Dakar Rally: Afspraak in 2024 voor Audi Sport!

Dakar Rally: afspraak in 2024 voor Audi Sport!

Audi Magazine

Sport is geen exacte wetenschap en dat geldt zeker voor de autosport! De Dakar Rally wordt over het algemeen beschouwd als de lastigste woestijnrally ter wereld en vormt dan ook een kolossale uitdaging. Dit jaar stond er 8.900 km doorheen de Saudi-Arabische woestijn op het menu, waarvan meer dan de helft tegen de klok. De Dakar is in de eerste plaats een ongelooflijk avontuur en de editie 2023 vormde beslist geen uitzondering op die regel. Zand, veel sporen, immense duinen, maar ook passages over rotsen en tijdens de eerste week zelfs grillige weersomstandigheden met felle regen… Dit was waarschijnlijk een van de lastigste edities van de afgelopen jaren!

Dakar Rally: Afspraak in 2024 voor Audi Sport!
Audi Sport koos niet de gemakkelijkste weg om deze uitdaging aan te gaan

Audi Sport koos niet de gemakkelijkste weg om deze uitdaging aan te gaan. De drie Audi RS Q e-tron E2 worden namelijk aangedreven door elektromotoren die gekoppeld zijn aan een uitermate efficiënte elektriciteitsgenerator en een hoogspanningsbatterij. Op technologisch vlak is de Audi RS Q e-tron E2 een echt pareltje, die minder uitstoot produceert dan zijn tegenstanders en toch goede prestaties neerzet. Het bewijs daarvan: Audi Sport eindigde liefst 14 keer in de top 3 op een totaal van 15 etappes en de RS Q e-tron E2 leidden zelfs drie dagen lang de wedstrijd. De editie 2023 van de Dakar zou echter niet die van Audi worden…

Op de openingsdag wonnen Mattias Ekström en Emil Bergkvist de proloog

Op de openingsdag wonnen Mattias Ekström en Emil Bergkvist de proloog. Zij werden bovenaan het klassement gevolgd door hun teamgenoten Carlos Sainz en Lucas Cruz. Vervolgens zouden wedstrijdincidenten, die niets te maken hadden met de betrouwbaarheid van de innovatieve technologie van het merk, Audi verhinderen om te strijden voor podiumplaatsen. Op het rotsachtige parcours volgden de lekke banden elkaar in snel tempo op (14 op vier dagen tijd voor de drie wagens). Vervolgens leidden ongevallen tot de opgaves van de duo’s Carlos Sainz-Lucas Cruz en Stéphane Peterhansel-Edouard Boulanger. Op het ogenblik dat hij de handdoek moest werpen door een blessure van zijn copiloot, bekleedde ‘Mr. Dakar’ de tweede plaats in het algemene klassement met uitzicht op een 15e succes in de beroemdste woestijnrally ter wereld.

Bij Mattias Ekström en Emil Bergkvist veroorzaakte een rots

Bij Mattias Ekström en Emil Bergkvist veroorzaakte een rots, die verscholen lag onder het opgewaaide stof en zand, een kapotte ophanging. Zij mochten elke hoop op een goed resultaat opbergen toen ze uren zagen wegtikken bij de reparaties. Hun prestaties in de verschillende etappes (met niet minder dan zes top 3-finishes) zijn evenwel het bewijs dat de Audi snel zijn en dat de 14e plaats van de twee Zweden absoluut niet hun ware prestatieniveau weerspiegelt.

Oliver Hoffman kwam het team van Audi Sport in Saudi-Arabië

Oliver Hoffman kwam het team van Audi Sport in Saudi-Arabië aanmoedigen bij de finish en toonde zich zowel positief als realistisch. “Onze zeer innovatieve Audi RS Q e-tron E2 beschikten vanaf het begin van de rally over een bijzonder goed tempo en dat werd ook de laatste dagen bevestigd”, verduidelijkte het lid van het directiecomité dat verantwoordelijk is voor technische ontwikkeling. “Helaas kregen we ook met heel wat pech af te rekenen in de woestijn, waaronder talrijke lekke banden. Ondanks deze tegenslagen bereikte het team de finish en hebben we mooie prestaties neergezet. We gaan nu alles analyseren. Een podiumplaats was ons doel en dat verandert niet, want we zullen in 2024 opnieuw van de partij zijn!”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels