Audi, veiligheidspartner van het Circuit van Spa-Francorchamps

Audi Magazine

Veiligheid heeft in de loop der jaren een steeds belangrijke plaats ingenomen bij de autosport. Het volstaat om louter te kijken naar de onophoudelijke evolutie van de circuits en van de passieve veiligheid van de wagens om te begrijpen welke gigantische vooruitgang er geboekt is. Uiteraard is er, zoals ook bij andere aspecten van auto’s, een deel van deze innovatie overgebracht naar de seriewagens. Schokabsorptie, veiligheidsgordels, versteviging van kwetsbare zones, … Het zijn allemaal punten waar constructeurs voortdurend aan werken.

Audi, veiligheidspartner van het Circuit van Spa-Francorchamps
In de racerij draait veiligheid ook om ultrasnelle hulpverlening bij ongevallen

In de racerij draait veiligheid ook om ultrasnelle hulpverlening bij ongevallen. Daarom beschikt elk circuit over ervaren interventieploegen en aangepaste interventievoertuigen. Op het Circuit van Spa-Francorchamps, zijn dat Audi.

“Sinds halfweg het seizoen 2021 beschikken we inderdaad over vijf Audi”, aldus Séverine Cirlande, PR-verantwoordelijke bij wat velen “het mooiste circuit ter wereld” noemen. “Concreet staan er vier Audi RS4 en een Audi R8 tot onze beschikking. Ze worden gebruikt bij wedstrijden, zoals bijvoorbeeld bij de laatste Grote Prijs van België Formule 1, maar ook bij doordeweekse dagen waarop er vrij gereden kan worden. Ze worden gebruikt voor veiligheidsdoeleinden, maar ook wanneer leden van de wedstrijdleiding of Race Control ter plaatse moeten komen.”

De Audi R8 heeft de rol van Safety Car

De Audi R8 heeft de rol van Safety Car, wat betekent dat hij zich tijdens races voor de leider positioneert wanneer men de deelnemers wil vertragen. Hij kan ook gebruikt worden om de juiste rijlijnen te tonen bij bepaalde evenementen waar gereden wordt aan een beperkte snelheid. De vier Audi RS4 hebben in eerste instantie een “Fast Intervention” rol. Aan boord vinden we een piloot en leden van de veiligheidsteams, waaronder brandweermannen en een arts.

De Audi van het Circuit van Spa-Francorchamps zijn productiewagens, voorzien van traditionele banden zodat deze niet hoeven gewisseld te worden in geval van plotse weersveranderingen… welke niet ongebruikelijk zijn in de regio! Naast een uitermate performant communicatiesysteem dat op elk moment in contact staat met de wedstrijdleiding en alle andere veiligheidsploegen, zijn de wagens ook uitgerust met een lichtbalk op het dak. Die verbeteren de zichtbaarheid, maar bieden ook de mogelijkheid om te communiceren met de deelnemers die achter de wagen rijden.

“Bij de interventiewagens die medische ondersteuning bieden, knipperen de leds blauw”, verduidelijkt Séverine Cirlande. “De gele leds vinden we terug bij de Safety Car en de Leading Car. De Safety Car neemt het peloton op sleeptouw wanneer de koers wordt geneutraliseerd met deze veiligheidswagen. Zoals zijn naam reeds doet vermoeden, is de Leading Car de wagen die de deelnemers begeleidt bij de formatieronde en de startopstelling.”

Bij wedstrijden krijgen de veiligheidsploegen versterking

Bij wedstrijden krijgen de veiligheidsploegen versterking. Om, in geval van een groot ongeval, zo snel mogelijk te interveniëren, staan de auto’s verspreid over de verschillende delen van het circuit. “Onze wagens hebben namen om in geval van nood de communicatie te vergemakkelijken”, legt Sven Leufgen uit, de Track Safety Manager van het Ardeense circuit. “Zo staat de Audi RS4 van team ‘Alpha’ in de La Source haarspeldbocht, de eerste bocht van het circuit. Deze rijdt bij de start achter het peloton en bestrijkt de zone tussen La Source en Les Combes, waaronder dus ook de Raidillon. De wagen ‘Bravo’ staat in Les Combes, ‘Charly’ bevindt zich in de Dubbele Linkse en ‘Echo’ doet dienst in het gebied van de Paul Frère bocht tot aan La Source. Op deze manier is er nooit een te grote afstand tussen onze veiligheidsploegen en de plaats van een ongeval en kan de noodhulp in slechts enkele seconden ter plaatse zijn.”

In de autosport staat veiligheid voorop. Audi is dan ook terecht trots om te mogen samenwerken met het Circuit van Spa-Francorchamps!

(Foto’s: Circuit de Spa-Francorchamps)

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels

  • HEADER.jpg
    Stéphane Peterhansel: “De Audi RS Q e-tron biedt veel rijplezier”
    Lees het artikel
  • HEADER_MScd21_GTWCH_Brands-Hatch_06148.jpg
    Wim Everaerts (ingenieur bij Team WRT): “Ik ben een competitiebeest”
    Lees het artikel
  • Header.jpg
    Razendsnelle eeuweling. Het circuit van Spa-Francorchamps bestaat 100 jaar.
    Lees het artikel