Dries Vanthoor, de kleine broer is groot geworden

Dries Vanthoor, de kleine broer is groot geworden

Audi Magazine

In het begin was hij slechts het kleine broertje. In 2016 trad Dries Vanthoor in de schoenen van Laurens en debuteerde hij in de GT-racerij. Dat deed hij, net als zijn oudere broer, bij het WRT team aan het stuur van een Audi R8 LMS GT3 met de vastberadenheid om zich te laten opmerken na een beperkt parcours in de eenzitterij. Ondanks een bemoedigende start in de Formule Renault in de kleuren van het Belgische nationale team (het RACB National Team), opteerde Dries er reeds zeer vroeg voor om zijn Formule 1-dromen op te bergen en zich te richten op andere doelen. En of dat de juiste keuze was! Van bij het begin is de 23-jarige Limburger officieel Audi Sport customer racing-rijder en blijft hij zijn indrukwekkend palmares maar aandikken.

Dries Vanthoor, de kleine broer is groot geworden
De voorbije vijf seizoenen

De voorbije vijf seizoenen, van 2016 tot en met 2020, bleek het bilan uitermate positief. De man uit Zolder won de 24 Uur van de Nürburgring, de 12 Uur van Bathurst, de 10 Uur van Suzuka, de 24 Uur van Zolder, de 12 Uur van de Golf en zelfs zijn klasse in de 24 Uur van Le Mans. Voeg daarbij nog een hele resem podiumplaatsen (24U Dubai, 24U Daytona, …) en vorig jaar een eerste titel in vooraanstaand internationaal kampioenschap. Dries werd in 2020, samen met zijn jonge Belgische teamgenoot Charles Weerts, namelijk kampioen in de Sprint Cup van de GT World Challenge Europe.

“Die titel in 2020 was eerst en vooral een opluchting”

“Die titel in 2020 was eerst en vooral een opluchting”, erkent Dries die zich comfortabel nestelt in de mobilehome van Team WRT. “In het verleden was ik er reeds tweemaal enorm dichtbij, zeker in 2017. Met Marcel Fässler waren we virtueel kampioen tot we bij de allerlaatste wedstrijd een penalty kregen voor een zeer kleine fout van een monteur bij de pitstop. Vorig jaar de titel veroveren, nadat we van bij het begin aan de leiding stonden in de tussenstand, was dus zowel een grote vreugde als een enorme opluchting.”

Nochtans beschikt Dries, zoals we konden zien, over een meer dan benijdenswaardig palmares. “Dat is misschien wel waar, maar tot op heden heb ik enkel grote wedstrijden gewonnen”, verduidelijkt hij. “Een titel, dat is toch nog wat anders. Die bekroont een volledig seizoen en het is een manier om aan te duiden dat je over de ganse lijn sterk voor de dag kwam.”

Naast andere doelen die hij nog wil bereiken

Naast andere doelen die hij nog wil bereiken, ontbreekt er nog één belangrijke wedstrijd op het palmares van Dries: de Total 24 Hours of Spa. “In het verleden hadden we meermaals uitzicht op de overwinning, maar tot dusver blijkt deze wedstrijd voor mij vooral wreed”, vertelt Dries. “Bijna elk jaar kreeg ik af te rekenen met problemen, waaronder vorig jaar toen we een kapotte motor hadden terwijl we vooraan lagen. Deze dubbele race rond de klok is echter een van mijn grote doelen. Het is niet alleen de belangrijkste GT-race ter wereld, maar als Belgisch rijder heeft hij nog dat tikkeltje meer cachet. Dat vormt voor mij nog een extra motivatie.”

Met een druk seizoen 2021 voor de deur, is het zegelijstje van Dries uiteraard verre van compleet. Met de GT World Challenge Europe, de Intercontinental GT Challenge, het Duitse kampioenschap ADAC GT Masters, de 24 Uur van de Nürburgring en enkele losse wedstrijden, omvat zijn programma tussen de 20 en 25 afspraken.

In de slipstream van Laurens

In de slipstream van Laurens

In de autosport is slipstreamen een niet te versmaden techniek. In het zog van een concurrent kan een wagen enkele kostbare km/u extra behalen door te profiteren van een gat in de lucht dat de wagen voor hem creëerde. In het geval van Dries is deze term echter ook toe te passen als we met hem praten over de relatie die hij met zijn broer onderhoudt. “Ik ben Laurens altijd gevolgd”, lacht de jongste zoon van het gezin Vanthoor. “In het begin was het onze vader die zelf autosport beoefende als amateurrijder. Nadien begon Laurens, die 7 jaar ouder is dan mij, met karting en nadien eenzitterij en GT-racerij. Ik van mijn kant, volgde. Laurens is altijd mijn rolmodel geweest: van toen ik klein was, keek ik naar hem op. Ik deed nog karting toen hij zich al ontpopt had tot de natuurlijke leider onder de Audi-rijders, vooral bij WRT. Ik keek en droomde ervan om in zijn voetsporen te treden. Vandaag denk ik te mogen zeggen dat dat gelukt is. En net zoals Laurens een beetje mijn mentor was, speel ik vandaag die rol voor mijn teamgenoot Charles Weerts.”

Laurens

Waar Laurens andere oorden opzocht om zich toe te leggen op nieuwe uitdagingen (hij is vandaag officieel rijder bij Porsche Motorsport), is de band tussen de twee broers ook vandaag nog zeer sterk. “We willen alletwee de beste zijn, we motiveren elkaar”, lacht Dries. “Zeker omdat Laurens, na enkele jaren in Duitsland te hebben gewoond, teruggekeerd is naar Limburg. Daardoor zien we elkaar vaker en kunnen we zelfs samen trainen. Soms strijden we ook tegen elkaar op onze simulators. Dat is echt leuk!”

De beide broers hebben hun talenten kunnen ontwikkelen bij het Belgische Team WRT. Dat is allerminst toeval. “Het is een team waarin je je op je gemak voelt”, benadrukt de officiële Audi Sport customer racing-rijder. “Het is enorm lastig om een structuur te vinden die tegelijk professioneel is, maar ook goed georganiseerd is en waar er een familiale sfeer heerst. Vincent Vosse, de Team Principal, is als een tweede vader voor mij. En ik weet dat dat ook het geval is voor Laurens. De manier waarop hij ons heeft helpen groeien, samen met het ganse team, is een van de redenen voor ons grote succes”.

Toekomstperspectieven

Toekomstperspectieven

Groeien. Onophoudelijk blijven verbeteren. Niet afgeven. Dat is het dagelijkse leven voor een professioneel autoracer. Ook daarom tracht Dries zich te laten inspireren door Laurens, die in het wereldje gekend staat als een harde werker.

“Sommige mensen hebben misschien de indruk dat ik de zaken rustiger aanpak, of zelfs niet echt betrokken ben”, vertelt Dries openlijk. “Niets is echter minder waar! Ik probeer altijd rustig te blijven en die indruk te geven, want gestrest zijn helpt niet. Ik wil me echter altijd verbeteren! Ik weet dat ik op heel wat vlakken moet groeien om zo een meer compleet racer te worden. Uiteraard is er het racen zelf, maar ook zaken als externe relaties, bijvoorbeeld met de pers. Als in het verleden de zaken niet helemaal goed liepen, sloot ik mezelf soms af en dat is niet wat men van me verwacht. Daarnaast besef ik dat ik ook kan werken aan de relatie met de verschillende mensen binnen het team. Dat voelt niet echt natuurlijk aan voor mij, want ik ben eerder een wat discreet en verlegen persoon, maar ik word er steeds beter in.”

zijn privéleven

Net zoals in zijn privéleven, waarin de Limburger samen met zijn vriendin Eline een huis kocht nabij Hasselt, wordt hij steeds meer zelfstandig. Zoals de meeste Audi-rijders, koestert hij een grote droom voor de toekomst. “We weten dat Audi in 2023 zal terugkeren naar de topklasse van de 24 Uur van Le Mans”, lacht hij. “De nieuwe reglementen voor de topklasse van de enduranceracerij ogen enorm aantrekkelijk. Als je ziet hoeveel constructeurs er hun opwachting moeten maken en als je weet dat er zeer veel prototypes voor de zege moeten gaan strijden, begin je te dromen. Dat is ook het doel van Team WRT, dat dit jaar prototypes inzet in het wereldkampioenschap uithouding en de European Le Mans Series. Zowel WRT als ikzelf hebben nog heel wat te bewijzen. Naar Le Mans trekken met hen en met Audi, dat is echter duidelijk het doel voor 2023. Ik hoop dat ik mijn kans zal krijgen!”

broer Laurens

Ook broer Laurens koestert de ambitie om aan de start te staan met een prototype van Porsche, dat overigens ontwikkeld wordt in samenwerking met Audi Sport. Dries zou in de Sarthe dus wel eens een directe strijd kunnen leveren met zijn broer. Als hij zich ditmaal echter in de slipstream nestelt, zal dat met het doel zijn om hem voor de aankomstlijn te passeren!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels