DTM: de volle pot voor Audi, derde titel voor Rast

Audi Magazine

Een finale om duimen en vingers bij af te likken! Het befaamde Duitse kampioenschap voor toerismewagens schotelde de talrijke fans nog een keer vuurwerk voor, alvorens het kampioenschap in 2021 een serieuze bocht zal nemen met de introductie van een technisch reglement op basis van GT3, in plaats van Class One.

Derde titel voor Rast
Rast podium

Het was nog maar eens al Audi wat de klok sloeg op de Hockenheimring, waar het merk met de vier ringen de beide races domineerde. Dat impliceert beslist niet dat er geen spanning was, in tegendeel! Bij de start van de finale waren nog drie rijders in de running voor de titel. Hoewel de Nederlander Robin Frijns zaterdag reeds een kruis mocht maken over zijn titelambities, met slechts een zevende plaats in de uitslag van race 1, was Nico Müller vastberaden om te strijden tot het bittere eind. De Zwitser won de eerste confrontatie van het weekend na een stevig duel en kwam daarmee terug tot op 13 punten van de Duitser René Rast in de aanloop naar de slotmanche van het seizoen.

Het stond echter in de sterren geschreven dat niets de nieuwe kroonprins van het DTM nog zou kunnen stoppen! René Rast - die het in 2017 in zijn eerste seizoen meteen tot kampioen schopte, in 2018 vice-kampioen werd en in 2019 opnieuw de titel veroverde – leek het seizoen 2020 slecht gestart te zijn. Eens de machine echter onder stoom kwam, reeg hij de zeges aan elkaar. Afgelopen zondag rondde hij het werk in stijl af. Naast de pole, zette hij ook de snelste wedstrijdronde neer op weg naar een autoritaire zege. Drie titels in vier jaar, dat is absoluut geen toeval!

DTM race

De 34-jarige Duitser blijft zijn palmares maar aandikken, dat reeds twee zeges bij de 24 Uur van Spa (waaronder een in 2014 met het Belgische WRT), een overwinning bij de 24 Uur van de Nürburgring, een zege in de GTD-klasse bij de 24 Uur van Daytona en een LMP2-podium bij de 24 Uur van Le Mans omvat. Vanaf het ogenblik dat hij de handschoen opnam in het DTM, was hij steevast de beste Audi-rijder en zijn promotie naar het wereldkampioenschap Formule E is dan ook oververdiend, zoals hij reeds aantoonde in Berlijn toen hij bij de superfinale inviel voor Daniel Abt.

Audi en zijn RS 5 DTM hebben meer dan hun stempel weten te drukken op dit laatste seizoen onder de Class One-reglementering, zoals afgelopen zondag nog bewezen werd toen de volledige top 6 bestond uit Audi Sport-rijders. In het kampioenschap bij de rijders, veroverde het merk met de vier ringen de vier eerste plaatsen. Na René Rast prijken er namelijk met de namen van Nico Müller, Robin Frijns en Mike Rockenfeller nog drie Audi-rijders in de resultatenlijst. Ook bij de constructeurs overvleugelde Audi de concurrentie (met 1253 punten ten opzichte van BMW dat zich met 500 punten moest tevredenstellen). En alsof dat nog niet volstond, pakte het merk een 1-2-3 in de rangschikking bij de teams, waar Audi Sport Team ABT Sportsline uiteindelijk Audi Sport Team Rosberg en Audi Sport Team Phoenix voorafging.

Derde titel Rast

Het seizoen 2020 was ook het tweede waarin het Belgische WRT deelnam aan het kampioenschap. Met zijn privé-Audi RS 5 DTM en zijn niet-officiële rijders, overtuigde het team van Vincent Vosse meermaals. Over het hele seizoen beschouwd was het overigens de formatie met thuisbasis in Baudour die het snelste Audi-team was bij de pitstops! De best geklasseerde rijder van het team is de Oostenrijker Ferdinand Habsburg, die het seizoen besluit met een tiende plaats in de eindstand, een pole positie en een podium in Zolder. Harrison Newey eindigde als 14e en Fabio Scherer als 16e.

Het hoofdstuk met de Class One-reglementering, de turbomotoren met vier cilinders en meer dan 600 pk is ten einde. Het minste wat we kunnen stellen, is dat Audi meer dan ooit zijn naam in de geschiedenisboeken heeft geschreven. Net als een racepiloot, moeten we echter steeds naar de toekomst kijken. Op naar 2021 en een technisch reglement op basis van GT3 in het DTM!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels