volt. Dit betekent dat de batterij in ongeveer 15 minuten volledig kan worden geladen. Daarnaast kan hij ook via inductie draadloos worden geladen met Audi Wireless Charging (AWC). Dit gebeurt met een laadpad met integrale spoel op de vloer waar de auto geparkeerd wordt.

Hoe de PB18 e-tron er verder uitziet?

Hoe de PB18 e-tron er verder uitziet?

Een platte rode lichtstraal markeert de breedte van de achterkant. De luchtuitlaten achteraan zitten hoog, met een diffuser die omlaag kan. Ook de achterspoiler, die normaal gefixeerd is, kan achterwaarts worden uitgetrokken.

Wijd uitgebouwde wielkasten benadrukken het extreem brede spoor van de PB18 e-tron en illustreren het dynamische potentieel van de auto en de verplichte quattro-aandrijving. De grote 22-inch wielen, elk met 8 asymmetrisch ontworpen spaken, doen denken aan turbine-inlaten.

De voorkant wordt gedomineerd door het 6-hoekige Singleframe-rooster. Het merklogo staat bovenaan in de typische Audi sportwagenstijl. Grote luchtinlaten zorgen voor de nodige koellucht naar de remmen en de elektrische voormotor.

Brede en vlakke lichtunits met geïntegreerde digitale matrix-technologie en laserstralen met grootlicht tekenen het gezicht van de PB18 e-tron. De laser grootlichten met hun enorme bereik verwijzen naar de autosport. Deze technologie maakte zijn debuut in de Le Mans R18 racewagen, waar de maximale lichtopbrengst bij snelheden boven de 300 km per uur ook ’s nachts een cruciaal veiligheidsvoordeel is.

Een extra handigheid is het doorschijnende OLED-scherm dat de ideale lijn toont voor de volgende bocht op het circuit. Bij normaal wegverkeer staan de richtingspijlen en andere symbolen van het navigatiesysteem op datzelfde scherm aangegeven.

video

Concept car zonder compromissen

Audi bouwt sinds 2017 een nieuwe familie van visionaire, elektrische auto's voor het volgende decennium: elektrisch aangedreven en precies gericht op hun respectievelijke gebruiksscenario. Auto's die op dit moment op de markt zijn, zijn vaak compromissen. De huidige conceptauto’s zoals deze Audi PB18 e-tron nemen daarentegen een nieuwe, consistente positie in in een gediversifieerde markt.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels