Audi gaat naar het laatste Formule E-seizoen met nieuwe
Audi e-tron FE07

Audi Magazine

Innoveren en winnen: dat is wat Audi altijd heeft aangetrokken in de Formule E. Ter ere van zijn laatste seizoen in dit elektrische kampioenschap, verrichte het merk met de vier ringen een ultieme tour de force met de ontwikkeling van zijn nieuwe wagen. De Audi e-tron FE07 heeft alle kaarten in handen om zijn elektrische concurrenten flink wakker te schudden, met onder meer een acceleratie van 0-100 km/u in 2,8 seconden en 95% energie-efficiëntie.

Audi gaat naar het laatste Formule E-seizoen met nieuwe Audi e-tron FE07
Audi e-tron FE07

Audi mag dan zijn laatste Formule E-seizoen ingaan, maar uitbollen is het merk met de vier ringen niet van plan. Als historische medeoprichter van de discipline zijn de ambities duidelijk. De nieuwe, 100% elektrische Audi e-tron FE07 pakt onder meer uit met een aandrijflijn die Audi volledig in eigen huis ontwikkelde.

MGU (de motor)

Audi laat zijn knowhow spreken

De motorsport is voor Audi altijd een laboratorium geweest om nieuwe technologieën te ontwikkelen, optimaliseren en testen onder de meest extreme condities. De Formule E speelde bijvoorbeeld een belangrijke rol in de ontwikkeling van de batterijen (en dan vooral de koeling) van de productiemodellen zoals de Audi e-tron en e-tron GT.

En hoewel de zeer strikte regels van de Formule E de fabrikanten weinig vrijheid laten, is er één element waarop alle experimenten – of toch bijna – zijn toegestaan: de elektrische aandrijflijn. Die omvat de MGU (de motor), de omvormer met bijhorende besturingssoftware, de aandrijving en onderdelen van de achterwielophanging.

Ontwerp

Een zegen voor Audi, dat al enkele maanden met het idee speelde om zijn eigen aandrijflijn te ontwikkelen. De fabrikant voegde daad bij het woord en begon volledig vanaf nul. Volgens Stefan Aicher, hoofd ontwikkeling in de afdeling e-Drive bij Audi Sport, waren de ingenieurs tijdens dit project “niet te stoppen”. Het resulterende technologische hoogstandje, de Audi MGU05 genaamd, bestaat uit een elektrische aandrijving met één vaste versnelling, een concept met ingebouwde rotor, magneten aan de buitenzijde, een hoogefficiënt koelsysteem en zes elektrische fases

Dankzij een omvormer van minder dan 35 kilo en intelligent geïntegreerde materialen, is de wagen zelfs lichter geworden. En dat levert een serieuze efficiëntiewinst op, een cruciale parameter in de Formule E. “Het energieverlies moet zoveel mogelijk worden beperkt”, bevestigt Tristan Summerscale, projectleider Formule E bij Audi Sport. Na uitgebreide tests slaagden de Audi-ingenieurs erin om uitstekende resultaten te behalen op het gebied van energierecuperatie, met een totaalrendement van meer dan 95% voor de volledige aandrijflijn en zelfs 97% voor de nieuwe omvormer alleen, in alle rijomstandigheden. “Deze wagen is dubbel zo efficiënt als een verbrandingsmotor met een vergelijkbaar vermogen van 250 kW. Een uitzonderlijke prestatie van het hele team”, zegt Stefan Aicher.

design FE07

Een vernieuwd ontwerp

Bij Audi gaan design en prestaties altijd hand in hand. Dus kreeg ook het design van de nieuwe Audi e-tron FE07 een make-over. Het resultaat is nog strakker en unieker. De kleur groen, die vanaf het begin aanwezig was als verwijzing naar technologiepartner Schaeffler, wordt nu aangevuld met een levendig palet van oranje en wit. Innovatieve racestrepen accentueren de sportiviteit van de wagen.

De eerste indruk is alvast geslaagd. En de eerste tests, die in december werden uitgevoerd op het circuit van Valencia in Spanje, luiden een veelbelovende toekomst in. De eerste twee races van het Wereldkampioenschap 2021 zouden de verwachtingen moeten inlossen: dat Lucas di Grassi en René Rast de beste wagen hebben om een ​​schitterend laatste Formule E-seizoen te rijden voor het hele Audi-team. Slagen ze daarin? U ontdekt het vanaf 26 en 27 februari op het Ad Diriyah-circuit in Saoedi-Arabië.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels