Een laatste podium in 2020 voor Audi, WRT, Vervisch en Weerts

Audi Magazine

Het seizoen 2020 is nu echt afgelopen! Het verdict in de Intercontinental GT Challenge viel in Zuid-Afrika, op de omloop van Kyalami, waar de vierde afspraak van het seizoen werd afgewerkt. Hoewel de huidige crisis en de daaraan gekoppelde moeilijkheden om te reizen de deelnemerslijst beperkt hebben tot slechts twaalf GT3’zs, was het niveau ongelooflijk hoog. De strijd tussen de vijf aanwezige constructeurs was dan ook ongemeen hard.

Een laatste podium in 2020 voor Audi, WRT, Vervisch en Weerts
Kyalami

Vier R8 LMS tekenden present, waarvan drie exemplaren die officiële steun van Audi Sport genoten. Helaas verstoorde een hevig onweer de slotfase van de wedstrijd, die meer dan een uur werd geneutraliseerd. Dat verhinderde dat Audi Sport Team WRT voor de zege kon strijden met de #32 van de Italiaan Mirko Bortolotti en zijn twee Belgische teamgenoten, Frédéric Vervisch en Charles Weerts.

Dankzij een uiterst solide wedstrijd van de drie rijders en een perfecte strategie van het team, prijkte de “Belgische” Audi nochtans op kop na de laatste pitstop. De wedstrijdleiding was echter van mening dat, bij het overschrijden van de lijn van de tijdswaarneming aan het einde van de pitlane, de Audi één meter achter de BMW lag… die hij vervolgens op de piste passeerde. Frédéric Vervisch moest dus de eerste plaats afstaan en het was op de diezelfde tweede plaats dat hij langs de zwart-wit geblokte vlag reed toen de nacht was ingetreden in Zuid-Afrika, aangezien de wedstrijd niet meer werd hernomen.

Kyamali

“Op de tweede plaats eindigen is een goed resultaat gezien de competitiviteit van het veld”, analyseerde de Belg. “De wagen was zeer goed en we hebben een perfecte race gereden. We kwamen echt dicht bij de overwinning en het was die ene meter die het verschil gemaakt heeft. Toen het begon te regenen, bleef het water op het asfalt staan en daardoor was het moeilijk om op de piste te blijven en de situatie goed in te schatten. Ik herinner me niet dat ik ooit al dergelijke omstandigheden heb meegemaakt!”

Charles Weerts vormde een toptrio met twee officiële Audi Sport-rijders en droeg onder het oog van heel wat waarnemers meer dan zijn steentje bij. “Het was een lastig weekend, maar een mooie wedstrijd”, erkende de 19-jarige jongeman uit Aubel. “Enkele van onze rivalen bleken iets sneller, vooral tijdens de kwalificaties, maar tijdens de eigenlijke race bleken de waardeverhoudingen iets meer gelijk en hebben we een knappe prestatie neergezet. De wagen was fantastisch en we hebben niet de minste fout gemaakt… Ik ben blij om tweede te eindigen, zelfs al is er altijd die lichte teleurstelling wanneer je de zege zo nipt misloopt. Het betekent dat we volgend jaar beter zullen moeten doen.”

Podium Kyamali

De andere Audi R8 LMS die werd ingezet door Audi Sport Team WRT geraakte betrokken in een aanrijding in de openingsronde en kende een frustrerende wedstrijd. Het trio, bestaande uit de Duitser Markus Winkelhock, de Zuid-Afrikaan Kelvin van der Linde en Dries Vanthoor, verloor vier ronden en moest zich tevredenstellen met de achtste plaats op… twee ronden van de winnaars. Het bewijs dat het ritme van de #31 zeer goed zat!

Vermelden we ook de vijfde plaats van Patric Niederhauser, Mattia Drudi en Christopher Haase op een R8 LMS die ingezet werd door Audi Sport Team Car Collection.

In het eindklassement van het kampioenschap prijkt Audi op de derde plaats (op een totaal van negen deelnemende merken). Frédéric Vervisch, die tweede werd bij de 24 Uur van Spa en bij de 9 Uur van Kyalami, is de best geklasseerde Audi-rijder met een vierde plaats in de rangschikking bij de rijders.

Na de annulatie van de 12 Uur van Bathurst (de traditionele openeingsmanche van de Intercontinental GT Challenge kan gezien de heersende gezondheidscrisis niet georganiseerd worden), zal het seizoen 2021 van dit kampioenschap slechts vier afspraken tellen. De start wordt gegeven bij de Total 24 Hours of Spa, op 31 juli en 1 augustus.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels