Waarom Audi vanaf 2026 in de Formule 1 zal zitten

Waarom Audi vanaf 2026 in de Formule 1 zal zitten

Audi Magazine

De symboliek was aanwezig toen Audi in ons land, op het Circuit van Spa-Francorchamps waar het merk onder andere viermaal de 24 Hours of Spa won, zijn nieuwe sportieve uitdaging aankondigde. Tot grote vreugde van de vele fans volgde er na maanden van geruchten een officiële aankondiging: vanaf 2026 zal Audi aanwezig zijn in de Formule 1!

Waarom precies dat ogenblik gekozen werd? In het seizoen 2026 zal het nieuwe motorreglement in werking treden in de F1. Er zijn daarbij twee facetten waarmee rekening moet worden gehouden. In eerste instantie is dat een ideaal moment om in te stappen voor een nieuwe constructeur, die op die manier de gevolgen van een gebrek aan ervaring ten opzichte van de gevestigde namen kan beperken. Daarnaast voldoet het nieuwe reglement ook aan de wensen van Audi, dat zich meer wilde richten op milieuvriendelijke aspecten.

Waarom Audi vanaf 2026 in de Formule 1 zit
De koningsklasse van de autosport

De koningsklasse van de autosport heeft zich namelijk tot doel gesteld om vanaf 2030 CO2-neutraal te zijn. Hoewel de eenzitters zelf eigenlijk slechts voor een klein deel van de CO2-uitstoot verantwoordelijk zijn, wil de F1 het goede voorbeeld geven door gebruik te maken van duurzame synthetische brandstoffen (wat betekent dat er helemaal geen aardolie meer nodig is), maar ook door meer elektrificatie. In de hybridemotor – beter gekend als Power Unit – zal de elektrische motor een grotere rol spelen, met een vermogen van ongeveer 400 kW (of 544 pk). Door die elektromotor te koppelen aan de 1,6 liter turbomotor moet de F1 nieuwe hoogten bereiken op vlak van brandstofefficiëntie, waarbij de nieuwe reglementen ook de ontwikkelingskosten onder controle moeten houden.

Op technologisch vlak is de Formule 1

Op technologisch vlak is de Formule 1 uiteraard de absolute top. We vinden er de allerbeste ingenieurs, die zich bovendien continu blijven verbeteren. Naarmate de elektrificatie van het gamma zich doorzet, kunnen de lessen die getrokken worden uit de racerij vanzelfsprekend van pas komen in de productiewagens van Audi. De F1 is dan ook het ideale platform om te bewijzen dat de slogan “Vorsprung durch Technik” (vooruitgang door technologie) relevanter is dan ooit.

Dat is echter allerminst het complete verhaal!

Dat is echter allerminst het complete verhaal! Na zeges in zowat alle disciplines van de autosport (het wereldkampioenschap rally, de Pikes Peak klimkoers, het wereldkampioenschap uithouding, de belangrijkste GT-races, de Formule E, …) trekt Audi op een sleutelmoment naar de Formule 1. Voornamelijk dankzij de opkomst van de sociale media en het gigantische succes van de Netflix-serie “Formula 1: Drive to Survive”, leeft de discipline als nooit tevoren! Hij heeft een wereldwijde doelgroep en de F1 is populair op alle markten waar Audi aanwezig is. Met meer dan 1,5 miljard tv-kijkers in 2021 en een exponentiële groei op sociale media, is deze sport boordevol emoties uitgegroeid tot een extreem krachtig marketinginstrument.

“Autosport maakt integraal deel uit van ons DNA”

“Autosport maakt integraal deel uit van ons DNA”, bevestigt Markus Duesmann, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “De Formule 1 is zowel een mondiaal platform waarop we ons merk kunnen promoten als een hoogtechnologisch laboratorium waarin we onze straatwagens kunnen ontwikkelen. De combinatie van hoge prestaties en competitie is altijd al een motor van innovatie geweest en er zal dan ook een overdracht zijn van technologie naar onze producten. De introductie van het nieuwe reglement is een uitstekend moment om ons aan de F1 te binden. Daarnaast hebben zowel de Formule 1 als Audi zeer duidelijk ambities op vlak van milieuvriendelijkheid.”

Het is al geweten dat de motoren ontwikkeld zullen worden in het Audi Competence Center Motorsport in Neuburg, niet ver van Ingolstadt, en de naam van het team dat zal worden aangedreven door de Power Units van het merk met de vier ringen zal voor het einde van het jaar worden aangekondigd.

Om zich te kunnen concentreren op de Formule 1

Om zich te kunnen concentreren op de Formule 1, heeft Audi besloten om het project rond het LMDh-prototype, waarmee het wilde terugkeren naar het wereldkampioenschap uithouding en de 24 uur van Le Mans, te annuleren. Het merk blijft evenwel betrokken bij zijn klanten via de afdeling Audi Sport customer racing (ofwel de Audi R8 LMS GT3, GT3 en GT2 en de Audi RS 3 LMS).

In de aanloop naar 2026 zal er nog heel wat werk moeten worden verricht in de kantoren en werkplaatsen van Audi Sport. Vooral omdat er Audi ook nog een andere uitdaging wacht: de allereerste constructeur worden die de Dakar wint met een elektrisch aangedreven bolide! Zal de Audi RS Q e-tron - een technologisch pareltje - na vier etappezeges in de moeilijkste woestijnrally ter wereld in 2022 er volgende januari in slagen om met de grootste beker huiswaarts te keren?

Dat is vanzelfsprekend waar iedereen bij het merk van droomt en in het bijzonder ook Rolf Michl, de nieuwe baas van Audi Sport die het roer overneemt van Julius Seebach. Voor de constructeur uit Ingolstadt ziet de toekomst er uitermate sportief uit!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels