Dakar Rally: de Audi RS Q e-tron wil geschiedenis schrijven!

Dakar Rally: de Audi RS Q e-tron wil geschiedenis schrijven!

Audi Magazine

Een enorme uitdaging, een beetje als het beklimmen van de Himalaya of… het doorkruisen van een van de meest uitgestrekte woestijnen ter wereld! Audi Sport zal in januari 2022 drie wagens aan de start brengen van de Dakar Rally, de beroemdste en lastigste Rally Raid ter wereld.

 Dakar Rally: de Audi RS Q e-tron wil geschiedenis schrijven!
Hoewel Audi een verleden heeft in de traditionele rallywereld

Hoewel Audi een verleden heeft in de traditionele rallywereld, waar het merk begin jaren ’80 de quattro-aandrijving introduceerde, was het nooit officieel betrokken in de Rally Raid. Audi bereidt zich echter voor op een gigantische uitdaging: de Dakar betwisten met een elektromotor die gekoppeld is aan een elektrische generator.

Het aftellen is reeds enkele maanden bezig en iedereen kijkt ongeduldig uit naar de voorstelling van de wagen, die bestuurd zal worden door Stéphane Peterhansel (die 14 zeges op zijn actief heeft in de Dakar), Carlos Sainz (tweevoudig wereldkampioen rally die het schopte tot drievoudig Dakar-winnaar) en Mattias Ekström, die in tegenstelling tot zijn twee roemruchte teamgenoten zijn debuut maakt.

We kunnen meteen vaststellen dat de Audi RS Q e-tron een uitstraling heeft die niemand onbewogen laat.

We kunnen meteen vaststellen dat de Audi RS Q e-tron een uitstraling heeft die niemand onbewogen laat. “De wagen ziet er futuristisch uit en beschikt over heel wat designaspecten van Audi”, vertelt Juan Manual Diaz, teamverantwoordelijke van het “Motorsport Design” bij Audi. “Ons doel was om onze slogan Vorsprung durch Technik (vooruitgang door technologie) te symboliseren en de toekomst van ons merk te tonen.”

Naast de look, is inderdaad de technologie van groot belang.

Naast de look, is inderdaad de technologie van groot belang. Audi wil de allereerste constructeur zijn die Dakar wint met een elektrische aandrijflijn, die gekoppeld is aan een elektrische generator.

Rekening houdend met de extreme condities en klassementsproeven van wel 800 km, lijkt elektrische technologie ietwat ongepast voor een wedstrijd in de woestijn. Dat is echter precies het punt! Na de introductie van het quattro-systeem in de rally en vervolgens op circuit, kan Audi zich tevens op de borst kloppen met de eerste zege in de 24 Uur van Le Mans met een hybride prototype (in 2012). Technologische uitdagingen maken integraal deel uit van het DNA van het merk met de vier ringen.

Elektromotoren zullen de Audi RS Q e-tron aandrijven.

Elektromotoren zullen de Audi RS Q e-tron aandrijven. De constructeur uit Ingolstadt vertrekt echter niet vanaf nul: het zijn namelijk de motoren die momenteel gebruikt worden in de Audi e-tron FE07 in de Formule E waarmee men de uitdaging in de woestijn aangaat. Een motor drijft de vooras aan, een andere de achteras. Een derde motor van hetzelfde type (die we de MGU noemen) laat toe om de batterij al rijdend op te laden. Bovendien zal er energie worden teruggewonnen bij het remmen. Dankzij een aandrijflijn met een vermogen tot 500 kW (oftewel 670 pk), dat echter door de organisator via de reglementen kan worden beperkt, moet de Audi RS Q e-tron kunnen uitpakken met opmerkelijke prestaties.

Het Q Motorsport team zal verantwoordelijk zal zijn voor het inzetten van de technologisch meest geavanceerde Rally Raid-bolide.

Tot slot herinneren we u er graag aan dat het Q Motorsport team verantwoordelijk zal zijn voor het inzetten van deze technologisch meest geavanceerde Rally Raid-bolide. « Audi heeft vaak voor onbetreden paden gekozen in de autosport, maar ik denk dat deze wagen een van de meest complexe is die ik ooit gezien heb », vertelt Sven Quandt, Team Principal bij Q Motorsport. “De elektrische aandrijving impliceert dat er heel wat systemen zijn die onderling moeten communiceren. Daar schuilt de komende maanden onze grootste uitdaging, naast de betrouwbaarheid, die essentieel is in Dakar. »

Sven Quandt aarzelt niet om deze uitdaging te vergelijken met de eerste man op de maan. « De ingenieurs wisten toen niet wat er ging gebeuren », legt hij uit. « Dat is ook voor ons het geval. Als we in januari bij onze eerste Dakar de finish halen, zal dat voor ons reeds een overwinning zijn. »

Het Audi RS Q e-tron prototype werkte begin juli in Neuburg zijn eerste meters af, maar er staan nog ettelijke testsessies gepland in de aanloop naar januari. De ontwikkeling is nog maar net begonnen!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels