Wat mogen we verwachten van de Formule E in 2020?

Audi Magazine

Daniel Abt en Lucas di Grassi begonnen eind november 2019 aan het zesde seizoen in de Formule E. Tot nog toe reeg het Audi Sport ABT Schaeffler team de successen aan elkaar, maar dit seizoen moet het zich aanpassen aan nieuwe regels die de sport competitiever én interessanter maken. Dit toont opnieuw waarom Formule E hét laboratorium voor technische innovatie is.

Audi
Racen om te winnen

In seizoen 2017/18, was Audi de eerste Duitse autoconstructeur met een fabrieksteam in de Formule E. Dat wierp zijn vruchten af, met een eerste plaats in het ploegenklassement en een tweede plaats voor Lucas di Grassi in de rangschikking van piloten. Het jaar daarna greep Audi net naast de constructeurstitel, maar kon de ploeg toch nog een mooie tweede plaats verzilveren. Dit raceseizoen kwam de ploeg van Audi Sport ABT Schaeffler dus als uitdager aan de start, maar wel een met een vechtersmentaliteit. En dat blijkt hard nodig, met de nieuwe regels in de Formule E.

Audi

Nieuwe regels zetten de competitie onder (hoog)spanning.

Het nieuwe Formule E seizoen gaat verder op het bekende pad, maar brengt ook een aantal belangrijke nieuwigheden. Het gaat om bijzondere vernieuwingen die een kwantumsprong vormen voor het elektrisch racen en voor de autosport in het algemeen. Vorig seizoen was de introductie van de Gen2-car een statement. De focus lag volledig op de aandrijflijn, wat eigenlijk altijd al het hart van de Formule E vormde. ABB FIA Formule E kondigde onlangs af dat de Gen-2 Cars ook een vierde seizoen te zien zullen zijn, dus ook in seizoen 2021/22. Hoewel er mogelijk updates en aanpassingen volgen aan het vermogen, de batterij, het design en het koetswerk.

Het labo van de elektrische revolutie

Wat verandert er dit seizoen?

Om de competitie 2019/20 spannender te maken en het speelveld gelijk te trekken, verscherpte de FIA vooral de regels inzake energiebeheer. Piloten krijgen nu 235kW in plaats van 225 kW vermogen in ‘Attack Mode’. Maar die kan niet gebruikt worden in Full Course Yellow (FCY), een veiligheidsronde waarin de maximumsnelheid wordt vastgelegd op 80 km/u en alle piloten in formatie moeten rijden.

Om nog meer nadruk te leggen op energiemanagement wordt er tijdens een Full Course Yellow - of als de Safety Car rijdt- per minuut 1kW afgetrokken van de totale energie in de Formule E wagen. Dat wil zeggen dat piloten niet langer energie kunnen opsparen door aan lagere snelheden te rijden of door achter de Safety Car te blijven hangen. Wat op zijn beurt dan weer leidt tot nieuwe strategieën en spannende duels.

Blakend van zelfvertrouwen voor het volgende seizoen

De maatregel werd ook geïntroduceerd om chaos aan de finish te vermijden. Vorig seizoen liep in de race van Mexico-City, vlak voor de eindmeet, de batterij leeg van de gedoodverfde favoriet Pascal Wehrlein. Er ontstond chaos. De Formule E begreep snel dat het risico van energieverlies bij alle teams een véél spannender competitie zou opleveren.

Tot slot is er ook een kleine wijziging in het puntensysteem: voortaan kan een piloot een extra punt verdienen door de beste groepsronde in de kwalificaties neer te zetten, naast de drie punten voor de pole positie en het punt voor de snelste ronde van piloten die eindigen in de top tien.

Audi

Het labo van de elektrische revolutie

Formule E is meer dan een puur sportief evenement: het is een hoogmis voor elektrische technologie. Het Audi Sport ABT Schaeffler team krijgt er de kans om naar hartenlust te experimenteren met elektrische motoren en batterijen. En dat is meteen waar de interesse van Audi ligt, als één van de grondleggers van de discipline. Formule E is het ideale lanceerplatform voor de commerciële modellen en een essentieel element in de ontwikkeling van Audi’s elektrische portfolio.

Audi heeft zoals bekend de ambitie om 30 geëlektrificeerde modellen op de markt brengen tegen 2025. De Audi e-tron, gelanceerd in 2018, was de pionier van deze nieuwe mobiliteitsvisie. In 2019 volgde Sportback-versie en in 2020 komt er onder de noemer ‘e-tron GT’ ook een ultra sportieve en spectaculaire uitvoering aan. “De sportieve competitie is altijd al een inspiratiebron geweest om de seriemodellen een boost te geven. Die spirit zit verankerd in het DNA van Audi”, weet ploegdirecteur Allan McNish. Weinig verwonderlijk dus dat een technologie zoals energierecuperatie bij het afremmen van een elektrische seriewagen oorspronkelijk uit de Formule E komt.

Audi

De aandrijflijn is de hoeksteen voor de ontwikkeling van de Audi e-tron FE06. Die ontwikkelt Audi samen met Schaeffler. ABT Sportsline neemt de voorbereidingen en testritten op de piste voor zijn rekening. Dit team uit Kempten (Duitsland) reeg de successen aan elkaar als privétrainer in de Formule E, tussen 2014 en 2017, voor het zijn naam met die van Audi verbond. Hopelijk blijft hun kracht sterk genoeg om de ploeg opnieuw naar de absolute top te katapulteren aan het einde van seizoen 2019/20. We houden u op de hoogte!