Een nieuwe Audi RS 3 LMS op de circuits in 2021!

Audi Magazine

Audi heeft onmiskenbaar een plaats in de geschiedenisboeken van de toerismeracerij. Met de talrijke DTM-titels de voorbije dertig jaar en de onbetwistbare dominantie in het Supertoerismetijdperk midden de jaren ’90 (met de 80 quattro en nadien de A4 quattro), kwam het merk met de vier ringen steevast sterk uit de verf in de kampioenschappen waar de auto van Jan met de pet aan de start kwam, althans op vlak van de looks.

Een nieuwe Audi RS 3 LMS op de circuits in 2021!
Audi RS 3 LMS cockpit

Meer recent zagen we in de TCR-klasse de Audi RS 3 LMS aan het werk. Met afgelopen jaar twee zeges in de Wereldbeker voor Toerismewagens (FIA WTCR), toonde de Audi, waarvan er vier exemplaren werden ingezet door het Belgische Comtoyou Racing, dat hij nog steeds sterk voor de dag kwam. Het was eveneens aan het stuur van een RS 3 LMS dat de Belg Gilles Magnus, vijfde in de eindstand van deze wereldbeker, de Rookie-ranking (voor debutanten) op zijn naam schreef. Het is echter vooral op Europees niveau dat Audi van zich liet spreken. De Marokkaan Mehdi Bennani won de TCR Europe-titel bij de rijders, het Belgische Comtoyou Racing eindigde bovenaan bij de teams en de jonge Belg Nicolas Baert besloot op de derde plaats in de eindstand door bovendien het Rookie-klassement op zijn naam te schrijven. Kortom, echt een Full House dus!

Audi RS 3 LMS

Na vier seizoenen harde en trouwe dienst, geeft de Audi RS 3 LMS de fakkel door aan een nieuwe RS 3 LMS. De wagen die op 5 februari onthuld werd door Audi Sport customer Racing droeg nog camouflagekleuren. En dat was niet zonder reden, want de wagen volgt namelijk de lijnen van de toekomstige Audi RS 3 straatversie… die nog niet officieel werd voorgesteld. Dat onderstreept nog maar eens het belang dat Audi hecht aan de autosport in zijn communicatie!

De versie 2021 van de Audi RS 3 LMS werd ontwikkeld in samenwerking met de Belgische piloot Frédéric Vervisch en het Comtoyou Racing team, wiens helm we herkennen op de foto’s. De wagen beantwoordt uiteraard aan het technische TCR-reglement en zal dus kunnen ingezet worden op wereldniveau (FIA WTCR), in de continentale kampioenschappen (zoals TCR Europe) en in verschillende uithoudingsraces.

Zijaanzicht Audi RS 3 LMS

De eerste generatie Audi RS 3 LMS TCR was met 180 gebouwde exemplaren een heus schot in de roos op zowel commercieel als sportief vlak, waarbij de titel van “TCR-wagen van het jaar 2018” en de hogervermelde titels dat feit nog eens extra in de verf zetten.

Dankzij de ervaring die werd opgedaan met de eerste generatie, zijn de ingenieurs van Audi Sport customer racing nog een stapje verder gegaan om een 340 pk sterke bolide te bouwen die voor de zege kan strijden op het circuit en daarnaast ook zeer interessant is voor klanten.

We kunnen niet wachten om de programma’s te ontdekken van de teams en rijders die erop gebrand zijn om deze nieuwe Audi dit jaar te laten schitteren. We kunnen u echter al één geheim onthullen: er zal alleszins een stevig Belgisch kantje zijn!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels